Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Miev 2015, batterilampe og DCDC omformer

Startet av martin123, tirsdag 07. juli 2020, klokken 08:29

« forrige - neste »

martin123

Hei,

har en 2015 miev som har garanti frem til oktober 2020.
For noen måneder siden så fikk jeg varsellampe på batteriet og en gul bil med utropstegn.

Har en bluetooth til FM sender i bilen som viser batterispenningen. Denne var helt nede på 10V.
Som regel etter at bilen er "startet" så viser denne 14.4V
Byttet batteri og har ikke hatt problemer siden.

I dag når jeg skulle kjøre så fikk jeg opp de samme lampene og spenningen viste med bilen "startet" viste 11.5V som normalt viser 14.4V.

Skrudde av og på tenningen og lampen forsvant, men spenningen gikk ikke opp til 14.4V.
Etter ca. 10 sekunder så kom spenningen opp i 14.4V

Bilen ble ladet i går og kun kjørt 4 km.
Er dette et tegn på at DCDC omformeren er på vei til å gi seg?

Hilsen Martin

Nils

Hadde lignende problemer med min i høst. Ville ikke "starte". Bestilte veihjelp fra Mitsubishi (gratis innenfor garantitid) og han koblet til booster på 12V batteriet. Da startet bilen som normalt. Ble transportert til verksted og fikk byttet DC-DC på garanti.
NB: Mitsubishi veihjelp dekker leiebil i tre dager. Hvis du leverer bilen selv til verksted så må du være heldig med forhandler for å få lånebil eller bruke egen forsikring.
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

engolf

Kontrollera det uppenbara först: sitter batteripolerna ordentligt?

martin123

Hei,

sjekket med Mitshubishi og de ba meg sjekke om bilen kunne lades, det fungerer fint.
Batteripolene sitter godt.

Lyset kom på igjen i går og forsvant etter at jeg hadde skrudd bilen av og på, det samme i dag tidlig, men da ble den ikke borte når jeg skrudde av og på bilen.

Spørsmålet er om jeg kan ringe veihjelp og få de til å kjøre den til verkstedet.

Nils

Sitat fra: martin123 på fredag 10. juli 2020, klokken 08:22
Spørsmålet er om jeg kan ringe veihjelp og få de til å kjøre den til verkstedet.
Jeg mener Mitsubishi startet med "gratis" veihjelp for biler kjøpt etter 01.01.2015. Du får ringe og spørre her om din bil er dekket.
https://www.mitsubishi-motors.no/eiere/map
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

martin123

Hei,

bilen ble hentet på fredag av Mitsubishi veihjelp, etter my frem og tilbake hos Hertz som ikke var helt enige om hva virkedager betydde så fikk jeg en lånebil i 4 dager. Til tirsdag og ikke søndag ettermiddag.

Bilen ble fikset i dag, feilen var en rustet kabel fra OBC til dcdc omformeren.

Så det løste seg greit.

Martin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA