Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vi som skal ha iX3

Startet av bobakka, fredag 17. juli 2020, klokken 17:42

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:24
Gratulerer med nye biler.

Blir spennende å høre om forbruket blir som forventet/forespeilet på iX3
Jeg tror nok at iX3 vil bruke noe mindre enn konkurrentene fra Audi og Mercedes, men jeg tror kanskje forventningene kan være litt overdrevne. Fysiske lover kan ikke BMW gjøre noe med. Men det er et stort potensiale for å redusere forbruk ved småkjøring. Ser at jeg raskt kommer opp mot 40 kwh/100 km med EQC på småturer på 1-2 mil i 10 kuldegrader.  Men siden iX3 neppe kommer på veien før vårsola begynner å varme, så må vi vente lenge før vi får sammenliknet forbruket i skikkelige vintertemperaturer.

1317142119

Vanskelig å gjøre noe med fysiske lover ja, men Mercedes og Audi har tross alt vært skandaløst dårlige på forbruk. Bussen til Tesla bruker vel langt mindre?

Det er ikke sånn at BMW har funnet opp hjulet på nytt og har dramatisk lavere forbruk enn samtlige andre store biler på markedet. De har bare gjort jobben sin mtp forbruk. Akkurat som Tesla gjør.

Trond.m

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 07. januar 2021, klokken 20:40
Det er ikke sånn at BMW har funnet opp hjulet på nytt og har dramatisk lavere forbruk enn samtlige andre store biler på markedet. De har bare gjort jobben sin mtp forbruk. Akkurat som Tesla gjør.
At Tesla bruker relativt lite er nok primært på grunn av lav luftmotstand. Det kan jo ikke være tilfelle for iX3, så de er avhengige av å hente besparelsen på effektivisering av drivverk og klimaanlegg. EQC har optimalisert drivvert ved bruk av induksjonsmotor bak som nesten aldri er i bruk. Ned mot 0 grader skal varmepumpe-løsningen dessuten gjøre at kupevarmen utelukkende henter energi fra restvarme. Så i snitt tror jeg ikke vi kan forvente at iX3 er mer enn ca 10 % mer energieffektiv enn EQC.

Unified86

#93
NAF kommenterer på facebook at IX3 skal være med i den store vinter-rekkeviddesten den 27. jan. Da får vi vel noen svar om ikke så lenge, gitt at BMW faktisk har en bil her i Norge til den datoen da:D
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

oivindg

Sitat fra: Unified86 på fredag 08. januar 2021, klokken 10:58
NAF kommenterer på facebook at IX3 skal være med i den store vinter-rekkeviddesten den 28. jan. Da får vi vel noen svar om ikke så lenge, gitt at BMW faktisk har en bil her i Norge til den datoen da:D
Blir spennende å se om forbruket stemmer med det bilen viser i displayet under kjøring. De tallene jeg har sett fra Autobahn er jo imponerende lave.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

anorway

Sitat fra: Unified86 på fredag 08. januar 2021, klokken 10:58
NAF kommenterer på facebook at IX3 skal være med i den store vinter-rekkeviddesten den 27. jan. Da får vi vel noen svar om ikke så lenge, gitt at BMW faktisk har en bil her i Norge til den datoen da:D

Link til dette?

StormFurby

Forhandleren min opplyser at første last med biler, deriblant demobilene til forhandlere er like rundt hjørnet, så tilgjengelig bil har de nok 👍

Unified86

Sitat fra: anorway på fredag 08. januar 2021, klokken 12:08
Sitat fra: Unified86 på fredag 08. januar 2021, klokken 10:58
NAF kommenterer på facebook at IX3 skal være med i den store vinter-rekkeviddesten den 27. jan. Da får vi vel noen svar om ikke så lenge, gitt at BMW faktisk har en bil her i Norge til den datoen da:D

Link til dette?

Link til event 27. jan; https://fb.me/e/1YxB8d6Iw
Snap av kommentarfeltet;  Du kan ikke vise dette vedlegget.
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

Unified86

#98
Sitat fra: StormFurby på fredag 08. januar 2021, klokken 12:10
Forhandleren min opplyser at første last med biler, deriblant demobilene til forhandlere er like rundt hjørnet, så tilgjengelig bil har de nok 👍

Nice :D
Men fortsatt litt skeptisk, da Bilia Skøyen sa demobil fra uke 6 (forhåpentligvis). Regner med IX3 kommer først til Oslo/Drammen.

Edit: Ser nå at NAF ordlegger seg ganske presist i andre kommentarer på FB, og sier f.eks, at ID4 og Enyaq ikke rekker å være med i testen, selv om de prøvde, ergo har de nok fått bekreftelse (nylig?) på at de faktisk får en IX3 til test.
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

Unified86

Ser ut som IX3 kan være i Norge ganske snart ja; Første batch IX3 er losset av i Tyskland i dag; https://www.blg-logistics.com/de/presse/alle-pressemitteilungen/pm-2021-01-08
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

daktari

Sitat fra: Trond.m på torsdag 07. januar 2021, klokken 21:48
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 07. januar 2021, klokken 20:40
Det er ikke sånn at BMW har funnet opp hjulet på nytt og har dramatisk lavere forbruk enn samtlige andre store biler på markedet. De har bare gjort jobben sin mtp forbruk. Akkurat som Tesla gjør.
At Tesla bruker relativt lite er nok primært på grunn av lav luftmotstand. Det kan jo ikke være tilfelle for iX3, så de er avhengige av å hente besparelsen på effektivisering av drivverk og klimaanlegg. EQC har optimalisert drivvert ved bruk av induksjonsmotor bak som nesten aldri er i bruk. Ned mot 0 grader skal varmepumpe-løsningen dessuten gjøre at kupevarmen utelukkende henter energi fra restvarme. Så i snitt tror jeg ikke vi kan forvente at iX3 er mer enn ca 10 % mer energieffektiv enn EQC.
Nå er den tråd på X-forumet som angir et solid vinterforbruk der også på my bil. Men noe mindre enn e-tron bruker den.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#101
Sitat fra: daktari på fredag 08. januar 2021, klokken 22:57
Nå er den tråd på X-forumet som angir et solid vinterforbruk der også på my bil. Men noe mindre enn e-tron bruker den.
Har du en link ? Fant ikke det du refererer til på FB. Men det er klart at vi vil se forhold som vil gi skyhøyt forbruk også på iX3. Men hvis det stort sett ligger 10-20 % under e-tron,  så vil rekkevidden være minst like god (eller dårlig)

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 07. januar 2021, klokken 20:40
Det er ikke sånn at BMW har funnet opp hjulet på nytt og har dramatisk lavere forbruk enn samtlige andre store biler på markedet. De har bare gjort jobben sin mtp forbruk. Akkurat som Tesla gjør.
Det blir litt feil å sammenligne RWD vs AWD biler når det gjelder forbruk. Bare det utgjør fort over 10%. F.eks så har Tesla Model 3 LR RWD 12% lavere EPA forbruk enn LR AWD.

Men i tillegg så har jo BMW greid å holde vekten nede mye mere enn Audi og Mercedes. Bare disse to tingene bør utgjøre minst 15% lavere forbruk på WLTP. Og når gen 5 av kraftelektronikk og motorer ryktes å være veldig effektive så blir det bra.

Men om den har forbruk på nivå med f.eks TM3 på motorvei så lurer jeg veldig på hva de har gjort. Er jo fremdeles en stor kloss.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 08. januar 2021, klokken 22:57
Nå er den tråd på X-forumet som angir et solid vinterforbruk der også på my bil. Men noe mindre enn e-tron bruker den.
Effektiviseringen av TMX gir nok mest utslag på sommeren. På vinteren vil ekstraforbruket grunnet luftmotstand og oppvarming dominere. Høyeste forbruk over nogenlunde distanse (Moss-Gøteborg) jeg fikk på vår X100 var 370 Wh/km. I praksis opplever vi forskjellen i rekkevidde på X100 og vår I-Pace å være fra 0-15%

Men veldig spent på hva iX3 klarer i vintertesten. En interessant sammenligning ville vært iX3 og Mustang Mach-e RWD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Trond.m på lørdag 09. januar 2021, klokken 06:39
Sitat fra: daktari på fredag 08. januar 2021, klokken 22:57
Nå er den tråd på X-forumet som angir et solid vinterforbruk der også på my bil. Men noe mindre enn e-tron bruker den.
Har du en link ? Fant ikke det du refererer til på FB. Men det er klart at vi vil se forhold som vil gi skyhøyt forbruk også på iX3. Men hvis det stort sett ligger 10-20 % under e-tron,  så vil rekkevidden være minst like god (eller dårlig)
https://elbilforum.no/index.php?topic=53713.60
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA