Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsubsidier i Tyskland - Zoe leases ut gratis

Startet av batterimannen, torsdag 16. juli 2020, klokken 19:38

« forrige - neste »

batterimannen

Tyskland har vedtatt ekstremt generøse subsidier på el-biler for å få de økonomiske hjulene i gang igjen i kjølvannet av koronakrisen

I forrige måned besluttet regjeringen, som en del av en korona-krisepakke, å senke merdverdiavgiften for elbiler fra 19 til 16 prosent. Enda viktigere er at staten støtter ethvert elbilkjøp med 6000 euro, eller 63.600 kroner, en fordobling fra den tidligere ordningen. På toppen av dette kommer det en miljøbonus fra bilprodusenten selv på 3.000 euro, altså 31.800 kroner.

Dette har også ført til at tyskerne kan lease elbiler for en svært liten sum, ofte ikke mer enn et telefonabonnement.

Autohaus Koenig, som nå kan tilby elbilen Renault Zoe gratis til sine bedriftskunder.

Les også: Gjentar dette seg, så kollapser elbilmarkedet

De statlige subsidiene er nemlig nok til å dekke både etableringsgebyret på 3.100 euro og termingebyret på 125 euro i måneden i to år, som tilsammen blir nøyaktig 3.000 kroner.

https://www.nettavisen.no/okonomi/elleville-subsidier-elbiler-leases-ut-gratis-i-tyskland/3423994857.html
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hELgenen

Hvor mye er f.eks en Zoe verdt etter leasing da? Om dette fortsetter vil jo markedet etterhvert oversvømmes av billige leasing biler ingen vil kjøpe - da vil vi vel få eksport av slike biler til andre markeder?


ryback

Blir vel populært å fylle gamle Toyota HiAce med Zoe-er og sende til det afrikanske kontinent. :P

RJK

Sitat fra: ryback på fredag 17. juli 2020, klokken 12:18
Blir vel populært å fylle gamle Toyota HiAce med Zoe-er og sende til det afrikanske kontinent. :P

De ville blitt populære her og. Det er jo en fin kombo, med Zoe som bybilen og ombygd/innredet HiAce til langturer. Jeg hadde gjerne tatt en slik kombo om det ikke var for dyrt og HiAcen ikke trenger masse rustutbedring.

Og med litt innsats, kunne man byttet ut motoren i HaAcen med elmotoren i Zoe,og dyttet inn ettpar batteripakker fra Zoe 50, så hadde man kanskje hatt en velfungerende elektrisk feriebil. Om det hadde gått å dytte inn strøm fra en lynlader og fått ladet begge batterier samtidig/parallelt, kunne man kanskje fått ok ladehastighet også.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Måkemannen

Går den i det hele tatt inn?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


RJK

Sitat fra: Måkemannen på fredag 17. juli 2020, klokken 21:07
Går den i det hele tatt inn?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Renault Zoe inn i en HiAce? ikke sjanse i havet, da Zoe er bredere enn HiAce. Men idéen er jo moro nok.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Motoren og batteriet til Zoe får god plass i en Hiace

RJK

#8
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. juli 2020, klokken 04:45
Motoren og batteriet til Zoe får god plass i en Hiace

Det burde ikke by på store problemer for en som ønsker å konvertere. Problemet er dessverre at man vel må få bilen registrert i et EU-land etter konvertering, for så å få hentet den tilbake til Norge for å få norske skilter på. Det er rimelig tragisk synes jeg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på lørdag 18. juli 2020, klokken 11:15
Problemet er dessverre at man vel må få bilenregistrert i et EU-land etter konvertering, får hentet det tilbake til Norge, for å få skilter på. Det er rimelig tragisk synes jeg.
Det er veldig synd det ikke tilrettelegges bedre med enklere regler og enkel godkjenning for konvertering til el.
Helt enig.

Electric cars in Norway

Alt man trenger får jo plass i en Hiace. Jeg håper dette blir et voksende marked i Norge. Her må også Vegvesen være med på en positiv utvikling i årene fremover. Og det tror jeg de vil gjøre :+1:

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:06
Alt man trenger får jo plass i en Hiace. Jeg håper dette blir et voksende marked i Norge. Her må også Vegvesen være med på en positiv utvikling i årene fremover. Og det tror jeg de vil gjøre :+1:

Ser nå fremdeles de som har hus på hjul (campingvogn), gjerne av stor type, hengende etter HiAce'en, og skiboks på taket (gjerne 2), som jeg neppe tror at er fylt med skiutstyr. Folk liker å gjøre camping til glamping, og da er ikke nøysomhet en øvelse man er så sterk på. Du ser jo bare hvor populært det er å ominnrede lastebiler/semitrailere til camping. Er jo bare penger og riktig førerkort som stopper en.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA