Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vi som skal ha iX3

Startet av bobakka, fredag 17. juli 2020, klokken 17:42

« forrige - neste »

JorgenM

Sitat fra: PionerThink på fredag 18. september 2020, klokken 09:31
Jeg kan jo ikke se at det er så mange land annet enn norge som kommer til å selge noe særlig av iX3.
Kina :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amigakongen

@JorgenM

Selger de bra i Kina, trenger de ikke selge no biler andre steder. :)
Blir spennende å se om det kommer mer enn 10 biler til landet. Er jo bare negativitet på forumene. :o
2015 BMW I3 - 11800km

JorgenM

Tipper den vil selge OK i Norge, selvsagt ikke på i3-nivå. Elbilfantastene her på forumet er nok langt mer kritiske enn folk flest :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

bobakka

#48
Sitat fra: Amigakongen på søndag 27. september 2020, klokken 22:39
Blir spennende å se om det kommer mer enn 10 biler til landet.
10 var jo veldig lavt.
Jeg har bestilt en selv og da vil jeg eie 10% av alle iX3 i Norge..
Samleobjekt.

Jeg syns fremdeles den står seg godt prismessig og funksjonalitetsmessig i forhold til Skoda'en og ID.4.
Ser ikke ut som om første alternativ med 2WD stopper bestillingene der.
Tror også at IX3 som kun har 2WD vil stå seg bedre på bruktmarkedet enn en Enyac eller ID.4 med 2WD når 4WD også er alternativ på de modellene.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Trond.m

#49
Tja, er usikker på annenhåndsverdien for iX3. Bilen er fin den, men markedet for en 1St id.4 til 30 % lavere pris og lengre rekkevidde vil jeg anta blir høyere. Dessuten kommer det jo relativt snart en ekte AWD SUV fra BMW som er mer rettet mot det europeiske markedet. Det ble solgt 600 id.4 for januar levering på 1 1/2 dag. Det sier noe om interessen. Men den som vil ha en stor SUV, så er iX3 en flott bil.

moonbuggy

Sitat fra: TM på mandag 28. september 2020, klokken 12:41
Tja, er usikker på annenhåndsverdien for iX3. Bilen er fin den, men markedet for en 1St id.4 til 30 % lavere pris og lengre rekkevidde vil jeg anta blir høyere. Dessuten kommer det jo relativt snart en ekte AWD SUV fra BMW som er mer rettet mot det europeiske markedet. Det ble solgt 600 id.4 for januar levering på 1 1/2 dag. Det sier noe om interessen. Men den som vil ha en stor SUV, så er iX3 en flott bil.
Enig. Selv jeg, som egentlig ikke trenger en større bil, ble sterkt fristet av id.4. Gunstig pris, god rekkevidde, 1000kg tilhengervekt (750 på iX3), utseende. Alt tiltaler. iX3 virker som en complience bil i forhold.
Annenhåndsverdi? Er ikke i tvil. id.4 vil stå seg langt bedre. Regel nr.1 - høy inngangspris, stort prisfall. I tillegg er i mine øyne, id.4 en bil med langt større appell enn iX3...

TorS

Jeg har nå hatt i3 i nesten 6 år. Den har inntil for en del år tilbake stort sett dekket behovet mitt. Nå er ungene blitt store og et viktig kriterium er at det er forholdvis greit å tilbringe en del timer i baksetet for en person på 190+ cm. Et av problemene med i3 i i denne sammenheng er fotbrønnen i baksetene, eller rettere sagt fraværet av denne. Ikke minst når framsetene er helt nede.

Jeg ønsker meg derfor en bil med OK fotbrønn i baksetene, som ikke koster alt for mye. Noe særlig mer enn 600' er for mye for meg. Da er de fleste nyere store rene elbiler utelukket.

Jeg sjekket derfor med forhandler før jeg bestilt iX3. Han kunne opplyse at X3 har 12 cm klaring når sete er helt nede. Etter sjekk med produktansvarlig for iX3, så kunne han opplyse at iX3 batteriet tar 10mm av fotbrønnen. Mao. det er 11 cm klaring når framsetene er helt nede. Det er akseptabelt.

Det tok så veldig lang tid før reservasjonsholderne for iX3 fikk noe særlig informasjon, så når det kom gode kritikker av Skoda Enyaq reserverte jeg også denne. Etterpå leste jeg følgende i Motor: «Dessuten sitter man høyere, med en kraftigere vinkel i knærne.» Dvs. tilsvarende som for i3 og egner seg ikke for mitt bruk. Jeg avbestilte med en gang.

Så ser jeg ID.4 nevnt som et alternativ her. Bildet fra baksetene i artikkelen

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/qAnw01/dette-blir-de-norske-prisene-paa-volkswagen-id4

viser at ID.4 knapt nok har fotbrønn så vidt jeg kan se. Dvs. egner seg ikke for mitt bruk.

Jeg bor slik til at jeg hadde håp om at iX3 hadde AWD. Samtidig har jeg vært imponert over fremkommeligheten til i3. Jeg håper derfor at iX3 til tross for en helt annen vektklasse, vil vise noe av de samme egenskapene. Hvis ikke får jeg selge bilen og kjøpe noe annet.

Enhver må selv vurdere sitt bruksområde / hva de må ha. Jeg ser ikke helt poenget med å lire av seg masse negativitet til en bil som ikke dekker eget behov. Da får man finne seg en annen bil.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Sungrazer

Sitat fra: TorS på mandag 28. september 2020, klokken 22:53
Enhver må selv vurdere sitt bruksområde / hva de må ha. Jeg ser ikke helt poenget med å lire av seg masse negativitet til en bil som ikke dekker eget behov. Da får man finne seg en annen bil.

Amen, kan ikke si meg mer enig. Jeg har bestilt bilen av nettop samme årsaker. Jeg har rattet to forskjellige i3 siden 2015, og tilbrakt 180000 km til sammen i disse to i3´ene som er en fantastisk bil på mange måter. Jeg har to døtre som er høyere enn meg, og etter 3200 km i i3 på sommerferie i år innså jeg at i3 ikke lenger dekker behovet mitt. De satt kummerlig i bilen, og jeg hadde minimalt med bagasjeplass. Erfaringene jeg har hatt med de to i3´ene gjør at jeg ikke er i tvil om at jeg har gjort det riktige valget ved bestilling av iX3. Så får de andre mene hva de vil.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

moonbuggy

#54
Greit nok, men BMW burde la være å lire av seg 'Power of choice'  leksa. Les: En modell, med vidt forskjellige drivlinjer. "According to BMW, using this modular way of building cars should offer the Bavarian company the freedom to make whichever model they please without huge costs and at a fast pace, adapting to the demand on the fly." Hvis det er synet, hvorfor roter man med i4 og inext?
iX3 er sikkert en bra bil, men er langt fra optimal som el-bil. Det får man først når man designer en bil som el-bil fra grunnen av. Som i3. BMW feiget ut, mens andre som VW så lyset og ligger nå flere hestehoder foran...

Trond.m

Og nå er høsten her, og like sikkert som at bladene faller er det at BMW kommer med kampanjer. 

https://www.bmw.no/no/topics/produkt-tilbud/tilbud/kampanjer/bmw-ix3.html

Kires

Ja med dette og hvor fort de satte ned prisen på i3 120 ah så viser bmw at man aldri må være først ute
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

Ja, det er typisk BMW. Samtidig antar jeg at de som har kjøpt bilen inntil nå er de som har stått på reservasjonslisten. De har betalt 10.000 mindre enn dagens kampansjepris.

hELgenen

Skal BMW og alle de andre virkelig ta opp kampen om kundene fremover må de kanskje være mer transparente i prisingen. Skulle det være noen der ute som har bestillt Ix3 og ikke har en like god deal som den som markedsføres nå,vel da føler man seg lurt med rette.

oivindg

Jeg kjører X3 i dag. Kunne godt tenkt meg iX3, men jeg trenger firehjulstrekk et par ganger i året, så jeg endte med å ikke kjøpe etter en del frem og tilbake.

En annen sak er at jeg tror manglende firehjulstrekk vil gå ut over annenhåndsverdien, men jeg er forsåvidt vant til at det koster å kjøre BMW.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA