Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i tyskland og Nederland

Startet av Lucas Hofman, søndag 19. juli 2020, klokken 16:57

« forrige - neste »

Lucas Hofman

Vi har bestemt oss for en tur Oslo - Nederland tuur retur med bår Ionic før grensene muligens stenges igjen. Tar ferge oslo_Kiel på onsdag, så det er for sent å bestille kort eller brikker.
Jeg har lastet ned Ionity og Fastned appen og lagt inn kreditkort inn i dem.

Er det noe annet jeg bør tenke på?

Orbit

NewmotionPlugsurfing og Maingau dekker relativt mange ladepunkter i dette området på tvers av flere operatører. De er ikke nødvendigvis gunstigst på pris, men det er mye enklere å finne et sted å lade når du ikke trenger å forholde deg til altfor mange forskjellige apper. Av de tre, er Maingau som regel gunstigst på pris (og også under halve prisen hos Ionity, i forhold til hva Ionity selv krever). Alle støtter betaling med kredittkort i app, så du er ikke avhengig av å få tilsendt RFID fra dem før turen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lucas Hofman

Newmotion har blitt shell recharge. Det virker som den krever kort eller brikke og man kan ikke legge i creditcard, bare IBAN nr. Men takk for Mangau linken, den funker.

Arha

Hvis du også laster ned appen eins e-mobil og registrerer deg, kan du lade hos mange operatører til fastpris 31,44 cent PR kWh.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Lucas Hofman

En liten oppsummering av våre erfaringer:
1. I tyskland har vi brukt Ionity. De har en app som er tungvind å bruke (man må vente lenge før appen finner ladestasjon man står, deretter må man hver gang gi in CVC code, deretter starten bankid på mobil dialogen, men når appen sier at ladingen har started kan man koble på og da begynner ladingen hver gang. Og fort, siden Ionity har 350kW stasjoner langs motorvei. Man må ikke plugge inn ledningen først, fordi dialogen tar så lang tid at man får timeouts og må begynne på nytt. Vi prøvde på Ionity i Rygge om alt funket.
2. I Nederland brukte vi FastNed. Den appen er en drøm. Man kobler kontakten til bilen, starter appen som med en gang forstår hvor du star. Du velger "pump" 1-5 og der starter ladingen. Mens ladningen pågår forteller appen deg hvor fyllt batteriet er. stasjone har uniform utforming, med sollselletak, så det er lett å se hvor du må være. Faktura kommer samlet per måned.
3. Jeg prøvde Innogy en gang. Det funket ikke (kommunikasjons feil eller noe sånt), men etter hjemkomst så jeg at de hadde belastet kortet med 8 euro for hver gang jeg prøvde. Så langt har jeg ikke fått svar på klagemailen, så den må jeg frarade.

Alt sammen var det mye lettere en jeg trodde. Det er flere stasjoner og færre elbiler en her i Norge og jeg har ikke opplevt å måtte vente.

Arha

Sitat fra: Lucas Hofman på søndag 02. august 2020, klokken 19:15
I Nederland brukte vi FastNed. Den appen er en drøm. Man kobler kontakten til bilen, starter appen som med en gang forstår hvor du star. Du velger "pump" 1-5 og der starter ladingen. Mens ladningen pågår forteller appen deg hvor fyllt batteriet er. stasjone har uniform utforming, med sollselletak, så det er lett å se hvor du må være. Faktura kommer samlet per måned.
Og etter å ha ladet med FastNed-appen første gang blir autocharge aktivert (CCS), så de neste gangene er det bare å plugge inn og ladingen starter av seg selv.  Akkurat slik lading burde være over alt.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

RJK

Sitat fra: Lucas Hofman på søndag 02. august 2020, klokken 19:15
En liten oppsummering av våre erfaringer:
1. I tyskland har vi brukt Ionity. De har en app som er tungvind å bruke (man må vente lenge før appen finner ladestasjon man står, deretter må man hver gang gi in CVC code, deretter starten bankid på mobil dialogen, men når appen sier at ladingen har started kan man koble på og da begynner ladingen hver gang. Og fort, siden Ionity har 350kW stasjoner langs motorvei. Man må ikke plugge inn ledningen først, fordi dialogen tar så lang tid at man får timeouts og må begynne på nytt. Vi prøvde på Ionity i Rygge om alt funket.
2. I Nederland brukte vi FastNed. Den appen er en drøm. Man kobler kontakten til bilen, starter appen som med en gang forstår hvor du star. Du velger "pump" 1-5 og der starter ladingen. Mens ladningen pågår forteller appen deg hvor fyllt batteriet er. stasjone har uniform utforming, med sollselletak, så det er lett å se hvor du må være. Faktura kommer samlet per måned.
3. Jeg prøvde Innogy en gang. Det funket ikke (kommunikasjons feil eller noe sånt), men etter hjemkomst så jeg at de hadde belastet kortet med 8 euro for hver gang jeg prøvde. Så langt har jeg ikke fått svar på klagemailen, så den må jeg frarade.

Alt sammen var det mye lettere en jeg trodde. Det er flere stasjoner og færre elbiler en her i Norge og jeg har ikke opplevt å måtte vente.

Hørtes ut som dere ladet på Ionity på en av de dyreste måtene man kan (dropin-pris på 8,50 per kWh). Brukte dere ikke Eins og Maingau som det ble tipset om, som både er mer lettvint og billigere, ihvertfall frem til prisøkningen som kommer fra 01.09.20?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Arha

Plugsurfing har nå innført fastpris på alle ladere de har tilgang til i Tyskland.

Flat-rate EV charging will apply to all the Plugsurfing charging stations in Germany from 15.10.2020. This means that no matter if you are charging with the Plugsurfing app or charging key in Germany, you will have one price per kWh for AC charging and one price per kWh for DC charging.

The Plugsurfing flat-rate prices in Germany will be:
0,44€ / kWh* (AC)
0,54€ / kWh* (DC)
0,84€ / kWh* (Ionity)
*VAT included
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA