Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapasitetstest av batteriet i e-tron 50

Startet av ThomasEL, mandag 13. juli 2020, klokken 22:21

« forrige - neste »

ThomasEL

Etter å ha bekymret meg omtrent konstant fra før bilen ble utlevert, etter å ha beregnet 58-60 kWt ved regningsestimering etter nesten hver eneste biltur, og etter å ha klaget min nød over dette i diverse tråder, så har jeg bestemt meg for å kjøre en full test i morgen.

• Jeg starter med 100% SOC
• Jeg kjører hjemmefra og ut til motorveien, og kjører deretter frem og tilbake på motorveien E18 mellom Sørlandsparken og Grimstad
• Jeg gjør beregninger av kapasitet ved å ta snittforbruk multiplisert med kjørt distanse dividert med prosent brukt ved henholdsvis 75, 50, 25 og 10% SOC
• Til slutt kjører jeg ned til så lav SOC jeg tør. Siste del tar jeg rundt og rundt på parkeringsplassen til Ikea. Hvis jeg tør, kjører jeg ned til jeg bare har ca 25% effektuttak tilgjengelig. Antar jeg da er på ca 1%

Selvfølgelig er det usikkerheter knyttet til dette også, men her bør jeg vel få et rimelig nøyaktig resultat?

Jeg tenker at alt over 62kWt vil jeg være fornøyd med. Men jeg frykter jeg ender på 58-60 kWt...

Noen som har kommentarer, tips eller kritikk/tvil til planen min?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Sett bilen til klimatisering + fullading til avreisetidspunkt. Da har batteriet allerede litt lunk (siden det er en "kald" dag i morgen, ca 15 grader), samt at du har fått varmet opp mye av kjølesystemet. Det reduserer usikkerheten i målingen noe.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på mandag 13. juli 2020, klokken 22:28
Sett bilen til klimatisering + fullading til avreisetidspunkt. Da har batteriet allerede litt lunk (siden det er en "kald" dag i morgen, ca 15 grader), samt at du har fått varmet opp mye av kjølesystemet. Det reduserer usikkerheten i målingen noe.

Godt tips! Men du tror ikke det bare medfører at jeg ikke starter med 100%..? Har bare 16A enfase på laderen min...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Tellus

Slå av klimatisering når du er fornøyd og la bilen stå og lade inntil ladingen stopper. Burde ikke ta mer enn 10-15 minutter nå om sommeren tipper jeg.

RJK

Finnes allerede minst 2 tråder på dette temaet, så hvorfor åpne en til?

https://elbilforum.no/index.php?topic=50456.0

https://elbilforum.no/index.php?topic=49386.0


samt at det er relativt stor del av denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=51894.0


Og en som går på 55, men som vel godt kan ta for seg begge, etter min mening:

https://elbilforum.no/index.php?topic=51894.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

De trådene omhandler en haug av ting knyttet til rekkevidde med mer.

Dette er en ren kapasitetstest der det skal kjøres fra 100% til 0%
Har ikke funnet noe separat tråd om det fra før...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Sitat fra: ThomasEL på mandag 13. juli 2020, klokken 22:57
De trådene omhandler en haug av ting knyttet til rekkevidde med mer.

Dette er en ren kapasitetstest der det skal kjøres fra 100% til 0%
Har ikke funnet noe separat tråd om det fra før...

Flere som har kjørt kapasitetstester i trådene referert til, så føler egentlig at dette hører til i en av disse. Poenget er jo at man bør unngå å lage egne tråder på det som allerede ligger i andre tråder, for å prøve å holde det oversiktlig.

Men det er ikke veldig viktig for meg, så jeg skal ikke si noe mere om dette, så fortsett debatt på det som er tema angitt...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Du har nok et poeng der, RJK👍

Men når jeg først har opprettet en tråd, så får jeg ikke slettet den igjen. Så da legger jeg morgendagens resultater her.

Hvis moderator ønsker å legge det over i en eksisterende tråd, så helt i orden for meg👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

#8
Sitat fra: RJK på mandag 13. juli 2020, klokken 23:03
Sitat fra: ThomasEL på mandag 13. juli 2020, klokken 22:57
De trådene omhandler en haug av ting knyttet til rekkevidde med mer.

Dette er en ren kapasitetstest der det skal kjøres fra 100% til 0%
Har ikke funnet noe separat tråd om det fra før...

Flere som har kjørt kapasitetstester i trådene referert til, så føler egentlig at dette hører til i en av disse. Poenget er jo at man bør unngå å lage egne tråder på det som allerede ligger i andre tråder, for å prøve å holde det oversiktlig.

Men det er ikke veldig viktig for meg, så jeg skal ikke si noe mere om dette, så fortsett debatt på det som er tema angitt...


Flere av de trådene handler jo om batterikapasitet og rekkevidde og de henger veldig godt sammen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

@ThomasEL. Dette blir interessant. Kjør på, jeg er spent på resultatet 👏👏👏

ThomasEL

Da er jeg klar, og starter testen om få minutter.
Kjører uten copilot i dag, så resultatene kommer nok ikke før jeg er ferdig.

Minner om at dette er en kapasitetstest, og ikke først og fremst noe rekkeviddetest. Forholdene er ikke optimale for lang rekkevidde, med yr, våt veibane og 15 grader.

Det er altså PRODUKTET AV KJØRTE KM OG GJENNOMSNITTSFORBRUKET som er interessant her.

NAF/Motor fikk over 63kWt ut av batteriet i vinterkulde, uten forvarming.
Så hvis batteriet ikke har noe degradering, bør jeg havne ca der.

Frykter dog 58-69 kWt
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Lykke til. Håper du får et godt resultat for sjelefreden

ThomasEL

DA ER RESULTATET KLART

Jeg kjørte helt til all fremdrift forsvant. Var da 100m unna lader. Stoppet bilen, ventet et par minutter, startet igjen og kunne da kjøre frem til lader.
Jeg hadde da kjørt rundt og rundt på parkeringsplassen i nesten 6km etter det stod 0% og 0km igjen.

Her er de harde fakta:
• Snittforbruk: 2,47kWt/mil
• Kjørelengde: 24,82 mil

Dette gir altså en tilgjengelig batterikapasitet fra full til stopp på 61.3kWt
Bilen viste 99% da jeg startet, selv om jeg hadde ladet til 100%. Hvis jeg er «snill» og sier at jeg kjørte fra 99% til stopp, så blir kapasiteten 61,9kWt

Uansett et relativt dårlig resultat etter kappe 7000km...
61,3kWt er 94,7% av 64,7kWt, altså har jeg drøye 5% degradering.

Tenker folket det er normalt? Eller skyldes en såpass høy degradering i stor grad det faktum at bilen sto fulladet i nær tre måneder hos forhandler før utlevering..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Counterpointer

Den høyeste degraderingen kommer jo uansett i starten, er ikke sikkert det er så mye forskjell i praksis på lagring på høy SoC og vanlig bruk

Var ikke dette resultatet bedre enn fryktet da ? Synes ikke det var så avskrekkende, det er jo fremdeles variabler en ikke har kontroll på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA