Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisen på ix3 i Norge er ute

Startet av Trond.m, tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:06

« forrige - neste »

hemi

Så da er spm, hvem her har faktisk bestilt bil nå (ikke reservert)

Øyvind.h

#31
Tipper rekkevidden blir ganske lik som EQC.
Rundt 6kWh mindre batteri i ix3, men omtrent samme størrelse. Betydelig svakere motorisert, kun en motor. Så alt i alt antakelig relativt lik.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chargedup

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 16. juli 2020, klokken 09:28
Ja, kanskje om du ikke har krav til plass.
XC40 har mindre baksete og bagasjerom enn BMW X1. Den er i en annen klasse enn X3.
Beklager, trodde X3 var mye mindre enn den faktisk er! Kunne ikke tenke meg at det fantes X1-X7 heller, altså alle tallene i rekken har jo X, trodde det var X3, X5 og X6 jeg :o Merker at det er flere år siden jeg har sett på fossilbil som ikke er sportsbil nå...
X3 er i str ca lik lengde/bredde som Q5, XC60 og GLC. Da kan den altså bare sammenlignes med I-pace/EQC/E-tron pr nå.
Hvilke biler vil komme som direkte konkurrenter? Er Mach-e og model Y store nok? Mach-e vil jo også være mulig å få med bakhjulstrekk (og muligens Y), men Ford er vel ikke regnet som et premiummerke, så den har mye lavere pris. Ellers kommer det vel ikke mye el SUV med kun tohjulstrekk framover fra premiummerkene i den str (evt Etron q4 hvis den kommer uten AWD) de nærmeste årene? SUV med tohjulstrekk har vært veldig populært i folkeSUVklassen (pga pris), men jeg har ikke inntrykk av at det har vært populært i premiumSUVklassen (bortsett fra Golf str som GLA osv, da igjen pga pris).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Øyvind.h

Model Y med sinde 4,75m er i omtrent samme lengde utvendig, men den er utfra bilder/offisielle mål svært rommelig innvendig tatt i betraktning ytre mål. Den har nok større bagasjerom enn EQC/Ipace/ix3 og antakelig også større enn E-tron.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. juli 2020, klokken 17:29
Model Y med sinde 4,75m er i omtrent samme lengde utvendig, men den er utfra bilder/offisielle mål svært rommelig innvendig tatt i betraktning ytre mål. Den har nok større bagasjerom enn EQC/Ipace/ix3 og antakelig også større enn E-tron.

Tror ikke bagasjerommet på Y er så enormt med setene oppe. Tipper på nivå med iX3,men mindre en e Tron. Ikke sett noen VDA tall her,men det ligger vel rundt 500-550 på Y.  Mer interessert i å få vite om Y kan leveres før iX3. Tesla annonserte jo denne bilen for år og dag siden,men i motsetning til BMW klarer de ikke levere bilen før flere år etter annonsering. Det alene gjør modellen enn så lenge lite interresant.


Øyvind.h

Tror nok det er en del mer plass enn EQC og ix3.
Bagasjerommet ser høyt og rommelig ut, har god plass under gulv og en solid frunk. Virker mye større enn EQCens 500 liter i hvert fall.
Tesla er gode på effektiv utnyttelse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

EQC sitt er grunt,så enig der. Men iX3 sitt er noe dypere.
Så e Tron vil jeg anta er størst,så iX3 og til slutt EQC.
Hvor Y havner er jeg usikker på,men tipper rett bak E tron

scholro

iX3 bagasjerom er oppgitt som 510 liter, m.a.o lik EQC og mindre enn både Ipace og Etron.

turfsurf

#38
Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. juli 2020, klokken 20:28
Hvor Y havner er jeg usikker på,men tipper rett bak E tron
Tar man med lukenene under gulvet og frunken på TMY tror jeg nok den slår etron lett på totalt volum. Får nok en større "kasse" inn i etron.

Ellers ser jo iX3 ut til å bli større i bagasjerommet enn EQC. Og som andre sier iX3 Fully Charged er vel vesentlig bedre utstyrt enn EQC amg edition ? Så kanskje 100k i forskjell sammenlignbart utstyrt?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

En av styrkene til Tesla er at plattformene er designet utelukkende for eldrift. Model X har suverent størst plass i klassen, så det blir nok likt med Y. De andre skal gjerne bruke samme chassis til flere, og må for eksempel ha høyt gulv bak for plass til drivstofftank og eksosanlegg (se opp under bakfangeren på en e-Golf for eksempel), i stedet for å kunne trekke det helt ned til bunnplata bak bakakslingen, som Tesla har gjort. Med tredje seterad i bruk oppleves det som at X har nærmere dobbelt så god plass som vi hadde i XC90 og X5. X3 har på toppen av det hele redusert lastevolum kontra fossil...

LFC

Sitat fra: chargedup på torsdag 16. juli 2020, klokken 17:19
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 16. juli 2020, klokken 09:28
Ja, kanskje om du ikke har krav til plass.
XC40 har mindre baksete og bagasjerom enn BMW X1. Den er i en annen klasse enn X3.
Beklager, trodde X3 var mye mindre enn den faktisk er! Kunne ikke tenke meg at det fantes X1-X7 heller, altså alle tallene i rekken har jo X, trodde det var X3, X5 og X6 jeg :o Merker at det er flere år siden jeg har sett på fossilbil som ikke er sportsbil nå...
X3 er i str ca lik lengde/bredde som Q5, XC60 og GLC. Da kan den altså bare sammenlignes med I-pace/EQC/E-tron pr nå.
Hvilke biler vil komme som direkte konkurrenter? Er Mach-e og model Y store nok? Mach-e vil jo også være mulig å få med bakhjulstrekk (og muligens Y), men Ford er vel ikke regnet som et premiummerke, så den har mye lavere pris. Ellers kommer det vel ikke mye el SUV med kun tohjulstrekk framover fra premiummerkene i den str (evt Etron q4 hvis den kommer uten AWD) de nærmeste årene? SUV med tohjulstrekk har vært veldig populært i folkeSUVklassen (pga pris), men jeg har ikke inntrykk av at det har vært populært i premiumSUVklassen (bortsett fra Golf str som GLA osv, da igjen pga pris).

Mach E kan ikke ha taklast så den vil uansett ramle ut av de mest interessante bilene.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. juli 2020, klokken 21:43
Og som andre sier iX3 Fully Charged er vel vesentlig bedre utstyrt enn EQC amg edition ? Så kanskje 100k i forskjell sammenlignbart utstyrt?
Den har mer utstyr, men det er ikke 100k. Utfra det jeg klarer å finne ut er det følgende forskjeller:
BMW har inkl. soltak, rails, HUD, H/K stereo, adaptive dempere, trådløs mobillading, justerbar bakseterygg og el.seter med fullskinn.
MB AMG ed. har derimot kunstskinn/alcantara del-elektriske u.minne, kø-assistent fra 0 (BMW har fra 30), sota bakruter og vinterhjul

Man kan få alt på MB som BMW har på toppen, unntatt adaptive dempere. Hvis man velger basis EQC med Eu-pakke og premium+ ender man også på 700 og får likt utstyr bil som iX3 (utenom de tekniske forskjellene).

Det som er likt utstyr er matrix LED, lydisolerende frontvinduer, ryggekamera/360 med assistent, navi, stemmestyring, gesture-styring, ambient lys, sort taktrekk, hengerfeste, AA/CarPlay, keyless, elbakluke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#42
For meg ser det ikke ut som iX3 har Matrix LED som kan sammenliknes med de på e-tron eller EQC. De har jo fjernlysassistent som eget tilvalg, og jeg synes BMW ofte bruker betegnelsen Adaptive LED lys dersom de har fjernlysassistent. Jeg har 2020 i3 og lysene der ser ikke ut til å maskere lyset, men blender ned automatisk.

At det ikke er mulig å så klassiske M-Sport senter i skinn / alcantara synes jeg også er en ulempe. Jeg ville helst valgt Charged utstyrsnivå, men normalseter i kunstskinn uten korsryggstøtte er uaktuelt.

For meg virker tilbudet fra. Mercedes mer attraktivt. Da er man garantert 21 modell i 2020 uten mva. Riktignok er bakkeklaringen lav, men ulempen med vurderer jeg som mindre enn ulempene med at man kan bli stående fast uten 4WD. Og komforten i EQC vet vi er svært høy.

Øyvind.h

Må jo si 599" for fully charged til eksisterende reservasjonsholdere virker som et godt tilbud. Da er den bra utstyrt totaltpakke til en ganske hyggelig pris. Kjenner både en BMW entusiast og en nabo som ville hoppet på ix3 om den kom med 4wd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bobakka

Sitat fra: TM på lørdag 18. juli 2020, klokken 07:58
For meg virker tilbudet fra. Mercedes mer attraktivt. Da er man garantert 21 modell i 2020 uten mva. Riktignok er bakkeklaringen lav, men ulempen med vurderer jeg som mindre enn ulempene med at man kan bli stående fast uten 4WD. Og komforten i EQC vet vi er svært høy.

Jeg prøvekjørte en nyX3 diesel i fjor vinter og ble overbevist om bilens kvaliteter. Hvis manglende AWD gjør at den er priset strategisk lavt er jeg fornøyd.

https://www.bmwblog.com/2020/07/16/bmw-ix3-mercedes-benz-eqc/

Even though one might consider the iX3 is a missed opportunity, in my opinion, it is actually the other way round. The G08 offers more for less: it costs less than the EQC, it boasts an almost complete equipment package and it is good for a higher pure electric range compared to the EQC. At least on the WLTP cycle.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA