Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte bremseskiver?

Startet av Ion, mandag 13. juni 2022, klokken 20:11

« forrige - neste »

Ion

Hei, nå har jeg hamret løst på ei bremseskive i dagevis, men den rikker seg ikke.

Begynte å undre, siden den er så rusten, er de to små hullene på skiva egentlig sentreringsskruer?
Jeg kan ikke se noe Philips-spor på de.

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Ion på mandag 13. juni 2022, klokken 20:11
Hei, nå har jeg hamret løst på ei bremseskive i dagevis, men den rikker seg ikke.

Begynte å undre, siden den er så rusten, er de to små hullene på skiva egentlig sentreringsskruer?
Jeg kan ikke se noe Philips-spor på de.

Vri rattet til maks rattutslag, feks mot venstre når du har heist opp venstre side av bilen. Så finner du frem en lommelykt og lyser inn der på baksiden av bremseskiva. Du vil se en 'rust-ring/rust-flens' som dannes i bakkant av skiva, og som hindrer skiva fra å kunne dras løs. (ikke rust på selve slite-området på skiva, men ved 'innerste diameter' der den sitter mot navet)

Løsning; Finn frem et flatt skrujern og skrap bort denne rustflensen. Etter hvert som du skraper bort rust så vri skiva rundt.
De to skruehullene er til å dra skiva av navet, men rustt-flensen som dannes er sterkere, så du ender opp med å deformere skiva i stedet.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Ion

Takk for svar. Jeg rakk ikke å lese denne posten din før jeg gikk til Nymo Bil i Bodø og de nevnte ingenting om den indre rusten så endte opp med å sette inn M8 bolter i de to boltehullene for å prøve og presse skiva ut den veien, men bremseskiva sprakk rundt den ene bolten, og gjengene røyk i det andre hullet.

Herrejemini, jeg har byttet skiver og klosser på 5 andre biler før, dette er det verste 😅


TB

Jeg leste tips om å bruke festene for bremsecaliper, bolter og mutre her, samt i de to hullene i bremseskiven.
Men, en må jobbe litt for få en av, jeg brukte ca en time på hver side. Da jobbet jeg mer sakte ut.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Ion på tirsdag 14. juni 2022, klokken 21:35
Takk for svar. Jeg rakk ikke å lese denne posten din før jeg gikk til Nymo Bil i Bodø og de nevnte ingenting om den indre rusten så endte opp med å sette inn M8 bolter i de to boltehullene for å prøve og presse skiva ut den veien, men bremseskiva sprakk rundt den ene bolten, og gjengene røyk i det andre hullet.

Herrejemini, jeg har byttet skiver og klosser på 5 andre biler før, dette er det verste 😅

Ja, det kan være en real drittjobb å bytte skiver på disse bilene, ettersom rust i bakkant hindrer avdragning.
Et alternativ er å dele skiva i to med vinkelkutter.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Ion

Det gikk til slutt. Jeg lot den skiva sitte i tre dager med påføring av wd 40 overalt hvor jeg kunne komme til, og skru sakte til m8 boltene, med litt brutal banking med en liten slegge hver dag. Sannelig den løsna til slutt. :)

TB

Godt å høre det løste seg. WD40 og tålmodighet løser mye.  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA