Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cruise Control - hastighetskontroll- defekt - E6 - Oslo Lillehammer

Startet av Model3B, torsdag 16. juli 2020, klokken 23:42

« forrige - neste »

Model3B

Det lages ny motorveg. På denne bremser bilen uten grunn, kobler fra hastighetskontroll, 5 ganger på 30 min uten at vi hverken nærmer oss andre eller at noe stort eller mistenkelig kommer ut i vegen. Vi kjører innom Tesla i Brummendal, og forklaringen er: Tesla benytter GPS, og siden veien ikke er ferdig, tror den at du er utenfor vegen og bremser. Kartet er ikke oppdatert med den nye vegen. For meg høres dette søkt ut...har dere hørt om dette før?

Contango

Hvorfor er det så søkt? Tesla bruker GPS, kameraer og database med fartsgrense i kombinasjon når du bruker AP. Når den ikke forstår hvilken vei den er på hopper den mellom veiene den tror den er på og da fungerer ikke logikken i bilen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

sjokomelk

Dette spørsmålet hører hjemme i "Tesla SW&AP"-delen av forumet.

Hvis du kjører med kun cruisecontrol, så kan du sette akkurat hvilken hastighet du vil. Ingenting vil forandre denne, og den kobler seg ikke ut uten at du gjør et aktivt valg.
Hvis du kjører med cruisecontrol og Autosteer (som det høres ut som du har gjort, og klager over), så er du avhengig av "ADAS tiles" fra Tesla som forteller bilen om hva slags vei det er, fartsgrenser og kurvatur. Det tar litt tid fra en ny vei blir lagd til Tesla har fått kartlagt denne og lagd data som bilene kan benytte seg av.

Les innlegget mitt som forklarer hvordan de forskjellige kartene i en Tesla fungerer her: https://elbilforum.no/index.php?topic=46834.msg906483#msg906483
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Model3B

Har kun brukt fartskontroll. Bilen bremser/kuttet ut adaptive fartskontroll allikevel. Kanskje det er sånn allikevel ? Hvis noen kjører denne strekningen i sommer, og opplever det samme vil jeg gjerne ha tilbakemelding fra andres erfaringer.

Rsk1

Stemmer ikke det sjokomelk sier her. Om du aktiverer kún cruisecontrol, bruker fortsatt bilen gps'en til å hente fartsgrensen. Om du da kjører på ny vei, så vil den oppføre seg på samme vis som om autosteer var aktivert. Burde vært en mulighet å deaktivert fartsgrenselesing når bare cruisecontrol benyttes. Helt enig med deg Nøkleby. Dette burde Tesla fått orden på for lengst.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA