Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smart Suspetion vs Air Suspention

Startet av JorEl, tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:04

« forrige - neste »

Muffinman

Hvorfor får vi ikke vite noe om hva som justeres og hvordan? "Optimalisere både kjøring og manøvrering" er intetsigende floskler.

Gi oss info om kompresjons- og returdemping, fjæringskarakteristikk og hvordan disse samspiller i de ulike valgene. Nei, den vanlige mannen i gata skjønner neppe disse tingene. Men han får neppe noe ut av dagens beskrivelse heller :D

JorEl

Enig, Muffinman. Greit med reklamespråk, men ikke når man vil litt i dybden. (Må ikke forveksles med; på dypt vann, eller for mye vann over hodet :P )

https://www.maxwell.com/solutions/transportation/active-suspension
Dette er en link jeg la ut i Juni 2019, og den gikk rett til bilder og info om dette active-suspension produktet til Maxwell. Linken "virker ikke lenger".

eks på info som kunne vært kjekt å se på;
https://www.researchgate.net/figure/a-Conventional-passive-suspension-system-b-Electromagnetic-suspension-system_fig1_224091813

Her er en link til andre som lurte på det samme. Men ser samme linken som over, og som "ikke virker".
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/refreshed-raven-model-s-x-suspension-using-maxwell-ultra-capacitor.153109/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Fikk prøve en Performance 2020model i dag, mens bilen var til service.
Bilen var veldig god å kjøre i normal fart. I "Tesla-fart" så merker man jo ikke hastigheten :o
Hadde mest lyst å låne en S100D Raven for å prøve Smart Suspention, men det hadde jo selvfølgelig P-versjonen også. Vet ikke hva en P har som ikke en S100D har, men bilen var enda bedre enn min S75D 2018. Det trodde jeg ikke gikk an ;D
Gratulerer til alle med en Raven. Top of the foodchain :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emphezis

Sitat fra: JorEl på onsdag 29. juli 2020, klokken 15:02
Fikk prøve en Performance 2020model i dag, mens bilen var til service.
Bilen var veldig god å kjøre i normal fart. I "Tesla-fart" så merker man jo ikke hastigheten :o
Hadde mest lyst å låne en S100D Raven for å prøve Smart Suspention, men det hadde jo selvfølgelig P-versjonen også. Vet ikke hva en P har som ikke en S100D har, men bilen var enda bedre enn min S75D 2018. Det trodde jeg ikke gikk an ;D
Gratulerer til alle med en Raven. Top of the foodchain :+1:

Ingen forskjell på P og 100D (som nå kalles «Long Range») utover motoreffekt. Er vel noe forskjell i hardware på en eller begge motorene, men utover det er bilene like.

Jeg synes «Long range» var ekstremt sprek, men var likevel noen hakk sprekere «Performence» som jeg endte opp med å kjøpe.

Er ellers enig i at det er liten forskjell på Comfort og Sport på luftfjæringen, men noe er det. Den blir litt stumpere i Sport. Har ikke prøvd den gamle luftfjæringen (fra Mercedes), men tester sier alltid at den har blitt ekstremt mye bedre på «Raven».
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Hodetelefoner

Selve systemet er bosch / mercedes enda. Tesla har bare egne instillinger på dempere.
Om 5-10år. Får vi samme system mercedes bruker i dag.
Ifra 2016(?) gikk tesla over til veldig stive dempere på S. De nye som har kommet med raven har nok hjulpet her.
Nå trenger de bare komme med litt grøvre krenghemmere igjen.
Eller kjøpe lisens av bosch / mercedes for å bruke dagens støtdempere som hjelp under sving ( mercedes bruker dette på akkurat samme dempere ;))

Muffinman

Hmm, trodde luftfjæringen var Continental frem til 2016 og Firestone etterpå?

Hodetelefoner

Det er de som produserer gummien rundt. Det har ikke noen innvirkning på annet enn pris.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Hodetelefoner

Har lite å si hvem som produserer enheten som komprimerer luft også :p 
Ble byttet til nyere type i vår 19 X. Usikker på hvorfor

JorEl

#24
Trenger hjelp. På min 2018modell har jeg de "gamle" luftdemperene. Mente at settings var fra 11.5cm - 16,5cm, sånn ca.
Etter SW-oppgradering viser bilen nå fra 13cm - 17cm. Stemmer dette?

Edit; Kan Tesla justere høyden slik, hadde det vært supert. Kjører lite i low, men om dette stemmer kommer jeg til og kjøre i low hele tiden, og heller heve den når jeg må.
Lurer også på hvilken høyde som sliter minst på demperne, slik at de varer lengst mulig :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Contango

Jeg er også litt forvirret om bilen endrer de faktiske høydene med ny SW og om det er forskjell på biler med og uten Raven. Har ikke fått siste SW versjon ennå.
Er det ikke også slik at man bør ha hjulstillingskontroll om man endrer til «permanent» kjøring i LOW siden bilen er innstilt på Normal fra fabrikken?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Hodetelefoner

Bilen er justert dit høna sparker originalt 
Ofte hever / senker tesla bilen. Justerer.  Leverer.. Lar man ikke hjulene rulle noen runder mens man hever / senker. Så står ting i spenn. Og blir feil etter noen meter. Selv om det står riktig på papiret.  Var veldig nye av dette i 2015. Folk kjørte ifra Tesla til dekkmann etc. Med forskjellige resultat.

JorEl

Bare for å legge hodet på huggestabben :blank:
I dag kjørte jeg ca 5km og satte bilen i low, som nå skal være 13cm. Det føltes slik også. Kjenner vanligvis at når jeg setter bilen i low, så klistrer bilen seg mer til veien og jeg føler jeg er en racersjåfør :P
Da blir det jo litt flaut om bilen fremdeles er like lav som vanlig 11cm ett eller annet. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Selv har jeg aldri kjent forskjell om bilene står i low eller standard. Var bare 0,8cm forskjell sist jeg målte. Det er knapt mulig å se.

JorEl

Sitat fra: Muffinman på søndag 09. august 2020, klokken 20:43
Selv har jeg aldri kjent forskjell om bilene står i low eller standard. Var bare 0,8cm forskjell sist jeg målte. Det er knapt mulig å se.
Men jeg har en S75D :D :angel:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA