Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fem sykler på Model X

Startet av oto, onsdag 15. juli 2020, klokken 13:18

« forrige - neste »

THE

Jula har også feste for 4 sykler. Stativet veier 16,5 kg, og det har maks belastning 60 kg, så 5 sykler kan jo gå innenfor vektbegrensing for stativet. Er litt usikker på hvor praktisk det er å stroppe fast en sykkel på toppen av de andre uansett, man må vel i alle fall beskytte syklene slik at de ikke gnisser mot hverandre under transport. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/lastsikring/sykkelholder/sykkelstativ-609208/#tab02.

Lurte litt på å prøve dette Jula-stativet selv (var på tilbud til 1799,- tidligere i sommer), men har vel kommet fram til at det er tryggere med Thule, og da frister det med en BackSpace i tillegg. Blir jo fire ganger så dyrt som Jula stativ når man skal ha plass til 4 sykler, men får et ekstra bagasjerom på kjøpet hvis man ikke trenger å frakte sykler. https://www.autoload.no/produkt/lastekurver/thule-easybase-system/thule-velospace-xt3-939-backspace-xt-9383-pakketilbud

Har i dag et Thule HangOn 4 https://www.autoload.no/produkt/sykkelholdere/holder-til-tilhengerfeste/thule-hangon-9708, og det er mulig å frakte 4 sykler, men du klarer ikke å stroppe fast en femte sykkel der. Blir trangt nok med fire sykler, og vippefunksjon er for tungvindt å bruke.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: THE på torsdag 16. juli 2020, klokken 08:15
Jula har også feste for 4 sykler. Stativet veier 16,5 kg, og det har maks belastning 60 kg, så 5 sykler kan jo gå innenfor vektbegrensing for stativet. Er litt usikker på hvor praktisk det er å stroppe fast en sykkel på toppen av de andre uansett, man må vel i alle fall beskytte syklene slik at de ikke gnisser mot hverandre under transport. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/lastsikring/sykkelholder/sykkelstativ-609208/#tab02.

Lurte litt på å prøve dette Jula-stativet selv (var på tilbud til 1799,- tidligere i sommer), men har vel kommet fram til at det er tryggere med Thule, og da frister det med en BackSpace i tillegg. Blir jo fire ganger så dyrt som Jula stativ når man skal ha plass til 4 sykler, men får et ekstra bagasjerom på kjøpet hvis man ikke trenger å frakte sykler. https://www.autoload.no/produkt/lastekurver/thule-easybase-system/thule-velospace-xt3-939-backspace-xt-9383-pakketilbud

Har i dag et Thule HangOn 4 https://www.autoload.no/produkt/sykkelholdere/holder-til-tilhengerfeste/thule-hangon-9708, og det er mulig å frakte 4 sykler, men du klarer ikke å stroppe fast en femte sykkel der. Blir trangt nok med fire sykler, og vippefunksjon er for tungvindt å bruke.

Flott pakke, dog til heftig pris, det fra Thule. Dog, du får jo stort sett bare brukt en av delene om gangen. I mine tanker ville en enkel henger være bedre, med mindre man skal frakte på båt (henger koster ofte endel ekstra) eller man skal finmanøvrere i byen, noe ikke alle er like begeistret for å måtte prøve seg på.

For en ferietur virker derfor en kombicamp som har sykkelstativ på "taket" (er gulvet når den er slått ut) eller en henger med lokk og sykkelstativ på lokket, som en grei løsning. Spørsmålet er mest omman har mulighet for å ha en henger lagret, eller om ikke langtidsleie av henger da er bedre, selv om noen ser de kan ta ekstra betalt i ferietider.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

oto

Henger/combicamp virker storveis (spesielt Opus Air Camper), men litt stusselig å være begrenset til 80 km/t overalt.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

turfsurf

Sitat fra: oto på torsdag 16. juli 2020, klokken 18:36
Henger/combicamp virker storveis (spesielt Opus Air Camper), men litt stusselig å være begrenset til 80 km/t overalt.
Skal du farte så mye på motorveiene i ferien da? Man er jo stort sett begrenset til 80 i Norge ellers også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oto

Nei, sant det. Og kanskje får man lengre rekkevidde f.eks. Kristiansand-Oslo (som har stadig mer firefelts) med en liten henger i 80-90 enn uten i 110-120. :-)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

turfsurf

Tror det blir litt dårligere kanskje, men ikke mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Kanskje verd å sjekke ut aerodynamikk, vekt og rullemotstand på henger også ?

Har ikke sett noen tester på det, men hadde vært interessant å sett hvor stor forskjell det er på f.eks combicamp og vanlig tilhenger i forbruk.

Sykkelstativ på hengerfeste øker vel nesten ikke forbruket etter hva jeg forstår, mens sykkel på taket gir stor økning.

oto

Ja, det stemmer godt med vår erfaring. Det er riktignok mange variabler å forholde seg til - vind, temp, nedbør, kjørestil, totalvekt, etc. - men etter å ha kjørt samme strekninger mange ganger både uten sykler og med typisk fire på kula, ser jeg egentlig ingen forskjell i forbruk.

Jeg tror jeg så det på e-golfen, hadde et baklukefeste med tre sykler, som fremsto som ganske store i forhold til bilen. Men de fire syklene bak Xen dekkes/skjules i veldig stor grad bak den nokså store bilen. Det gir nok betydelig mer drag å ha sykler stående oppå en henger lengre bak.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

silence

Vi har kjørt rundt hele ferien så langt med tre sykler bakpå (Thule Easyfold XT3), og merforbruket fremstår minimalt til ikke merkbart. Som du er inne på så ser jeg ikke syklene i sidespeilene siden bilen er så bred, så det funker kjempebra.
2020 Tesla Model X LR (levert 26/3-20)

ToWalkOrDrive

I USA er det mange stativ som tar 5 sykler, men de bruker firkantrør i stedet for kule å feste det på, så tåler mer.
Hvis jeg skulle hatt med 5 sykler på Model X ville jeg kun gjort det dersom syklene veide mindre enn 60 kilo til sammen (som også er maksgrense på Thule VeloCompact 927. Dette er et fantastisk sykkelstativ for 3-4 sykler (må kjøpe adapter for å få 4 sykler). Deretter kan en surre fast den minste sykkelen på utsiden bakerst med stropper, evt på innsiden mot bilen hvis det er plass... Da går ikke syklene noen sted. Utrolig stødig stativ og stenger mellom hver sykkel.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=103198784

Tesla Model Y                         2021-

oto

Jepp - jeg har prøvd å få tak i et slikt amerikansk feste, 2 inch receiver som de kaller det, uten hell. Jeg tror det passer i samme socket som vårt avtagbare europeiske feste. Kunne brukt det med et Yakima Full Swing-stativ, for eksempel. Googl det, flotte greier. Imidlertid spesifiserer vel Tesla den samme rare 54kg grensa for hengende stativer med den amerikanske receiveren også.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

ToWalkOrDrive

Du kan jo vri på det, og kjøpe en 2" hitch receiver, og så heller kjøpe en "curt" med hull for kule, og så kjøpe 50mm kule på Biltema de gangene du trenger det, evt fra USA, men da på du være obs på at kulestørrelsen er 2" (50,8mm) i stedet for 50mm, som er standard i Norge osv. Da kan du feste firkant-sykkelstativet direkte. Aner ikke om det gjør det ulovlig å kjøre henger.
Her til 2017-model, TMX.
https://www.etrailer.com/s.aspx?qry=2017+Tesla+Model+X+Trailer+Hitch

Jeg gjorde dette for min TM3P, som ikke fikk ha feste fra Tesla, men jeg kjøpte 1,25", men angrer på at jeg ikke tok 2", men hørte på en på Facebook, selv om det er ok (litt slark/spill mellom curt-stang og firkantrør i bilen. Er avtakbart. Måtte registrere meg på Jetcarrier.com og frakte via dem da jeg bestilte på etrailer. Smertefritt.
Monterte selv etter anvisningsvideo på etrailer.

Var forresten et kult swing-stativ du linket til  :+1:
Tesla Model Y                         2021-

oto

Ja, det var jo et nokså radikalt alternativ. :) JetCarrier er jo en mulighet for å bestille Teslas standard 2-inch feste også.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Leaf_2014

Når man tenker belastning må man ikke gå i fella og tenke statisk last. Hva skjer i tilfelle unnamanøver? Krasj? At noe har gått bra med 100kg for enkelte betyr ikke at det var trygt å overstige de foreskrevne 54kg. Lastbildet er veldig forskjellig med henger og noe fastspent på kroken med lang arm.

Finnes masse tester på nett, feks https://youtu.be/pc6Lh52JTbo (hengerfestemonterte fra ca 2:00), hvor ting ryker selv innenfor vektspec.
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA