Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte bremseskiver foran selv?

Startet av Alfa Bergen, onsdag 22. mai 2019, klokken 18:19

« forrige - neste »

Alfa Bergen

Sitat fra: OlaM på fredag 24. mai 2019, klokken 08:46
Kan det være at de nordic skivene/klossene koster mye ekstra? Ikke at jeg tror det er håndsmidd umulium, men en annen kvalitet laget i relativt lite volum kan jo forklare stiv pris.

Tja... Jeg har aldri kjøpt Brembo bremseskiver før, men de var belagt med en slags matt grå lakk på utsiden. Det var den eneste visuelle forskjellen (bortsett fra størrelsen da) og bremseskivene jeg kjøpte til Minien min
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

OlaM

Sitat fra: Alfa Bergen på fredag 24. mai 2019, klokken 09:08
Sitat fra: OlaM på fredag 24. mai 2019, klokken 08:46
Kan det være at de nordic skivene/klossene koster mye ekstra? Ikke at jeg tror det er håndsmidd umulium, men en annen kvalitet laget i relativt lite volum kan jo forklare stiv pris.

Tja... Jeg har aldri kjøpt Brembo bremseskiver før, men de var belagt med en slags matt grå lakk på utsiden. Det var den eneste visuelle forskjellen (bortsett fra størrelsen da) og bremseskivene jeg kjøpte til Minien min

Sto det noe på emballasjen? F.eks. delenummer og-navn?

11100034235MODELS BRAKE, DISC, FRONT, NORDIC (AMAZING) (UNOBTANIUM)
'21 3LR

Alfa Bergen

Sitat fra: OlaM på fredag 24. mai 2019, klokken 09:41
Sitat fra: Alfa Bergen på fredag 24. mai 2019, klokken 09:08
Sitat fra: OlaM på fredag 24. mai 2019, klokken 08:46
Kan det være at de nordic skivene/klossene koster mye ekstra? Ikke at jeg tror det er håndsmidd umulium, men en annen kvalitet laget i relativt lite volum kan jo forklare stiv pris.

Tja... Jeg har aldri kjøpt Brembo bremseskiver før, men de var belagt med en slags matt grå lakk på utsiden. Det var den eneste visuelle forskjellen (bortsett fra størrelsen da) og bremseskivene jeg kjøpte til Minien min

Sto det noe på emballasjen? F.eks. delenummer og-navn?

11100034235MODELS BRAKE, DISC, FRONT, NORDIC (AMAZING) (UNOBTANIUM)

Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Muffinman

#18
Får mange google-treff på det nummeret. Ser ut som det går an å få inn et par til 3050,- + frakt fra f.eks. Autodeler. Men det står "levering 0,-" i handlevogna, så vet ikke om frakten muligens er inkludert.

Grønvold tar forresten 750 inkl mva flatt for slike skiver, uavhengig av om bilen er gått 60k eller 10k.
EDIT: Forresten ikke alt som er priset fornuftig på brukten. For eksempel skal de ha nøyaktig samme pris for ei brukt kjølevifte som Tesla ønsker for ei ny inkludert montering. Og da må anlegget tømmes for gass før montering, og fylles etterpå :)

OlaM

Takk for bildet! Ikke noe spesielt nordisk med skivene altså, men kanskje det er klossene? Har du emballasje der og?
'21 3LR

Muffinman

Hvis klossene er handlet fra Tesla har du nok fått en mail med "rapport" over hva som er kjøpt. Det står delenumrene om emballasjen er kastet.

elbilertilalle

Når dere bytter klosser, må man ikke presse tilbake stemplene fordi de gamle klossene har blitt tynnere? Hvis ja - hvilket verktøy brukte dere til det?

svarteper

Press mellom skive og klosse ,med en flat skrutrekker før du tar ut dei gamle , sjekk bremseveske, så det ikke renner over når stemplene blir trykket  inn
Tesla model s 75 d 2017

offpist

Bedre å bruke en Polygriptang for å presse stemplene inn. Et skrujern mellom skive og kloss kan fort lage skader i belegget på klossen. 
Kjører:
Grå 2013 Model S P85


Muffinman

Sitat fra: offpist på onsdag 12. august 2020, klokken 02:53
Bedre å bruke en Polygriptang for å presse stemplene inn. Et skrujern mellom skive og kloss kan fort lage skader i belegget på klossen.
Går fint om man presser mellom jerndel av klossen, og kanten av skiva. Er kaliperen i orden og klossen ikke er stuck skal det svært lite kraft til for å presse stemplene tilbake.

Når man bytter klosser skal de gamle kastes uansett, og da spiller det ingen rolle om belegget skades.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA