Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ryggekamera

Startet av Elkjell, torsdag 16. juli 2020, klokken 20:46

« forrige - neste »

Elkjell

Ettersom det ikke er ryggekamera på std utgaven lurer jeg på om det finnes
mulighet for ettermontering av kamera som funker mot skjermen i bilen.
Det finnes en del enkle løsninger fra f.eks Garmin med trådløs visning på en egen enhet.
Det ville vært greiere med en automatisk visning uten enda en skjerm i bilen.

Benny76

Tror nok ikke at det er så lett å finne tredjepartløsninger på de bilene som kommer med nyere programvare, les:ID-bilene, siden det i utgangspunktet ikke er et så canbusbasert system som det som er normen nå.
Jeg har ryggekamera nå, og jeg har kjørt mye bil med "bare" parkeringssensorer, og jeg opplever det ikke som så avgjørende med kamera. Ja, det er kjekt, men med sensorer får jeg den informasjonen jeg trenger når jeg skal parkere. Rygging i "trafikk" er kameraet uansett ikke egnet til.
De gangene jeg virkelig er glad for å ha kameraet er når jeg skal koble til henger, da er det genialt :)

Her er skjermen med sensorvisning sånn som de leveres på VAG bilene i dag.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Elkjell

Den visningen er definitivt bedre enn bare piping.
Er blitt så vant til kamera , men det er ikke verdt 50 k.

batterimannen

Det skal visstnok bli mulig å bestille ID.3 som ikke er 1st edition fra 20 juli. Da skal det bli 7 utstyrsversjoner.  Da får man utstyrspakke Business som er nr 3 av 7 som har ryggekamera. Kan jo hende det blir mindre pris opp på utstyrsstigen enn det er med 1st edition?

https://www.tu.no/artikler/apner-for-vanlig-bestilling-av-id-3/495965
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Elkjell

Her ser det ut til at vi har løsningen

https://www.bilkomponenter.no/products/ryggekamera-vw-id3

Så gjelder det å finne noen som kan montere til en overekommelig pris.

jonnyjb

9000 kroner? Det er vel 3x hva det burde koste...
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Benny76

Tja, legg til kostnader til installasjon og programmering, så er det kanskje like greit å gå for 1st Plus... ;)

elektro

Sitat fra: Benny76 på torsdag 16. juli 2020, klokken 21:57
Her er skjermen med sensorvisning sånn som de leveres på VAG bilene i dag.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg har i tillegg sensorer på sidene av bilen på 2015 e-Golf. :+1: Det kom med pakka parkeringsassistent i sin tid.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA