Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading og semi-hurtiglading

Startet av m, torsdag 16. juli 2020, klokken 23:34

« forrige - neste »

m

Hei.

Har vært på lang bilferie i Norge med vår Nissan e-NV200 2018-modell, og har noen spørmål som jeg håper noen kan svare på.

1) Semi-hurtiglading.
Jeg hadde tenkt vi kunne lade på semi-hurtiglading på 22kW, da jeg aldri har opplevd kø på disse. Men det som virket som en god ide, viste seg å ikke være fullt så lurt likevel. Siden bilen maksimalt kan lade på 6,6KW (eller noe sånt) på normallading. Og da lurer jeg på:
Finnes det type 2 til Chademo-kabler, og ville man da i såfall kunne ladet 22kW på semi-hurtigladestasjonene?

2) Den teknologiske fremgangen på ladere går raskt for tiden. Har hørt rykter om at Chademo kan levere 100kW på hurtiglading, og at noen av de nye bilene kan ha høy effekt også på normallading.
Men bilen har begrensinger på hvor mye effekt den kan lades med, både på normal- og hurtiglading.
Kjenner dere til om det er mulig å gjøre noe med disse bil-spesifikke begrensingene på våre eksisterende biler? (systemoppdateringer eller "ombygginger" o.l.) Enten nå, eller om Nissan ser for seg å kunne tilby dette i fremtiden. Slik at vi som da har "eldre" biler, også får mulighet til å benytte oss av raskere lading i fremtiden.

2018 -          Nissan e-NV200 Evalia 2018
2016 - 2018  Nissan Leaf 2014 US

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

automat

Sitat fra: leafnor på torsdag 16. juli 2020, klokken 23:48
1) Nesten ja, se her: https://www.evtec.ch/files/6815/1272/7418/evtec_movecharge_3in1_deu_pdf.pdf
2) Nei.
1. Den har vel idustrikontakt( CEE) som inngang, ikke type 2. Og da vil den ikke hjelpe så mye når man kommer til en ladestasjon. Mistenker også at prisen ikke er helt forbrukervennlig.
2. Og nå som Nissan forlater chademostandarden på sin neste elbilmodelll i Europa, så er det lite sansynlig ar det kommer noe som helst videreutvikling på chademo.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

leafnor

#3
Sitat fra: automat på fredag 17. juli 2020, klokken 06:54
Sitat fra: leafnor på torsdag 16. juli 2020, klokken 23:48
1) Nesten ja, se her: https://www.evtec.ch/files/6815/1272/7418/evtec_movecharge_3in1_deu_pdf.pdf
2) Nei.
1. Den har vel idustrikontakt( CEE) som inngang, ikke type 2. Og da vil den ikke hjelpe så mye når man kommer til en ladestasjon. Mistenker også at prisen ikke er helt forbrukervennlig.
2. Og nå som Nissan forlater chademostandarden på sin neste elbilmodelll i Europa, så er det lite sansynlig ar det kommer noe som helst videreutvikling på chademo.
Ref 1, riktig, derfor kommentaren Nesten...... Men kunne tenkes den kan utstyres med et type2 støpsel. Men kanksje ikke mulig pga spenning/faser. (Har ikke satt meg inn i Type2 spenning kontra 400V industristikk.
Men det finnes likerettere for 20kw (22kW). Litt upraktisk å kjøre rundt med engen ladestasjon, men ser poenget så sant det er trangt om plassene på DC-ladere.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

RJK

Sitat fra: leafnor på fredag 17. juli 2020, klokken 10:28
Sitat fra: automat på fredag 17. juli 2020, klokken 06:54
Sitat fra: leafnor på torsdag 16. juli 2020, klokken 23:48
1) Nesten ja, se her: https://www.evtec.ch/files/6815/1272/7418/evtec_movecharge_3in1_deu_pdf.pdf
2) Nei.
1. Den har vel idustrikontakt( CEE) som inngang, ikke type 2. Og da vil den ikke hjelpe så mye når man kommer til en ladestasjon. Mistenker også at prisen ikke er helt forbrukervennlig.
2. Og nå som Nissan forlater chademostandarden på sin neste elbilmodelll i Europa, så er det lite sansynlig ar det kommer noe som helst videreutvikling på chademo.
Ref 1, riktig, derfor kommentaren Nesten...... Men kunne tenkes den kan utstyres med et type2 støpsel. Men kanksje ikke mulig pga spenning/faser. (Har ikke satt meg inn i Type2 spenning kontra 400V industristikk.
Men det finnes likerettere for 20kw (22kW). Litt upraktisk å kjøre rundt med engen ladestasjon, men ser poenget så sant det er trangt om plassene på DC-ladere.

Man får da kjøpt ladekabler med CEE i ene enden og type 2 i andre. Problemet er vel at du må ha to, en for blå (230V) og en for rød (400V), om man ikke finner en med adaptere som kan skiftes ut i den enden. Da vil man selvsagt kunne lade raskere enn med "hjemme/reserve-laderen", forutsatt at ombordladeren kan utnytte dette.

Et annet viktig punkt er jo prisingen. Det lønner seg ikke økonomisk å AC-lade på disse 22 kWh-plassene. I beste fall er de ca like dyre per kWh som hurtig/lynlading, eller som ved fortums tilfelle der de bruker pris per minutt, der det koster deg 60 kroner i timen å stå.

8 timer på en slik vil jo koste sinnsvake 480,- kroner, og dermed stortsett samme kWh-pris som ved drop-in på Ionity, dersom man får rundt 7,4 kW effekt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

leafnor

Sitat fra: RJK på fredag 17. juli 2020, klokken 11:45
Sitat fra: leafnor på fredag 17. juli 2020, klokken 10:28
Sitat fra: automat på fredag 17. juli 2020, klokken 06:54
Sitat fra: leafnor på torsdag 16. juli 2020, klokken 23:48
1) Nesten ja, se her: https://www.evtec.ch/files/6815/1272/7418/evtec_movecharge_3in1_deu_pdf.pdf
2) Nei.
1. Den har vel idustrikontakt( CEE) som inngang, ikke type 2. Og da vil den ikke hjelpe så mye når man kommer til en ladestasjon. Mistenker også at prisen ikke er helt forbrukervennlig.
2. Og nå som Nissan forlater chademostandarden på sin neste elbilmodelll i Europa, så er det lite sansynlig ar det kommer noe som helst videreutvikling på chademo.
Ref 1, riktig, derfor kommentaren Nesten...... Men kunne tenkes den kan utstyres med et type2 støpsel. Men kanksje ikke mulig pga spenning/faser. (Har ikke satt meg inn i Type2 spenning kontra 400V industristikk.
Men det finnes likerettere for 20kw (22kW). Litt upraktisk å kjøre rundt med engen ladestasjon, men ser poenget så sant det er trangt om plassene på DC-ladere.

Man får da kjøpt ladekabler med CEE i ene enden og type 2 i andre. Problemet er vel at du må ha to, en for blå (230V) og en for rød (400V), om man ikke finner en med adaptere som kan skiftes ut i den enden. Da vil man selvsagt kunne lade raskere enn med "hjemme/reserve-laderen", forutsatt at ombordladeren kan utnytte dette.

Et annet viktig punkt er jo prisingen. Det lønner seg ikke økonomisk å AC-lade på disse 22 kWh-plassene. I beste fall er de ca like dyre per kWh som hurtig/lynlading, eller som ved fortums tilfelle der de bruker pris per minutt, der det koster deg 60 kroner i timen å stå.

8 timer på en slik vil jo koste sinnsvake 480,- kroner, og dermed stortsett samme kWh-pris som ved drop-in på Ionity, dersom man får rundt 7,4 kW effekt.
Ja, det er kjent, og derfor spør TS om det ikke er en løsning der en kan lade med 22kW via Chademo DC og ikke stange på 7,4 (6,6) kW.
Spm blir da, finnes en overgang fra Type2 stolpe til en 400V CEE som likeretter jeg linket til er satt opp med.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

automat

Sitat fra: leafnor på fredag 17. juli 2020, klokken 14:03

Spm blir da, finnes en overgang fra Type2 stolpe til en 400V CEE som likeretter jeg linket til er satt opp med.
Type-2 styrer jo hvor mye bilen kan trekke med pilotsignalet.  Det forsvinner jo hvis man bruker en overgang til CEE. Derfor finnes neppe en slik overgang. (Lovlig)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

leafnor

Sitat fra: automat på fredag 17. juli 2020, klokken 14:21
Sitat fra: leafnor på fredag 17. juli 2020, klokken 14:03

Spm blir da, finnes en overgang fra Type2 stolpe til en 400V CEE som likeretter jeg linket til er satt opp med.
Type-2 styrer jo hvor mye bilen kan trekke med pilotsignalet.  Det forsvinner jo hvis man bruker en overgang til CEE. Derfor finnes neppe en slik overgang. (Lovlig)
Nok derfor det ikke er noen slik stikk på den DC-laderen. Bare CEE. Så svaret til TS er nok Nei på begge spørsmål.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

#8
1: Semihurtiglading:
3-faselading  er et viktig poeng, da offentlige hurtigladere som står i glassbur, har en tendens til å være slått ut i sommervarmen, er min erfaring. Med enfase-lading tar det 3 ganger så lang tid, og det kan koste 3-6 ganger så mye.

  • Med Ariya er det løst, da den skal være tilgjengelig med 3-fase 22kw.
  • Jeg trur ikke det er så vanlig å selge portable chademo-ladere i Norge, så man kan leite ellers i verden. Det finnes overganger  fra type2 til schukokontakt, så det burde være mulig å lage overgang fra Type2 til 3-fase CEE også. På dette bildet av en 25kw DC lader til 4800usd ser det ut til å være en  type2 til CEE-sladd:
  • Da de første årgangene av Leaf kom, var de tilgjengelig med kun 3,6kw likeretter.  Da var det noen sjeldne bilister som innstallerte en eller flere ekstra likerettere, så man kunne lade fra flere enfase-kurser samtidig. Jeg trur det var et firma i England som solgte dem. På den måten burde det i teorien være mulig å få til en 3-faseløsning også, men det kan kreve litt leiting på nettet, for å finne om om noen fortsatt holder på med sånne løsninger.
https://youtu.be/D2iBXfqhoWI

2: Hastighet på Chademo
Jeg har inntrykk av at Lynladere ofte har uttak for både CCS og Chademo, bortsett fra ladere fra bilbutikker og fra fabrikanter som har  ladenettverk som støtter deres egene CCS-biler.
Nå er det vel ikke så mange chademo-biler som har støtte for å lade mer enn 50kw. Leaf E+ skal vel i teorien støtte opp til 100kw, men jeg tviler på at det er så vanlig å komme opp i full hastighet.  Ladehastigheten begrenses ofte av batteriets SOC, temperatur og hvor gammelt batteri man har.  Statistikken viser at gjennonsnittelig hurtiglading her i landet går på 30kw.


automat

Så lenge det ikke er overgang via CEE så er det ikke noe problem. Da kan strømtrekket til laderen kontrolleres, via pilotsignalet

Men til 18.900 euro så er det kanskje lurere å kjøpe ny bil i stedet?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

m

Takk for alle gode svar.
Sammen ser det ut som dere har gjort et godt søk rundt om i verden.

Med klart nei, eller uaktuelt mhp. pris, er dette noe jeg ikke trenger å tenke på i fremtiden.
2018 -          Nissan e-NV200 Evalia 2018
2016 - 2018  Nissan Leaf 2014 US

Myrvang

Går an å bygge om laderen til 11 eller 22 kW.

https://muxsan.com/English/products.html#3-phase-charger

Det koster å være kar, men muligheten er der.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Rosstopher

Det var mye spennende teknologi i denne tråden, men svaret virker å være at det er bedre å bare bytte ut bilen med en av de nye vare-personbilene som kommer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA