Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Smart Suspetion vs Air Suspention  (Lest 2995 ganger)

Klykken

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
« Svar #30 på: ſøndag 09. August 2020, klokken 23:05 »
Merker ingen forskjell selv heller. 🤷‍♂️
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #31 på: Mandag 10. August 2020, klokken 14:03 »
Merker dere ingenting med de nye innstillingene? De gamle innstillingene? Eller begge?

Hadde meg en liten kjøretur i dag og er godt fornøyd med de nye instillingene.

Tesla Model S75D MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #32 på: Mandag 10. August 2020, klokken 14:06 »
Gjelder vel "de gamle" for min del. Er på SW 2020.24.6.11. Men merker lite forskjell fra Low og Standard. Bilen blir noe lavere, ja, men ikke opplevd som stivere og mer "racerbilaktig".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #33 på: Mandag 10. August 2020, klokken 14:47 »
Da jeg kjøpte bilen gjorde Tesla-selgeren det klart at luftdempere kun regulerte høyde, og ikke stivhet.
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Free Super Charging - Firmware: 2021.44.30.8
________________________________________________________________________________________________

Hodetelefoner

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #34 på: Mandag 10. August 2020, klokken 20:44 »
Da jeg kjøpte bilen gjorde Tesla-selgeren det klart at luftdempere kun regulerte høyde, og ikke stivhet.
Fordi du har gammel bil. De nye har mulighet for kompansering.

Hodetelefoner

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #35 på: Mandag 10. August 2020, klokken 20:45 »
Gjelder vel "de gamle" for min del. Er på SW 2020.24.6.11. Men merker lite forskjell fra Low og Standard. Bilen blir noe lavere, ja, men ikke opplevd som stivere og mer "racerbilaktig".
Ulempen med dette dårlige systemet er jo at bilen blir stivere jo høyere du har den

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #36 på: Mandag 10. August 2020, klokken 20:47 »
Fordi du har gammel bil. De nye har mulighet for kompansering.

Vet det, men det har JorEl også...
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Free Super Charging - Firmware: 2021.44.30.8
________________________________________________________________________________________________

Contango

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #37 på: Mandag 10. August 2020, klokken 20:52 »
Raven blir stivere med høyden også. Gjør ikke alle biler med luftdempere det? Syntes det var lite forskjell beskrevet her så sjekket egen bil. Målte min til ca 13cm i standard  (med forbehold om at det laveste punktet er litt inn under førerdøren). Minus ca en cm i low og pluss ca to i high. Ble litt overrasket over hvor få cm forskjell det faktisk er.

emphezis

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #38 på: Tirsdag 11. August 2020, klokken 09:18 »
Min Raven blir meget stump når jeg har den maks hevet, ja.

Har ikke sjekket om jeg kan justere komfort nå med de nye innstillingene - eller om det utgjør noen forskjell.

Er vel 4 cm forskjell fra lav til ekstra høy på min. Kjører bare i lav til vanlig. (Nå er det mulig å stille inn at den alltid skal kjøre i lav.) Merker god forskjell på sport og komfort hos meg, mye stivere i førstnevnte.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #39 på: Tirsdag 11. August 2020, klokken 14:16 »
Nå synes jeg at jeg hører mindre fra Luftfjæringen når jeg kjører, mindre klakk-klakk over ujevnheter. Litt mykere også. Herlig rett og slett.
Før kjente jeg godt forskjell på alle instillingene. Lavest hadde jo lavest tungepunkt, som bare forsterker elbilens gode kjøreegenskaper. Derfor kan jeg garantere at bilen klistret seg nærmere veien og derfor lå bedre i svingene. Men siden noen har nevnt at lavest instilling "tuklet med" forhjulsstilling(toe-inn?) og kanskje førte til skjev slitasje, så kjørte jeg minst 90% i standard.
På kjerreveier hevet jeg bilen, der bilen ble mer stumpete/hardere/stivere, jo høyere den ble hevet.

Hvorfor håpet jeg jo at andre kunne svare på :)

Når jeg i dag var parkert på flat asfalt og hevet bilen opp og ned, syntes jeg bilen beveget seg litt mindre enn den gjorde før. Helt greit.
Om de nye tallene er korrekte på min UMC, så er bilen litt høyere i LAV og omtrent det samme i HØY.
Fikk de nye instillingene med siste SWoppgradering. 2020.32.1 d70279a3d0b
Tesla Model S75D MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"