Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Infotainment-systemet: Fjerne sakteladere fra "nærmeste lader"?

Startet av Turbato, tirsdag 14. juli 2020, klokken 10:45

« forrige - neste »

Turbato

Når man kjører med batterikapasitet på høyre del av infotainment-skjermen viser bilen også avstand til nærmeste lader. Denne inkluderer imidlertid også sakteladere, noe som kan være nyttig inniblant, men som nok var nyttigere på min gamle Leaf enn på Kona. Heller enn stikkontakter på alskens helse- og velferdssenter kunne jeg tenkt meg å bare få opp nærmeste hurtiglader der. Er det mulig?

Hvordan løser dere andre jakten på hurtigladere i fart?

RJK

Sitat fra: Turbato på tirsdag 14. juli 2020, klokken 10:45
Når man kjører med batterikapasitet på høyre del av infotainment-skjermen viser bilen også avstand til nærmeste lader. Denne inkluderer imidlertid også sakteladere, noe som kan være nyttig inniblant, men som nok var nyttigere på min gamle Leaf enn på Kona. Heller enn stikkontakter på alskens helse- og velferdssenter kunne jeg tenkt meg å bare få opp nærmeste hurtiglader der. Er det mulig?

Hvordan løser dere andre jakten på hurtigladere i fart?

Dersom jeg er alene i bilen, finne meg en passe stopp, og søke på mobilen,og så legge adressen/stedet inn som waypoint på ruta. Hvis ikke, få passasjeren til å gjøre det og legge inn. Ulempen er jo at bilen ikke skjønner at det er en ladestasjon der og/eller skjønner at planen er å lade der. Heller ikke søk på Ionity som POI/navn på POI, er mulig av det jeg finner.

Etter nå å ha hatt en lånebil som er 2020-versjon, så ser jeg for det første at det innebygde kartet ikke er bedre enn det jeg har i min egen 2019-modell. Prøvde å legge inn f.eks. Ionitystasjonen i Sirnes. Den fant jeg kun ved å gå på "live ladestasjoner", men om jeg legger inn rute som er for lang, så bruker den ikke, og gir meg heller ikke muligheten til å søke på live ladestasjoner, bare det som opprinnelig ligger inne.

Det andrte er at den guider meg fullstendig feil til tider. For Ionity-stasjonen ville den ha meg til å ta av fra hovedveien for tidlig, og fant stasjonen på gårdsplassen til en gård noen hundre meter i luftlinje fra der den faktisk lå plassert.

Ved navigasjon til en campingplass, havnet jeg på gangvei i enden av et boligfelt, og den pekte på campingplassen på et jorde rett ved. Måtte da som så mange ganger før, benytte Google Maps, og fant da campingplassen der den skulle være, flere hundre meter, ja muligens noen km unna der intern navigasjon sa den skulle være.

Trodde mine problemer med egen navigasjon skyldtes utdaterte kart, men 2020-modellen skal da ha langt mere oppdaterte kart, men fremdeles bommer den på veier som tydeligvis ikke har vært endret på flere år.

På ferieturen måtte vi derfor hele tiden kontrollsjekke så den ikke sendte oss på ville veier. Likevel ville den ha meg på en 20 mil omvei når vi skulle til en adresse iKongsberg, selv om kartvisningen helt tydelig viste den langt kortere veien.

Legg så til at Android Auto ikke ville virke, fordi den krevde oppdatert versjon på mobilen, og den ville ikke laste dette ned pga at AA ikke er lansett ennå i Norge. Skal sjekke når jeg får egen bil tilbake, men frykter jeg må lete etter en oppdatert APK for å sidenedlaste siste versjon av AA.

Dessuten liker jeg ikke å miste rekkevidde-infoen fra innebygd navigasjon/bil-infoen, som skjer om jeg bruker Google Maps via AA. Det er helt essensielt at dette blir implementert slik at man beholder dette, uansett om man bruker AA eller bilens navigasjon, inkludert at man kan få valg på om man vil sende rute/turinfo til AA eller bilens innebygde navigasjon.

Greit nok at den sender over om man har bil slått av og ingen AA-oppkobling i gang, og kabelen ute når man starter bilen, men dette er ikke i nærheten av så sømlst som det burde være. Her vil Polestar/Volvo ha et stort fortrinn ved at de rett og slett lar Google og AA være en del av bilen, og ikke en løsning i tillegg til hva bilen utstyres med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Turbato

Ja, det innebygde kartet er nær ubrukelig når det så ofte ikke er til å stole på til navigasjon, dessverre. Men om den henter ladestasjoner fra NOBIL-databasen kunne jeg i det minste ha brukt funksjonen som informerer om nærmeste (hurtig)lader ...

PS: Holder det ikke med rekkeviddeinfo i midten av speedometeret bak rattet? Eller kjører du alltid i Sport Mode? ;)

e-curious

Min erfaring med den innebygde navigasjonen er at online TomTom gir bedre forslag til ruter basert på sanntids trafikkinformasjon enn fks Google Maps.  Oppdateringen av kartverket er en annen sak, jeg skjønner ikke helt hvorfor bilprodusenter bruker så lang tid på å oppdatere kartverkene sine.

RJK

Sitat fra: Turbato på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:52
Ja, det innebygde kartet er nær ubrukelig når det så ofte ikke er til å stole på til navigasjon, dessverre. Men om den henter ladestasjoner fra NOBIL-databasen kunne jeg i det minste ha brukt funksjonen som informerer om nærmeste (hurtig)lader ...

PS: Holder det ikke med rekkeviddeinfo i midten av speedometeret bak rattet? Eller kjører du alltid i Sport Mode? ;)

Kjører normalt sett i Comfort, da jeg uansett har godt med krefter tilgjengelig. Men liker ikke å sitte å titte ned i dashbordet, så øynene er mest mulig på veien og fartsinfo fåes via headup-displayet, som jeg gjerne ville hatt mulighet til å øke størrelsen på objektene 2 knepp til. Og til høyre i displayet liker jeg å se baren for forbruket.

Ellers er jo hastighetmåleren og grad av regenerering eller effektuttak på venstre side nyttig og lettoppfattet. Det synes jeg faktisk ikke rekkeviddeindikatoren er i samme grad. Men først og fremst er det påminnelsen under normal kjøring som jeg jeg liker å få frem på en lett måte, og at jeg får frem meldinger om at jeg ikke rekker destinasjon som er grei info.

Bortsett fra det faktum at kartets navigasjon er på trynet til tider, så liker jeg faktisk det innebygde kartet bedre. Dessuten er det irritasjonsmomentet med å måtte plugge i kabelen for at AA skal virke. Har vanligvis en liten sak til magnetisk tilkobling av ladekabel stående i telefonen, som i tilfelle må tas ut og legges et greit sted så den ikke mistes, før man kan koble til. Dette tar tid og er plunder, jeg vil helst bare sette meg i bilen og kjøre.

Har prøvd å plugge i en kabel med magnetisk kontakt, men det er kun lading og ikke data, så det fungerer ikke. Hvorfor de valgte å ikke støtte AA over Wireless, er meg en gåte. Jeg tenkte ikke tanken på at man laget en så talentløs begrensning når de samtidig utstyrte bilen med trådløs lading, og samtidig kuttet ut apptilkobling for oss, siden samme bilen hadde slikt i Korea og USA.

Riktignok er appfunksjon kommet i 2020-versjonen, men de skulle forberedt fordette i 1. gen, og så heller solgt enhet og montering som en oppgraderingsløsning. Jeg hadde gladelig betalt noen tusenlapper for dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Cydonia

For å unngå forslag om sakteladere: Trykk NAV, deretter Ladestasjoner,  deretter Filter. Fjern haken for "AC-ld". Da vil bare hurtigladere vises. Min erfaring er at ikke alle aktuelle ladere foreslås, så jeg foretrekker å planlegge langturen for å vite på forhånd hvor aktuelle favorittladere er.
Hyundai KONA electric 2018

RJK

Kan melde at jeg hentet min egen bil fra service, og GUI/utseendet er endel endret fra før, noe som tyder på at lånebilen jeg hadde, også hadde gammel software/kartdata.

Skal få sjekket ut de nærmeste dagene om den er bedre på navigasjonen, selv om jeg av praktiske årsaker ikke får testet på de samme stedene jeg vet den "dr..t på leggen" i løpet av turen, men jeg har ihvertfall et sted jeg vet den guider meg litt feil i Oslo, så skal få tatt en tur dit en av de nærmeste dagene.
De fant forresten en feil med klimaanlegget mitt (PDC), så det må jeg inn senere for å få fikset, men kunne kjøre med det problemet en stund. da det ikke påvirker driftssikkerheten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA