Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vi som skal ha iX3

Startet av bobakka, fredag 17. juli 2020, klokken 17:42

« forrige - neste »

bobakka

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. januar 2021, klokken 09:27
Det blir litt feil å sammenligne RWD vs AWD biler når det gjelder forbruk.
Det er jo rekkevidden som gjør om vi kommer frem - og da er det forbruk og batteristørrelse som gjelder - jeg ofrer gladelig 4WD for å komme frem.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

PF

#106
Man må også huske på at iX3 er i 3-serie segmentet til BMW, mens e-tron er i A6 segmentet til Audi, som igjen tilsvarer x5 segmentet til BMW.
Det betyr at bilene ikke er direkte sammenlignbare. Det samme gjelder EQC, det er en mindre bil en Audi.
En klasse mindre betyr som oftest mindre påkostede løsninger, kvalitet på interiør osv. som igjen viser seg på vekten på bilen i tillegg til størrelsen.

Det at Tesla bruker en del mindre strøm er nok mest pga. design ikke pga. veldig mye bedre programmering av motorer. Design er igjen et bevisst valg fra BMW, Mercedes og Audi, og ser man på salgstallene til Audi e-tron på det norske markedet så virker det som at Audi vet hva de gjør.


Når det gjelder iX3 så blir det garanter en veldig god bil slik som BMW normalt leverer og de aller fleste kommer til å bli fornøyd. En ulempe i Norge er selvfølgelig at den ikke har AWD, men man klarer seg stort sett uten.

Men viktig å huske på at iX3 er 3serie segmentet, det betyr at f.eks. komfortstoler ikke er tilgjengelig og en del annet snaksy utstyr.

StormFurby

Hvor har du den segmentplasseringa fra?eTron er basert på Q5, og VAG sin MLB plattform så for meg er det mer naturlig å sammenligne den mot X3 enn X5.

PF

Sitat fra: StormFurby på mandag 11. januar 2021, klokken 09:02
Hvor har du den segmentplasseringa fra?eTron er basert på Q5, og VAG sin MLB plattform så for meg er det mer naturlig å sammenligne den mot X3 enn X5.

e-tron q4 kommer snart, den er i det segmentet. E-tron leveres med komfortseter osv, det gjør ikke q5. Størrelsen på den er også mer i a6 segmentet.

StormFurby

Det er fortsatt Q5 som er utgangspunktet, hvilke seter man kan velge er vel neppe særlig relevant for segmentinndeling. Jeg opplever i alle fall ikke eTron som spesielt mer påkostet enn en X3, og ikke i nærheten av nivået på en X5, men det er subjektive vurderinger. Hva angår vektforskjellen på en ix3 og en eTron har du mer enn nok forklaring i større karosseri, større batteri og en motor ekstra.

Unified86

#110
Er det noe nye X3 (G01) har fått skryt for er det vel nettopp det kvalitetsløftet - hvor det er mer likheter med 5/X5 enn til lillebror X1/X2/3-serie. Forøvrig er X3 og X5 på samme CLAR-plattform inkl. nye 3-serie.

Denne karen har gått igjennom X3 ganske godt mtp gjenbruk av element og kvalitet innad i BMW-porteføljen;
https://www.youtube.com/watch?v=fG8bcl9KU0I - det samme vil gjelde for IX3.

Men ja, E-tron er en større bil, og man kan velge mye friere i ekstrautstyr enn det man kan på IX3 per i dag. Totalsett kan man nok specce seg til en mer påkostet bil i Etron.
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

StormFurby

Ja for all del, de har litt mer fancy utstyr, men det endrer ikke på byggekvalitet og materialvalg i særlig stor grad. Skulle vel egentlig bare mangle at du får en mer påkostet bil hvis du går berserk med utstyret til en eTron også, prisforskjellen blir fort nærmere 300k.

turfsurf

Sitat fra: bobakka på søndag 10. januar 2021, klokken 22:09
Det er jo rekkevidden som gjør om vi kommer frem - og da er det forbruk og batteristørrelse som gjelder - jeg ofrer gladelig 4WD for å komme frem.
Joda, men da kan man ikke si at iX3 har så lavt forbruk grunnet den overlegne teknikken. I stor grad er det fordi man sammenligner en RWD bil med en AWD bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

Sitat fra: StormFurby på mandag 11. januar 2021, klokken 09:18
Det er fortsatt Q5 som er utgangspunktet, hvilke seter man kan velge er vel neppe særlig relevant for segmentinndeling. Jeg opplever i alle fall ikke eTron som spesielt mer påkostet enn en X3, og ikke i nærheten av nivået på en X5, men det er subjektive vurderinger. Hva angår vektforskjellen på en ix3 og en eTron har du mer enn nok forklaring i større karosseri, større batteri og en motor ekstra.

Jeg har hatt 3-serie, 5-serie og nest nyeste x5 før jeg gikk over til e-tron.
E-tronen er like lang som x5, like bred, men noe lavere.
X3 er over 30 cm kortere, fem cm smalere, men noe høyere
sammenligner du med q5, er den 20 cm lenger, litt bredere...

Tror ikke det er noe tvil om hvor e-tron legger seg. Mercedes GLE, BMW x5 segmentet. ix3 er 20 cm kortere en e-tron, altså mer q5 størrelse.

PionerThink

BMW har i likhet med de andre tyske merkene løftet både kvalitet og plass/størrelse på alle sine modeller de siste 10-12 årene.
Dagens X3 er jo nesten lik i størrelse som første gen. X5(E53) og har tilsvarende utstyr nå som forrige gen X5(F15). Dagens X1 er jo like stor som første gen. X3(E83), og sånn kan man fortsette med 3-serie og 5-serie også mtp hvor mye de har vokst.
Dagens X5(G05) har jo også blitt løftet enda ett nivå mtp interiør og understell og har nå kjøling/varming i koppholdere, trådløs tlf-lading og touchbrytere. Den har også luftfjæring både foran og bak og fått flere krom- og glassdetaljer i betjening sammen med økt grad av selvkjøring inkl. "Virtual Cockpit". Dette er jo veldig mye likt det e-Tron og EQC har, men ikke klassen under som X3 ligger i?
Alle disse detaljene og generelle løftet som de ulike modellene har fått gjør jo sitt til at bilene får et "premium" begrep som unevnelige merker fra andre folkerike land ikke har slik jeg kan se i hvertfall ;D
Når det gjelder forbruk så er vel dette et område BMW jobber hardt med, og når så store biler som X5 og X7 bruker mellom 0,6 til 0,8 liter på mila med oljebrennere så lover jo dette godt for elbilforbruket på iX3 og iX?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

turfsurf

Sitat fra: StormFurby på mandag 11. januar 2021, klokken 09:18
Det er fortsatt Q5 som er utgangspunktet, hvilke seter man kan velge er vel neppe særlig relevant for segmentinndeling.
etron er basert på MLB-EVO, som brukes til alt fra Audi A4 til Lamborghini Urus. Det er uansett bare en nødløsning til PPE erstatter både denne og J1 (etron GT / Taycan)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

Vær obs på at EQC er samme segmentet som x3, ligger i navnet eqC. De kommer med eqS nå til sommeren som er s-klasse segmentet.

hemi

Hvilket segment er ix3?

Den er ikke en suv, og har ikke engang 4x4. Virker som en litt større i3 med mer rekkevidde? bare tyngre matrialer.

mach-e og Y kommer vel i RWD utgaver , så delvis konkurrent der? men de er vel vesentlig billigere?

Spent på når bmw kommer med sin først elsuv, de andre også forsåvidt.

anorway

Som kjent skal jo NAF vinterteste IX3 fra 27. Januar, sammen med en rekke andre elbiler.
Nå la de ut nytt innlegg i Facebook gruppen hvor man kan følge testingen live.

Blir dette første norsk registrerte IX3...

BMW iX3
Vi tror mange av dere er spent på hvordan BMWs første helelektriske SUV klarer seg på norske veier. En modell er på vei til Norge - rett fra fabrikken. Vi skal teste Fully Charged Edition som har 450 km rekkevidde og lader med 150 kW.


https://www.facebook.com/events/859969544738808/?active_tab=discussion


Trond.m

#119
Sitat fra: hemi på mandag 11. januar 2021, klokken 11:18
Hvilket segment er ix3?

Den er ikke en suv, og har ikke engang 4x4. Virker som en litt større i3 med mer rekkevidde? bare tyngre matrialer.
Det er da ingen tvil om at iX3 er en SUV, da det i dag også omfatter biler uten 4WD. Hvor finner du likheten med i3 ?  X3 er i klasse med Audi Q5 og iX3 er jo identisk størrelse.

https://no.wikipedia.org/wiki/SUV_(kjøretøy)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA