Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisen på ix3 i Norge er ute

Startet av Trond.m, tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Du glemte å ta med dette :
"Given the fact that the iX3 will mostly be driven around the city, "
Mao. Konklusjonen er basert på at bilen skal brukes mest i bystrøk.

Det er nok mange nordmenn som ikke helt kjenner seg igjen i det der...
Nå har jo EQC også en kjepphest med bakkeklaring som gjør at også den bilen
egner seg best på asfalterte veier. Så sånn sett er begge bilene blitt mer by biler enn fossil opphavet.  Og elbiler har jo tradisjon allerede for først og fremst å være by biler.

Øyvind.h

Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. juli 2020, klokken 09:12
Det er nok mange nordmenn som ikke helt kjenner seg igjen i det der...
Nå har jo EQC også en kjepphest med bakkeklaring som gjør at også den bilen
egner seg best på asfalterte veier.
Egner seg også ypperlig på hytteveiene på fjellet der den maskerer ut telehiv, vaskebrett, huller, pukk osv med glans. Men den er helt uegnet for offroad.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. juli 2020, klokken 10:01
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. juli 2020, klokken 09:12
Det er nok mange nordmenn som ikke helt kjenner seg igjen i det der...
Nå har jo EQC også en kjepphest med bakkeklaring som gjør at også den bilen
egner seg best på asfalterte veier.
Egner seg også ypperlig på hytteveiene på fjellet der den maskerer ut telehiv, vaskebrett, huller, pukk osv med glans. Men den er helt uegnet for offroad.
passerte n 2-3 eqcer på motorveien i går, og den ser ikke så lav ut under sammenlignet med biler som Tiguan, qAshqai og liknende som kjørte ved siden av.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: TM på lørdag 18. juli 2020, klokken 07:58
For meg ser det ikke ut som iX3 har Matrix LED som kan sammenliknes med de på e-tron eller EQC. De har jo fjernlysassistent som eget tilvalg, og jeg synes BMW ofte bruker betegnelsen Adaptive LED lys dersom de har fjernlysassistent. Jeg har 2020 i3 og lysene der ser ikke ut til å maskere lyset, men blender ned automatisk.

jeg mener det stod i prislisten at den har BMW multibeam, som er noe liknende matrix som blender ut motgående trafikk ved å vri frontlysene. Men ikke ekte matrix?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bobakka

#49
Sitat fra: TM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:06
571.720 for Charge og 627.720 for Charge Plus !
Jeg får ikke helt prisene internasjonalt og i Norge til å rime.

Her står det:
Deliveries will start at the end of this year, and it will sell for around €68,000 (about $77,500)

Med 10,70 kr/€ og så starter prisen i Norge på €53.400.
Det tilsvarer en europeisk VAT på 27% og det er vel for høyt.

Hva utgjør forskjellen?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: bobakka på tirsdag 28. juli 2020, klokken 18:30
Sitat fra: TM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:06
571.720 for Charge og 627.720 for Charge Plus !
Jeg får ikke helt prisene internasjonalt og i Norge til å rime.

Her står det:
Deliveries will start at the end of this year, and it will sell for around €68,000 (about $77,500)

Med 10,70 kr/€ og så starter prisen i Norge på €53.400.
Det tilsvarer en europeisk VAT på 27% og det er vel for høyt.

Hva utgjør forskjellen?

Kanskje bedre å sammenlikne med faktiske priser. For sammenlikning er prisen i Nederland er 71.000€ med VAT som tilsvarer 56.678€ uten VAT

turfsurf

Sitat fra: TM på lørdag 18. juli 2020, klokken 07:58
Jeg har 2020 i3 og lysene der ser ikke ut til å maskere lyset, men blender ned automatisk.
Vi har 2019 utgaven med de samme lysene, og den første måneden trodde jeg det samme. Men det viste seg at jeg bare ikke hadde kjørt under riktige forhold. I3 har 4 segments adaptive lys (mini matrix om du vil). De fungerer faktisk veldig bra, spesielt med at de lyser høyt, dvs at lyset fungerer selv om man kjører ned i en bakkedump.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 18. juli 2020, klokken 10:48
jeg mener det stod i prislisten at den har BMW multibeam, som er noe liknende matrix som blender ut motgående trafikk ved å vri frontlysene. Men ikke ekte matrix?
Matrix er ikke mekanisk, men tenner og slukker forskjellige segmenter som lyser opp hver sin del av veien. Adaptive Xenon lys var mekanisk styrt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. juli 2020, klokken 07:07
Sitat fra: daktari på lørdag 18. juli 2020, klokken 10:48
jeg mener det stod i prislisten at den har BMW multibeam, som er noe liknende matrix som blender ut motgående trafikk ved å vri frontlysene. Men ikke ekte matrix?
Matrix er ikke mekanisk, men tenner og slukker forskjellige segmenter som lyser opp hver sin del av veien. Adaptive Xenon lys var mekanisk styrt.
ja, men begrepet "adaptive" kan fort forveksles med bare av/på-automatikk, dvs ikke selektiv blending av andre kjøretøy.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. juli 2020, klokken 10:01
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. juli 2020, klokken 09:12
Det er nok mange nordmenn som ikke helt kjenner seg igjen i det der...
Nå har jo EQC også en kjepphest med bakkeklaring som gjør at også den bilen
egner seg best på asfalterte veier.
Egner seg også ypperlig på hytteveiene på fjellet der den maskerer ut telehiv, vaskebrett, huller, pukk osv med glans. Men den er helt uegnet for offroad.

Hvis folk synes bakkeklaringen er noe snau så kan de gjerne få installert et Lift Kit, som gjør bilen 4,4cm høyere? Dette vil jo selvfølgelig flytte tyngdepunktet oppover. Vet ikke om dette er noe som kan fås tak i for BMW eller Mercedes, men bør jo det? Finnes og høydejusterbar luftfjøringsalternativ å få tak i til Model 3/Y, men da er formålet som regel å få bilen lavere.
Tesla Model Y                         2021-

hemi

vanligvis er ikke problemet at tyngdepunkt går opp, men mer at hjulgeometrien er feil siden den er designet for X høyde

pberg

Kan sikkert være en utfordring å få godkjent noe slikt av biltilsynet også.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. august 2020, klokken 14:32
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. juli 2020, klokken 10:01
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. juli 2020, klokken 09:12
Det er nok mange nordmenn som ikke helt kjenner seg igjen i det der...
Nå har jo EQC også en kjepphest med bakkeklaring som gjør at også den bilen
egner seg best på asfalterte veier.
Egner seg også ypperlig på hytteveiene på fjellet der den maskerer ut telehiv, vaskebrett, huller, pukk osv med glans. Men den er helt uegnet for offroad.

Hvis folk synes bakkeklaringen er noe snau så kan de gjerne få installert et Lift Kit, som gjør bilen 4,4cm høyere?

På en bil som har luftunderstell bak (og laveste bakkeklaring midt mellom bakhjulene) er det enkleste å justere høyden på luftundertellet litt. 2-3 cm er antakelig ikke engang synlig med mindre enn ser nøye etter.

Men nå har jeg kjørt min bil på alle mulige veier uten problemer, så jeg klarer ikke se noe behov hverken i by eller på fjellet. Om en vil kjøre offroad må det være bedre å kjøpe en Landcruiser, Hilux eller noe annet som virkelig er egnet for den typen forhold.

Med hevekit tipper jeg kjøreglede og komfort ville lide kraftig, for å dekke et ikke-eksisterende behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Nå har vi kommet langt ut på viddene i forhold til temaet gitt 😉.

For å komme litt tilbake, så må jeg si at X3 (hybrid) var en bil jeg likte godt når jeg prøvekjørte. At den leveres uten 4WD er en stor ulempe i markedet. Jeg tror imidlertid at mangel på 4WD i praksis langt betyr lite for de fleste. Har aldri savnet det på i3, og da kan jo iX3 være den perfekte bil for meg om mange andre som har vokst fra i3.

BMW har vel den høyeste andel av X-drive på sine biler, men det skyldes kampanjene med X-drive til 10.000 kr som de har kjørt i årevis. X-drive kostnaden for en elbil kan nok fort bli over 100K på grunn av dobbel motor og større batteri. Høyere pris og høyere forbruk / kortere rekkevidde kan gjøre RWD elbiler mer attraktive. Og SUV karosseriet med god plass og bakkeklaring gjør den attraktiv for det norske markedet. 

hemi

Vi får se fremover, min bmw selger venn hadde ikke fått mange bestillinger på ix3 nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA