Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Hyundai Kona som er side importert

Startet av omheien, mandag 13. juli 2020, klokken 08:47

« forrige - neste »

omheien

Hei alle
Jeg har fått et tilbud fra en bilselger om en ny Kona som er rigget med 11Kw onboard.  I følge nettsidene til Hyundai så betyr dette at den er satt opp som Premium.
Den har gått 50Km, sikkert demo brukt
Prisen jeg har fått er 410000,-
Jeg har et par tanker rundt dette:
- En sideimportert bil - hvordan forholder Hyundai Norge seg til garantier da?
- Er 410000 en akseptabel pris for noe som er side importert?

Roy Aasen

Har selv en gråimport, kjøpt på forsommeren i fjor. Hyundai har fikset en garantisak pluss at det er gjennomført to aksjoner fra Hyundai (pakning til ladeluke og vannpumpe) Jeg kan ikke melde om noe negativt.
Hvorvidt prisen på 410000 er ok eller ikk, kommer litt an på om det er soltak og vinterdekk.
Akkurat den biten må du nok vurdere selv 🙂

omheien

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 13. juli 2020, klokken 11:28
Har selv en gråimport, kjøpt på forsommeren i fjor. Hyundai har fikset en garantisak pluss at det er gjennomført to aksjoner fra Hyundai (pakning til ladeluke og vannpumpe) Jeg kan ikke melde om noe negativt.
Hvorvidt prisen på 410000 er ok eller ikk, kommer litt an på om det er soltak og vinterdekk.
Akkurat den biten må du nok vurdere selv 🙂
Nei. Dette er uten soltak og vinterdekk

arthur

Hva tror man at selger har betalt for denne sideimporterte bilen, og hvorfor ikke gjøre den jobben selv?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trekkoppbil

#4
Det viktige er å passe på om det er 39kwt eller 64kwt batteri.
Jeg lurer på om det er 100kw-utgaven som har lite batteri, og 150kw-utgaven som har stort batteri. Utstyrsvarianter og garantier kan nok variere litt fra land til land:
https://www.hyundai.de/modelle/kona-elektro/
https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric/prislista
https://www.autoscout24.com/lst/hyundai/kona?sort=price&desc=0&fuel=E&ustate=N%2CU&size=20&page=1&vatded=true&atype=C&
150 kW / 64 kWt 204 hk   Premium har veiledende pris på 444 900SEK inkl moms, som burde bli ca 365 000 NOK uten mva. Det er ofte tillegg for metalic, vinterdekk, soltak mm.
Det kan være rabatter nedover i Europa. Her ser jeg en butikk som annonserer opptil €7450 i rabatt til bedrifter: https://www.tri.ag/files/allgemein/w_03_g.pdf
Iflg den svenske prislista er 10,5kw 3-fase tilgjengelig for alle modellene for 6900 SEK: https://katalog.hyundai.se/prislister/kona-electric/prisliste1/?page=2
I Tyskland er det oppgitt 8 års garanti, og i Sverige er det oppgitt 5-12 år: 8 år på batteri, og 12 år på gjennomrusting.

RJK

Stemmer at det er 64 kWh-utgavene som kommer med 150 kW/204hk effekt...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mippen

#6
Jeg har eid to parallelle importerte biler (Ikke hyundai), og selv om forhandler tar garantisaker, så er det ikke alltid like lett å få det gjennom. Det kan også være vanskeligere å selge en bil som ikke er kjøpt ny i Norge til samme pris som tilsvarende norske biler den dagen man skal bytte. Jeg har selv erfart at verditap er noe høyere enn tilsvarende biler kjøpt ny i Norge.

Importerte biler kan være litt annerledes utstyrt siden de er laget for et annet marked. De kan for eksempel mangle varme i baksete, ratt osv. De kan også være dårligere beskyttet mot rust og salt siden en del biler som blir solgt ny i Norge ofte har fått et ekstra antirust belegg.

Jeg uttaler meg på generelt grunnlag.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA