Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fem sykler på Model X

Startet av oto, onsdag 15. juli 2020, klokken 13:18

« forrige - neste »

oto

Noen som kjenner til løsning for å få med fem sykler på Model X, annet enn tilhenger?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

RJK

Sitat fra: oto på onsdag 15. juli 2020, klokken 13:18
Noen som kjenner til løsning for å få med fem sykler på Model X, annet enn tilhenger?

Barnesyklene innvendig? Ellers tror jeg mulighetene er så godt som 0.

Biltema har riktignok en sykkelholder for krok som støtter 4 sykler men godt med vekt (100 kg), og er relativt lett i seg selv (under 20 kg).

Mulig du kan legge en femte sykkel på toppen, om du fester den godt til de andre syklene, men en observant politi kan kanskje finne på å bli tverr og vanskelig om hen ikke blir overbegeistret og sikker på at total vekt er i henhold til både stativets kapasitet og bilens kapasitet på kuletrykket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Thule har fester for fire sykler. Må nok putte den femte inni.

Sent from my iPhone using Tapatalk
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oto

Jepp, har tenkt på begge forslagene, en inni eller oppå de andre. Blir fire kilo over maksvekten til stativet om oppå, og kanskje i overkant i forhold til den rare maksgrensen på drøye 50 kg på kula, som dog antagelig er en forenkling av en slags monentvurdering som bør gjøre det OK med ca 75kg ca 30cm bak.
Takk for tips.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

geear

50kg? Er det noe funky som står i manualen eller hvor har du det fra?

RJK

Sitat fra: geear på onsdag 15. juli 2020, klokken 18:33
50kg? Er det noe funky som står i manualen eller hvor har du det fra?

Kan være begrensning på stativet, for TMX har da vel mere. Minst 75 kg, men tipper det er rundt 100. Får sjekke opp en bil på Finn som har skiltnummeret synlig, og sjekke det mot vegvesenets sider...

Edit: Sjekket feil modell. 90 Kg skal det være...
Bosted Oslo

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oto

Nja, det er trist og rart, dette, men Tesla oppgir 90 kg maks vertikaltrykk på kula kun for tilhengere. De skriver eksplisitt at kula ikke må bære fritthengende stativer, som sykkelstativer, med masse på mer enn 54 kg. På s 94 i siste versjon av manualen på nett. Jeg tror imidlertid som nevnt det skyldes at Tesla ikke gidder/tør detaljere grensen som funksjon av massesenterets horisontalavstand til kula, noe f.eks. Skoda gjør, se drøfting her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=47664.msg841883#msg841883

Om noen kjenner til uttalelser/erklæringer fra Tesla rundt dette i annnen kommunikasjon enn manualen, er jeg veldig interessert. :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Counterpointer

Svaret er lettere sykler

Min offroader veier 8 kg x 5 er det 40 kg

Problem løst

Mye bedre å sykle på en lett sykkel også

(Ulempen er at det er bittelitt dyrt med lette sykler )

RJK

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 15. juli 2020, klokken 22:42
Svaret er lettere sykler

Problem løst

Blir litt vanskelig å finne lette nok elsykler, selv om man tar av batteriet slik man skal...

;-)
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på onsdag 15. juli 2020, klokken 22:45
Svaret er lettere sykler

Problem løst

Blir litt vanskelig å finne lette nok elsykler, selv om man tar av batteriet slik man skal...

;-)
He He.   

Godt poeng. Men her må en altså velge elbil eller elsykkel.

Selv fire elsykler blir vel for tungt????

oto

Hehe, ja - lette sykler er å foretrekke til det meste, men akk, så dyrt.

Strong, light, cheap - pick two.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Counterpointer

Som med alt annet, en kan ikke få alt, en må velge.

Valgene kan jo være smarte. Hva med sammenleggbar elsykkel? Da kan en fint få et par stykker inni.

RJK

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 15. juli 2020, klokken 22:57
Sitat fra: RJK på onsdag 15. juli 2020, klokken 22:45
Svaret er lettere sykler

Problem løst

;-)
He He.   

Godt poeng. Men her må en altså velge elbil eller elsykkel.

Selv fire elsykler blir vel for tungt????

Liker å velge, men ikke velge bort...  ;D 8)

Det betyr elbil OG elsykkel

Som sagt, det sykkelstativet hos Biltema veier under 20 kg i seg selv, og støtter opp til 100 kg, noe som på min kona hadde tillatt 21 kg per sykkel ved 4 sykler, for ikke å å gå over grensen på 100 kg på kula.

Sjekker på Biltema nå, men der finner jeg bare det for maks 3 sykler, som da tilsier over 26 kg per sykkel.
Bosted Oslo

Counterpointer

Har kjørt med fire sykler på Thule stativ når ungene var små. Det var ikke optimalt å ha så tung last på kula selv om det gikk fint. (var nok tett oppunder 100 kg)
Kjørte til sør i Danmark med Passat stv den gangen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA