Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisen på ix3 i Norge er ute

Startet av Trond.m, tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:06

« forrige - neste »

02jan

Med bedre framkommerlighet , gjør det mulig å kjøre (fortere) undre vanskelige kjøreforhold vs 2wd. Statistikk er tall, har må vi sammenligne med like parametere f.eks eiere av Honda CRV med lik motorisering og kjøremønster også tall fra Toyota prius AWD kan brukes med pruus uten AWD.

Blir feil å bruke tall fra en Audi UR-Quattro opp mot en FWD Mazda 626.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trond.m

Vel, har ikke tall, men premium 4WD fra Audi, Mercedes og BMW vises nok godt på ulykkesstatistikken. Jeg har hatt disse merkene med og uten 4WD, og har aldri følt at 4WD gir større sikkerhet. Tidligere tilbakemelding fra ESP systemet om at det er glatt føre gjør at farten reduseres før det oppstår farlige situasjoner. Nå har uansett BMW gjort valget enkelt hvis man skal ha elektrisk BMW SUV, så hver og en får vurdere hvor stor ulempe det gir.

hemi

kollega fronta med RWD 'en sin i hemsedal i vinter, så stats går alle veier.

Gjetter at det er fler med 4x4 som drar opp, enn uten, også det påvirker.

Og seff mange som blir overmodige og ikke "merker" det er glatt på samme måten med AWD.

jeg kjørte i noen år bil der jeg kunne koble inn AWD, men ikke kjøre med det, brukte den kun når jeg satt meg fast, som dessverre ikke var så sjelden. Helt gull å være egen "tauebil tjeneste" :)

ellers gjør jo 4x4 og bakkeklaring at du setter deg fast heeeeelt nye steder, husker jeg hadde fått meg helt ny landcruiser 120 for endel år siden, og benyttet 1 juledag til offroading i lokale parken ved mine foreldre hvor vi feiret jul,  satte meg seff fast og ringte min far for hjelp, han kom bort med spade, så situasjonen, lo og gikk hjem. Det var maaaaaaaaange timer med graving ja.... heldigvis lo bare de fleste, og ingen ringte politet :p


Jeg tror salget kommer til å bli 10% av hva det kunne vært om denne fikk 1500-2000kg hengervekt og 4x4.

Orbit

#78
Folksam har sammenlignet noenlunde like biler, og de med 4WD har i snitt 10% høyere fart ved møteulykker på vinter, antatt fordi fører ikke merker at det er glatt (før det er for sent). I tillegg til farten, er også ulykkesrisikoen høyere.

Fremkommelighet illustreres ved at 4WD på billige piggfrie dekk, kan kjøre opp en bakke som nesten er dobbelt så bratt som det 2WD med premium piggdekk klarer.


https://mb.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/3E/5A/A2/wkr0011.pdf
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

1317142119

Sitat fra: geear på lørdag 08. august 2020, klokken 15:43
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 08. august 2020, klokken 14:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 05. august 2020, klokken 17:44
Elbiler har fordelen med lynrask antiskli osv.
Nei, det har de ikke. Traction control og ESP driter i om bilen går på strøm eller bensin. Begge er teknologi for å bremse hjulene som har mistet kontroll. Det har ingen ting med drivlinjen å gjøre.
Og begge bruker også motorstyringen for å hjelpe seg til å oppnå det de vil, så selvfølgelig har det noe med drivlinjen å gjøre. En elmotor med høyoppløst encoder vet hvor akslingen står til enhver tid, og har millisekunder fra 0-100 eller 100-0 pådrag, mens fossilmotorer flest bruker lang tid på å regulere pådraget, og om de må gå helt til drivstoffkutt tar det en evighet sammenlignet med en elmotor. Men når det er sagt, en god gammeldags helmekanisk diffbrems er definitivt ikke utkonkurrert enda. Fungerer kanongodt. Synd det har blitt faset omtrent helt ut de siste 20 årene.
Nei. For å gjenta meg selv: traction control og ESP driter i drivlinjen. Det er elektronikk. Alt du skriver om "høyoppløst encoder" og millisekunder at det er unikt for en elbil, er totalt svada og manglende forståelse for teknologien. Det har _absolutt ingen ting_ med drivlinjen din å gjøre. Og det som omhandler om å styre kraften til hjulene som ikke spinner, er en utvidelse av traction control som heter torque vectoring. Det er også 100% uavhengig av hva du tanker bilen med. Når du har gasspådrag og må fordele kreftene, så har du åpenbart krefter til hjulene uavhengig av om du kjører på strøm eller bensin. Det samme gjelder andre veien ved bensinkutt. Det er elektronikken som stopper bilen å skli, ikke motoren.

jkirkebo

Sitat fra: 1317142119 på søndag 09. august 2020, klokken 15:47
Nei. For å gjenta meg selv: traction control og ESP driter i drivlinjen. Det er elektronikk. Alt du skriver om "høyoppløst encoder" og millisekunder at det er unikt for en elbil, er totalt svada og manglende forståelse for teknologien. Det har _absolutt ingen ting_ med drivlinjen din å gjøre. Og det som omhandler om å styre kraften til hjulene som ikke spinner, er en utvidelse av traction control som heter torque vectoring. Det er også 100% uavhengig av hva du tanker bilen med. Når du har gasspådrag og må fordele kreftene, så har du åpenbart krefter til hjulene uavhengig av om du kjører på strøm eller bensin. Det samme gjelder andre veien ved bensinkutt. Det er elektronikken som stopper bilen å skli, ikke motoren.

Dette stemmer ikke. Jeg har kjørt nok av dieselbiler og elbiler med antispinn og på en dieselbil må systemet kjempe mot tregheten i motoren og bremsene noe som gjør at man ikke får til en like god løsning som for elbiler. En dieselmotor bruker alt for lang tid til å ta ned momentet når behovet er der, dermed må også bremsene brukes i stor grad. Tregheten ligger i tyngden på drivverket (svinghjul, girkasse, veivaksel osv.) og tregheten til styringen. Resultatet blir ofte at motoren omtrent kveles av antispinn når den slår inn slik at bilen mister en masse fart.

På en elbil kan momentet reguleres på et millisekund, det er dermed null problem å kontinuerlig justere det slik at det ligger helt på slippgrensen. Dermed kan man med f.eks en Tesla bare ha gassen i bunnen når man skal opp en glatt bakke. Antispinn håndterer det helt fint, bremsene brukes kun i de tilfellene det er vesentlig forskjell mellom grep på høyre og venstre hjul. Slik kjapp regulering er umulig å få til på en ren fossilbil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hemi


Ferry

At elektromotorer kan reguleres raskere enn stempelmotorer er hevet over enhver tvil. Bare se på droner, de lages ikke med forbrenningsmotor. (Vel, jeg har faktisk sett det og) ICE smeller "en gang iblant", og en må vente til neste runde før en kan endre noe. En motorkontroller kan endre pådraget langt raskere enn mekanikken kan reagere. En F1-motor kan spille musikk, https://www.youtube.com/watch?v=XRXwWbo_mX0
En elmotor kan brukes som høyttaler, bare frekvensen er lav nok. https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=_8VD5BeEb8U&feature=emb_logo
Jeg har sett et konsept der vridningen på rotorbladene på et RC-heli endres i løpet av sirkelen bare med hjelp av varierende pådrag til elmotoren.
Eller at cogging på en børsteløs motor elimineres ved å modulere pådraget avhengig av rotorposisjonen.
Millisekunder er feil domene for motorkontrollere, det er mer i mikrosekunder-området de opererer.

hemi

Ja el er bra i teorien og man kan gjøre mye morro, men fortell mye av det som står her, til de som laget antispinn funksjonen på leaf 40 feks. flere sekunders spinning før den kutter alt, vente 1-2 sec helt død, repeat x 3

Tipper vi ser mer gøy i fremtiden av slike funksjoner, eneste elbilen jeg har prøvd hittil som er litt gøy er TM3P, men der jeg kan gasse med bensinbilen i 100kmh + og det bare tyter ut røyk likt fra begge bakhjul, not so much på elbilen, kanskje ix3 har episk RWD med torque vectoring og masse effekt?

Trond.m

Mye tyder på at temaet i tittelen er ferdig diskutert nå. Tenker det er på tide å lukke denne tråden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA