Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smart Suspetion vs Air Suspention

Startet av JorEl, tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:04

« forrige - neste »

JorEl

Ok, jeg har ikke terminologien inne. Men jeg er ute etter å finne ut hva som er forskjell på Raven sitt nye understell og "den gamle luftfjæringen"?
Er det nye drevet av strøm og magneter etc og det "gamle" med en luftpumpe  :)
Forskjell i pris og slitasje?
Alt hjelper, for en som kan lite ???

Edit; Mente at på Maxwell.com, så kunne man før se at de hadde utviklet et adaptive-suspention-system. Men så ble de vel kjøpt opp av Tesla, og litt etterpå kom Raven?
Grunnen for å finne ut om dette, er selvfølgelig for jeg har en drøm om en rentekampanje, som ender med et modelS Raven-kjøp :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Den gamle varianten var smart luftfjæring (dvs regulering av høyde). De nye har i tillegg adaptive dempere som kan settes i comfort eller sport (dvs man endrer hvor stiv bilen føles). Den har også en auto modus som prøver å gjette ut i fra kjørestil.

Synes egentlig det er litt lite skille, skulle ønsket meg tre-fire nivåer. Alt fra amerikansk sofa til gocart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Smart suspension
Dynamic suspension
Active suspension
Adaptive suspension

Stryk det som ikke passer :D. Lånte en Raven med ny fjæring (har vanlige luftdempere på min), og merket lite/ingen forskjell. Jeg kjører 70% på motorvei, og 28% i by. Men er da også etter @turfsurfs definisjon en pusekatt.... :D

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Super feedback :+1:
I gamle dager puttet man jo "en tiger på tanken". I nyere Teslatider så har man nok HK/KW, og kan slippe seg ned på pusekatt-nivå :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Misforstå meg rett, jeg prøvekjørte Raven X og det er jo en klar forbedring til den gamle. Men på I-Pacen vår er det lengre mellom ytterpunktene sport og komfort, og det skulle jeg gjerne sett på Raven også. Eller man kan sette den i auto og være fornøyd
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Justerer aldri fjæringen manuelt. Første vinter satt jeg den behovsmessig i høy når jeg kjørte den 300 meter lange oppkjørselen til huset. Så mye bruk resulterte i flg. Tesla i at jeg fikk en ulyd i forstillingen, og to nye dempere. Nå er veien asfaltert, behovet for justering fjernet, og ingen ulyd i forstillingen. 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Tesla har vel også "strammet inn bruken" på VeryHigh og High, gjennom software-oppdatering? En liten "inrømmelse" om at bilen bør kjøres mindre i disse modusene?
Jeg har brukt Very High på en 300m røff kjerrevei :o Men den har også blitt asfaltert. Mitt beste argument for kjøp av S fremfor TM3 var luftfjæringer...det måtte jeg ha ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Ikke strammet inn vel? Men de økte hastigheten bilen kunne kjøres i på de respektive høydene før den falt ned på standard igjen i hine hårde dager. Det var i utgangspunktet såpass lavt satt at den ikke ville holde seg høy om man hevet for å kjøre opp en glatt bakke og måtte ta litt tilfart, for eksempel.

Contango

Raven er absolutt bedre enn den gamle luftfjæringen. Har S'en i Auto og synes den takler fartsdumper og ujevn vei mye bedre enn den gamle 75en. Men er enig i at det ikke er veldig forskjell mellom Sport og Comfort. Aner ikke hvordan forskjellen i driftssikkerhet er.
Har ikke testet når den går fra High til Standard, men hver gang jeg setter den i High når jeg kjører på litt hullete veier finner jeg den igjen i Standard når jeg ser etter. Når det er sagt så er den i alle fall vesentlig høyere i Standard enn den S'en med stålfjærer jeg testet en gang.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

Takk for rettledningen Muffinman. :+1:

Kjekt å se at du har fått det til Contango. :) Du er blitt en skikkelig "PerformanceMan".
Måtte bare ha ny Performance TM3 og S..misunnelig :-[

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Contango

Sitat fra: JorEl på tirsdag 14. juli 2020, klokken 17:29
Måtte bare ha ny Performance TM3 og S..misunnelig :-[
Nei, måtte ikke ha det men syntes merprisen mot S LR på rundt 90k var verdt det da jeg kjøpte (var en liten stund et «tilbud» til eksisterende eiere). 3Pen var en tilfeldighet. Hadde en bestillings LR (med hfeste) med et leveringstidspunkt som passet dårlig. 3Pen med hfeste lå i inventory og kunne leveres mer praktisk for meg. Det var kun 10k i forskjell. Jeg bestilte og kansellerte. I ettertid bare flaks for 3Pen er temmelig ettertraktet nå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

Herlig :)
Mye som skjer i Teslaverden. Ligger man som gjedda i sivet, så kan man slå til på et godt tilbud, eller to ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Konklusjonen er at samme hva de heter, så er det ingen av de som har bakkekontakt, selv i very low.  :P :laugh:

(Problemet er egentlig for høye hjulbuer, for når hjulene sitter fint i hjulbuene så subber bilen borti "overalt".)

JorEl

Sitat fra: geear på tirsdag 14. juli 2020, klokken 18:41
...Problemet er egentlig for høye hjulbuer, for når hjulene sitter fint i hjulbuene så subber bilen borti "overalt"...
Når jeg fikk S75D så utfordret jeg bilen over alt, mtp kjøreferdigheter og AutoPilot. Ikke med høy fart, siden jeg ikke er kapabel til å vurdere så fine kjøreegenskaper, i høy fart. Men jeg prøver, og lærer..:)
Bakker med snø var fortreffelige, tenk en bil som aldri sto fast. Men hjulbuene lurte meg, de samlet opp snø, som ble til is. Høye hjulbuer liker jeg :)

Ang. Suspention. Hva er forskjellig på disse systemene?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

https://electrek.co/2019/05/27/tesla-raven-model-s-x-adaptive-suspension/

ADAPTIV FJÆRINGSDEMPING gir sanntidsjusteringer av fjæringssystemet for å optimalisere både kjøring og manøvrering. Velg blant følgende alternativer:
• COMFORT gir mer forsiktig kjøring for en avslappet kjøreopplevelse.
• AUTO tilpasser seg en rekke type veier og kjørestiler, som gir jevn og samtidig godt styrt kjøring.
• SPORT gir stødigere og mer kontrollert kjøring, som øker førerens involvering og samhandling med veien.
NOTE: Uansett hvilken innstillinger du velger, justerer Adaptiv fjæringsdemping fjæringssystemet i sanntid for å optimalisere både kjøring og manøvrering.
NOTE: Tilgjengelige innstillinger avhenger av hastighet og andre forhold. Fjæringen senkes for eksempel ikke hvis en dør er åpen.
NOTE: De valgte innstillingene for Senking av fjæring og Adaptiv fjæringsdemping lagres i førerprofilen
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA