Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisen på ix3 i Norge er ute

Startet av Trond.m, tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:06

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: hemi på onsdag 05. august 2020, klokken 10:12
Vi får se fremover, min bmw selger venn hadde ikke fått mange bestillinger på ix3 nå.
Nei, det er klart at kinesisk BMW uten 4WD ikke akkurat er det deres mest lojale kunder ønsker seg. Men den kan åpne for nye kunder på samme måte som i3 gjorde det. Nye kunder vil nok helst se og prøve før de handler 😉

bobakka

Sitat fra: TM på onsdag 05. august 2020, klokken 11:24
Sitat fra: hemi på onsdag 05. august 2020, klokken 10:12
Vi får se fremover, min bmw selger venn hadde ikke fått mange bestillinger på ix3 nå.
Nei, det er klart at kinesisk BMW uten 4WD ikke akkurat er det deres mest lojale kunder ønsker seg. Men den kan åpne for nye kunder på samme måte som i3 gjorde det. Nye kunder vil nok helst se og prøve før de handler 😉
Hvis momsfritaket blir borte 31.12.2021, så kan det bli en utfordring å få sett og prøvd en iX3, bestilt og så fått levert bilen før fristen går ut.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

turfsurf

Sitat fra: TM på onsdag 05. august 2020, klokken 07:47
Jeg tror imidlertid at mangel på 4WD i praksis langt betyr lite for de fleste. Har aldri savnet det på i3, og da kan jo iX3 være den perfekte bil for meg om mange andre som har vokst fra i3.
Tja, det er stor forskjell på å ikke ha firehjulstrekk på en SUV på over 2 tonn og en liten og lett bil som i3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Skal være sagt da, at jeg hadde valgt bakhjulsdrift over fremhjulstrekk hver eneste gang. Det er lite snakk om at e-Niro kun har forhjulstrekk, selv om det er en "SUV". Den er helt håpløs å kjøres aktiv, spesielt på våt vei, spinner i ett bankende kjør. Jeg syns det er forferdelig plagsomt. Bakhjulsdrift er en helt annen opplevelse. Problemet med iX3 er at det er enda nærmere en familie/hovedbil, både størrelsesmessig og prismessig, og dermed er det større grunn til ønske om 4WD.

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. august 2020, klokken 14:52
Tja, det er stor forskjell på å ikke ha firehjulstrekk på en SUV på over 2 tonn og en liten og lett bil som i3.
Tja, er nå usikker på det. Bakhjulsdrift på en bil med god vekt over drivhjulene burde ikke gi problemer med framkommelighet. Ved normal kjøring vil vel også e-tron primært bruke motoren bak. Og fysiske lover i kurver og ved oppbremsing skiller da ikke på 2WD og 4WD.

turfsurf

Sitat fra: TM på onsdag 05. august 2020, klokken 15:58

Tja, er nå usikker på det. Bakhjulsdrift på en bil med god vekt over drivhjulene burde ikke gi problemer med framkommelighet. Ved normal kjøring vil vel også e-tron primært bruke motoren bak. Og fysiske lover i kurver og ved oppbremsing skiller da ikke på 2WD og 4WD.
Nå har jeg hatt Model S med og uten firehjulstrekk, i tillegg til i3. Selv om både i3 og Model S med bakhjulstrekk var bra på vinter til å være bakhjulstrekk, så er ikke framkommeligheten sammenlignbar med AWD. Og i3 er vesentlig enklere å ha med å gjøre enn Model S grunnet fleksibiliteten med mindre bil og lavere vekt.

Og selv om kurvehastigheten når man triller er lik for AWD og 2WD, så er det ikke det ved pådrag.

Alle igangkjøringer, bakkestart, bratte bakker generelt og kjøring med mye snø er ikke sammenlignbart en gang.

Men joda, alt går. Bare ta med hurtigkjettinger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på onsdag 05. august 2020, klokken 15:40
Skal være sagt da, at jeg hadde valgt bakhjulsdrift over fremhjulstrekk hver eneste gang. Det er lite snakk om at e-Niro kun har forhjulstrekk, selv om det er en "SUV". Den er helt håpløs å kjøres aktiv, spesielt på våt vei, spinner i ett bankende kjør. Jeg syns det er forferdelig plagsomt. Bakhjulsdrift er en helt annen opplevelse. Problemet med iX3 er at det er enda nærmere en familie/hovedbil, både størrelsesmessig og prismessig, og dermed er det større grunn til ønske om 4WD.

Det der kan jeg signere på. Prøvekjørte forhjulstrukket Kona med ca 200hk(?) - spant ved hver igangsetting, nesten. Plagsomt. Med bakhjulstrukket Model S på 367hk måtte jeg provosere hardt for å få den til å spinne. Ikke plagsomt. Satt bare fast 1 gang i snøen på 4,5 år - nesten stillestående og myk 15cm snø taklet den ikke, men ellers på vinterføre var den mye bedre på snø enn noen annen 2wd bil jeg har prøvd. Model 3 4wd er en del bedre. Elbiler har fordelen med lynrask antiskli osv. Vil jo alltid være kjekt å ha 4wd, men absolutt ikke noe must for å dra på skitur på vanlige vinterdestinasjoner, for de som ikke har hytter i enden av upløyd vei.
Tesla Model Y                         2021-

1317142119

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 05. august 2020, klokken 17:44
Elbiler har fordelen med lynrask antiskli osv.
Nei, det har de ikke. Traction control og ESP driter i om bilen går på strøm eller bensin. Begge er teknologi for å bremse hjulene som har mistet kontroll. Det har ingen ting med drivlinjen å gjøre.

hemi

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 08. august 2020, klokken 14:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 05. august 2020, klokken 17:44
Elbiler har fordelen med lynrask antiskli osv.
Nei, det har de ikke. Traction control og ESP driter i om bilen går på strøm eller bensin. Begge er teknologi for å bremse hjulene som har mistet kontroll. Det har ingen ting med drivlinjen å gjøre.
Bare kipe biler bremser, kule biler dytter kraften til hjulet med grep istedenfor å bremse det som spinner.  men ja, driter i drivlinja

02jan

AWD er ikke kun bedre framkommerlighet. Kjørte nylig ned en setervei ned en fjellside, 15-20% helling, løs småstein, stup ned på hver side av de ca 20 kurvene. Med 4x4 og sette 2. gir i lavgirserie, var det bare å slippe ned bilen med lett fot på gasspedal og ikke røre bremsen.
Hadde aldri kjørt ned med 2wd og elektronikk.

I vinter klarte jeg å få sleng på folkevogna i 80-90 km/t ned dalside i Valdres på is/hardpakket snø, sola hadde tatt i en sving, ingen elektronikk kunne hindre 2 tonn med 5 meter lang blikkboks fikk sleng med bakpart ut i motgående ( høyresving).
For høy fart og moderne vinterdekk 245/45 18, på blank is så måtte det gå slik, men takket være at drivverket er 4x4 , så var det enkelt å gi gass og gjennhente kontrollen over kjøretøyet styre bilen tilbake i kjørebanen, uten å få kontra eller snurr trøkk fra lastebilen som lå bak meg.

RWD gir best kjørefølelse spesielt på tørr asfalt, men AWD gir sikrere kjøring på vanskelig kjøreforhold.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

geear

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 08. august 2020, klokken 14:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 05. august 2020, klokken 17:44
Elbiler har fordelen med lynrask antiskli osv.
Nei, det har de ikke. Traction control og ESP driter i om bilen går på strøm eller bensin. Begge er teknologi for å bremse hjulene som har mistet kontroll. Det har ingen ting med drivlinjen å gjøre.
Og begge bruker også motorstyringen for å hjelpe seg til å oppnå det de vil, så selvfølgelig har det noe med drivlinjen å gjøre. En elmotor med høyoppløst encoder vet hvor akslingen står til enhver tid, og har millisekunder fra 0-100 eller 100-0 pådrag, mens fossilmotorer flest bruker lang tid på å regulere pådraget, og om de må gå helt til drivstoffkutt tar det en evighet sammenlignet med en elmotor. Men når det er sagt, en god gammeldags helmekanisk diffbrems er definitivt ikke utkonkurrert enda. Fungerer kanongodt. Synd det har blitt faset omtrent helt ut de siste 20 årene.

hemi

Har mekanisk diffbrems, ikke 20 år gammel bil ;)
Kjekt når du lager 65cm med gummimerker

geear

 :+1: Unntakene finnes, men sjansen er vel der for at det er en elektromekanisk brems? Eller uoriginal, ala quaife. ;)

hemi

Org, med plater faktisk.

Også har jeg en med hydraulikk som styrer platene. biler er gøy

Trond.m

#74
Sitat fra: 02jan på lørdag 08. august 2020, klokken 15:18
AWD er ikke kun bedre framkommerlighet. Kjørte nylig ned en setervei ned en fjellside, 15-20% helling, løs småstein, stup ned på hver side av de ca 20 kurvene. Med 4x4 og sette 2. gir i lavgirserie, var det bare å slippe ned bilen med lett fot på gasspedal og ikke røre bremsen.
Hadde aldri kjørt ned med 2wd og elektronikk.

I vinter klarte jeg å få sleng på folkevogna i 80-90 km/t ned dalside i Valdres på is/hardpakket snø, sola hadde tatt i en sving, ingen elektronikk kunne hindre 2 tonn med 5 meter lang blikkboks fikk sleng med bakpart ut i motgående ( høyresving).
For høy fart og moderne vinterdekk 245/45 18, på blank is så måtte det gå slik, men takket være at drivverket er 4x4 , så var det enkelt å gi gass og gjennhente kontrollen over kjøretøyet styre bilen tilbake i kjørebanen, uten å få kontra eller snurr trøkk fra lastebilen som lå bak meg.

RWD gir best kjørefølelse spesielt på tørr asfalt, men AWD gir sikrere kjøring på vanskelig kjøreforhold.
Rart at 4WD ligger så høyt på ulykkesstatistikken når det er så suverent 😏
Tviler ikke på at framkommeligheten blir bedre og at man kan holde høyere hastighet i kurver før man merker at det er glatt. Men med dagens elektronikk så tror jeg at sikkerheten like god uten 4WD.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA