Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapasitetstest av batteriet i e-tron 50

Startet av ThomasEL, mandag 13. juli 2020, klokken 22:21

« forrige - neste »

No-name

Synes heller ikke det var så dårlig som man skulle frykte ut i fra det du postet tidligere.

ThomasEL

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. juli 2020, klokken 10:45
Den høyeste degraderingen kommer jo uansett i starten, er ikke sikkert det er så mye forskjell i praksis på lagring på høy SoC og vanlig bruk

Var ikke dette resultatet bedre enn fryktet da ? Synes ikke det var så avskrekkende, det er jo fremdeles variabler en ikke har kontroll på.

Jo!
Det er litt bedre enn fryktet, og samtidig litt dårligere enn jeg innerst inne håpet på.
Vil jo anta at bilene både Bjørn Nyland og NAF/Motor testet er spell nye. Så noe skyldes nok normal degradering.

Er jo ikke så mange som har kjørt til tomt, så ikke så mange «reelle bruksbiler» å sammenlikne med.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Tellus

Synes ikke dette resultatet var så galt. Du fikk tydligvis aldri latt bilens batteri lade helt opp og heller neppe balansert cellene ferdig. I tillegg er ikke disse gjennomsnittsmålingene 100% korrekte. Det var også en smule igjen på batteriet når du stoppet. En siste ting er at nominelle kapasitetmålinger gjøres som regel under moderat belastning. Motorveikjøring vil sannsynligvis medføre en høyere belastning (høyere effekt) enn den den nominelle verdien er basert på. Høyere effekt medfører høyere varmetap. Litt degradering må du også regne med.

Alt i alt ville jeg ikke deppet over dette. Du kan gjenta forsøket ved å kjøre landeveier i stedet for motorveier. Kanskje du får ut 1-2 kWh mer ved lavere belastning.

ThomasEL

Jeg tenker vel også at det er et resultat jeg kan leve sånn ok med...

Hvis vi antar at jeg kunne fått noen få Wt ekstra i toppen ved å lade med «schukofart» (1,7kW), (siden bilen tross alt viste 99% da jeg startet den), og også antar det var igjen noen få Wt tilgjengelig i bunn siden jeg kjapt kunne starte opp igjen og flytte meg bort til laderen, så er jeg i nærheten av 62kWt.

Størstedelen av turen lå jeg i 100km/t, selv om jeg var forsiktig med å gå over maks 50% effekt på noe tidspunkt, så mulig også noen tideler å hente på lavere fart.

62kWt er i så fall 95,8% av de teoretiske 64,7kWt, og det er 97,6% av de 63,5kWt Nyland fikk ut av den (antatt) helt nye Sportback 50 han testet i forrige uke.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hELgenen

Så en vanlig familie på tur vil trolig presse maks 20 mil ut av denne?  Tenker at de færreste vil lade til 100% og de færreste vil kjøre under 10%. Litt buffer vil de fleste ønske. Har selv så og si aldri vært under 10% på noen elbil jeg har eid. Ønsker å kjøre med gode marginer..Her vil jeg si det er ok opp til 20 mil,så må en finne seg en lader...

Tellus

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:16
Jeg tenker vel også at det er et resultat jeg kan leve sånn ok med...

Hvis vi antar at jeg kunne fått noen få Wt ekstra i toppen ved å lade med «schukofart» (1,7kW), (siden bilen tross alt viste 99% da jeg startet den), og også antar det var igjen noen få Wt tilgjengelig i bunn siden jeg kjapt kunne starte opp igjen og flytte meg bort til laderen, så er jeg i nærheten av 62kWt.

Størstedelen av turen lå jeg i 100km/t, selv om jeg var forsiktig med å gå over maks 50% effekt på noe tidspunkt, så mulig også noen tideler å hente på lavere fart.

62kWt er i så fall 95,8% av de teoretiske 64,7kWt, og det er 97,6% av de 63,5kWt Nyland fikk ut av den (antatt) helt nye Sportback 50 han testet i forrige uke.

Husk at når bilen forteller at den er 99% full så er det basert på batterispenning. Hvis spenningen er ujevn mellom modulene/cellene så har man ikke 99% av kapasiteten. Det er derfor det er viktig at batteriet får tid til å balansere slik at alle modulene/cellene når samme cut off spenning.

Vi hadde besøk av en jaguar ingeniør som fortalte at det kunne i verste fall dreie seg om 1-2 kWh forskjell mellom et ubalansert og et balansert batteri.

Samme ingeniør kunne også fortelle at det hadde fått ut mer enn 90 kWh av I-Pace batteriet ved å belaste det veldig forsiktig. Tror ikke det var snakk om å kjøre bilene en gang. Tilsvarende sa han at om man kjørte i maks fart på Autobahn ville man få langt under 80 kWh ut.

No-name

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:17
Så en vanlig familie på tur vil trolig presse maks 20 mil ut av denne?  Tenker at de færreste vil lade til 100% og de færreste vil kjøre under 10%. Litt buffer vil de fleste ønske. Har selv så og si aldri vært under 10% på noen elbil jeg har eid. Ønsker å kjøre med gode marginer..Her vil jeg si det er ok opp til 20 mil,så må en finne seg en lader...

Det kan stemme,men det trenger ikke å gjøre det alltid.  Vil si det et avhengig av hvor i ruta du kjører ladere befinner seg. Kjørte Toten-Trondheim igår.  Ladet på Dombås. Startet med 98%, ved ankomst Ionity Dombås viste bilen 25%. Avstanden er 212 km..

ThomasEL

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:17
Så en vanlig familie på tur vil trolig presse maks 20 mil ut av denne?  Tenker at de færreste vil lade til 100% og de færreste vil kjøre under 10%. Litt buffer vil de fleste ønske. Har selv så og si aldri vært under 10% på noen elbil jeg har eid. Ønsker å kjøre med gode marginer..Her vil jeg si det er ok opp til 20 mil,så må en finne seg en lader...

Supert hvis vi kan ta diskusjon om rekkevidde i en av de andre trådene, så bruker vi denne til kapasitetstesting og diskusjon omkring det👍

Men nei, er ikke nødvendigvis slik. Vi har vært på Norgesferie fem personer pluss mye bagasje. Kjørte flere etapper på nærmere 30 mil uten å nærme oss 0%. Avhenger av føre, veistandard, fart etc
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Sitat fra: Tellus på tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:20
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:16


Husk at når bilen forteller at den er 99% full så er det basert på batterispenning. Hvis spenningen er ujevn mellom modulene/cellene så har man ikke 99% av kapasiteten. Det er derfor det er viktig at batteriet får tid til å balansere slik at alle modulene/cellene når samme cut off spenning.


Høres riktig ut. Men hvordan tenker du man gjør det i praksis?
- Lade til 100% flere dager etter hverandre?
eller
-Lade til bilen stopper på 100%. Vente et par timer og så plugge i igjen?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

e-tron balanserer allerede ved 30% SOC, og mens bilen er avslått, så det skal ikke være behov for å lade til 100% for å balansere cellene. Fra "self-study programme 675 " side 101:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

Det er ikke bare å få balanse mellom cellene, men batteriet må også være brukt noen måneder.

Det var klar beskjed ved utlevering av e-up! og e-Golfene vi har kjøpt. Batteriet må faktisk 'trimmes' for å yte maksimalt.

I manualen til e-up!en (vår første elbil og dermed leste en god del i den manualen) sto det faktisk at hvis bilen sto lenge uten å være i bruk måtte den igjen brukes en del før batteriet yter maksimalt igjen.

Nesten som gamle folk, er de ikke bevegelse så stivner de. 😉
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på tirsdag 14. juli 2020, klokken 14:01
e-tron balanserer allerede ved 30% SOC, og mens bilen er avslått, så det skal ikke være behov for å lade til 100% for å balansere cellene. Fra "self-study programme 675 " side 101:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jo, men det er jo likevel slik at det først er når cellen nærmer seg full eller tom, at store spenningsforskjeller mellom Li-ion celler kommer til syne. Det er svært liten spenningsforskjell mellom ei celle som er 45% oppladet og ei som er 55% oppladet.

Så selv om balansering skjer nesten hele tiden, så ser jeg ikke bort fra at den siste finbalanseringen gjøres mest korrekt hvis man noen ganger lader helt til 100%, og da gjerne med lavest mulig strømstyrke for å hindre at cellen med høyest spenning når cut off lenge før de andre (altså at BMS rekker å tappe den)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Bra resultat.
Med "den beste batteripakken fra fabrikken" kunne du i beste fall fått 10 km ekstra rekkevidde under de forholdende du kjørte, noe som vel er neglisjerbart i praksis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:48

Høres riktig ut. Men hvordan tenker du man gjør det i praksis?
- Lade til 100% flere dager etter hverandre?
eller
-Lade til bilen stopper på 100%. Vente et par timer og så plugge i igjen?

Hvis du passer på at bilen får stå noen timer fulladet så burde batteriet være greit balansert.

Contango

#29
Som skrevet tidligere i tråden - vil du ha et bedre resultat kjører du saktere enn 100 km/t. eTron og Jaguar er begge biler med mye luftmotstand og straffes med mer energibruk og tilhørende varmetap i batteriet når hastigheten stiger. TB bruker 90 km/t i sine tester, og de ekstra km/t betyr en del på forbruket. I Motors vintertest var snitthastigheten sikkert nede på 60-tallet. Dette med balansen i batteriet har ikke jeg så stor tiltro til. Hver gang jeg har sett noen teste det er forskjellen i kapasitet helt ubetydelig. Forøvrig er estimert degradering på begge Teslaene våre pluss/minus 3% siden nye - under ett år gamle og hhv 5000km og 15000 km. Estimeringen er på basis av logging av antatt 100% rekkevidde etter hver lading.

Edit: og er det i det hele tatt noen som har fått ut fabrikantens netto kwh tall fra noen bil i noen test?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA