Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SR Model Y kansellert

Startet av Magnus Hansen, mandag 13. juli 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: daktari på søndag 10. januar 2021, klokken 20:50
ID4 er den nye Golf stasjonsvogn kanskje?

Men problemet med Golf stasjonsvogn (og Octavia) er at det knapt er bakseteplass, selv om bagasjerommet er romslig. Noe av dette skyldes jo at bagasjerommet er kledd med en tynn filt inntil metallet istedet skikkelige paneler...

Nå skal jeg ikke gjøre dette til en Octavia/Golf diskusjon, men skjønner ikke helt hva slags Octavia du har sittet i, hvis du mener den knapt har bakseteplass? Tror du har sittet i en Skoda Fabia eller noe  ;)

Octavia er målt til 79 cm fra forseterygg til bakseterygg, bak en fører på 185 cm. Tesla Model S er målt tilsvarende til 80 cm. Det er mine to siste biler, og vil si begge har god bakseteplass.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. januar 2021, klokken 11:10
Sitat fra: turfsurf på søndag 10. januar 2021, klokken 09:04
Sitat fra: z4rd på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:00
X er 505cm. Den er like lang som Q7.
Hvis vi skal flisespikke så er den 5036mm.

Hvilken av de, X'en? Min er oppgitt til 5052mm i vognkortet i hvert fall.
X er oppgitt til 5036mm i eierhåndboken. Kanskje med og uten hengerfeste?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tornaldo på søndag 10. januar 2021, klokken 22:58
Sitat fra: daktari på søndag 10. januar 2021, klokken 20:50
ID4 er den nye Golf stasjonsvogn kanskje?

Men problemet med Golf stasjonsvogn (og Octavia) er at det knapt er bakseteplass, selv om bagasjerommet er romslig. Noe av dette skyldes jo at bagasjerommet er kledd med en tynn filt inntil metallet istedet skikkelige paneler...

Nå skal jeg ikke gjøre dette til en Octavia/Golf diskusjon, men skjønner ikke helt hva slags Octavia du har sittet i, hvis du mener den knapt har bakseteplass? Tror du har sittet i en Skoda Fabia eller noe  ;)

Octavia er målt til 79 cm fra forseterygg til bakseterygg, bak en fører på 185 cm. Tesla Model S er målt tilsvarende til 80 cm. Det er mine to siste biler, og vil si begge har god bakseteplass.

Sånn utenom det så føler jeg det var bedre plass til høy sjåfør med folk bak i Model 3 enn i Model S ((jeg er 195cm). I tillegg til høyere seter i Model Y enn Model 3, så skal det være ca 12cm lenger baksetebenplass i Model Y enn 3. I tillegg så så jeg en sammenligning VW hadde sluppet med Model Y vs ID4, og der så de to bilene veldig like ut på tegningen... Så da virker Model Y og ID4 å være de med desidert størst lengde-plass på setene...
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Enda en prisreduksjon på SR (!).
Meeeeget spent på om denne kommer hit til lands!

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-model-3-base-price-update
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Daniel_0007

Med tanke på model 3 starter på 399 000 her i Norge så hvis man fikk en sr model y for samme pris og model 3 ble enda billigere så tror jeg den hadde solgt bra, spesielt med mach-e som starter på 422 000, for ikke snakke om overprisa id4.
Model 3 2019 LR Rwd

najtrox

Virker kanskje som en lokal korrigering av pris mtp konkurranse? Sett at ID4 også starter på 39.990 er det nok smart av de å sette SR MY til samme pris. Vanskelig å gjette pris på europeisk Model Y - ny fabrikk, ny teknologi kan bikke begge veier..

Magnus Hansen

Pussig nok er SR+ fjernet fra konfiguratoren igjen..

Radial

Ja , da var den borte igjen pluss atter ny pris pris på LR etc.
Haha, dem får bestemt seg😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Magnus Hansen

Sitat fra: Radial på søndag 21. februar 2021, klokken 21:38
Ja , da var den borte igjen pluss atter ny pris pris på LR etc.
Haha, dem får bestemt seg😄

Forandret de pris på LR i Norge? Jeg følger ikke så godt med..

najtrox

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 21. februar 2021, klokken 22:59
Sitat fra: Radial på søndag 21. februar 2021, klokken 21:38
Ja , da var den borte igjen pluss atter ny pris pris på LR etc.
Haha, dem får bestemt seg😄

Forandret de pris på LR i Norge? Jeg følger ikke så godt med..

Uforandret pris i Norge. Prisjusteringen gjaldt på LR Model Y og Model 3.
Model 3 LR AWD er nå $45,9990 (var $46,990).
Model Y LR AWD er nå $48,990 (var $49,990).

Satser på at norsk Y får en justering etterhvert. Den "burde" ligge mye nærmere 480, enn 530 hvis man tar Model 3 priser 1:1 :)

sjokomelk

Jeg mistenker Tesla ikke gjør noe med prisene før de vet mer om når de skal levere biler i Europa, og ikke minst hvor disse skal produseres. På den måten vil de ikke måtte justere prisene fortløpende før de har bestemt seg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Magnus Hansen

Sitat fra: sjokomelk på mandag 22. februar 2021, klokken 09:06
Jeg mistenker Tesla ikke gjør noe med prisene før de vet mer om når de skal levere biler i Europa, og ikke minst hvor disse skal produseres. På den måten vil de ikke måtte justere prisene fortløpende før de har bestemt seg.

Enig. Det var derfor jeg lurte på om de justerte prisen nå. En mindre justering nå hadde vært et dårlig tegn i forhold til en større nedgang senere. Ellers ser jeg det er det klages i flere land nå på høy pris sammenlignet med USA både for 3 og Y. Vet ikke om Tesla bevisst prøver å tjene mer på eksportbiler eller om de prøver å holde litt mer stabile priser. De har vel også lært av Model Y lanseringen. St Tesla tok valutarisikoen når de tok bestillinger for Y var alltid en rar beslutning

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 22. februar 2021, klokken 10:57
Sitat fra: sjokomelk på mandag 22. februar 2021, klokken 09:06
Jeg mistenker Tesla ikke gjør noe med prisene før de vet mer om når de skal levere biler i Europa, og ikke minst hvor disse skal produseres. På den måten vil de ikke måtte justere prisene fortløpende før de har bestemt seg.

Enig. Det var derfor jeg lurte på om de justerte prisen nå. En mindre justering nå hadde vært et dårlig tegn i forhold til en større nedgang senere. Ellers ser jeg det er det klages i flere land nå på høy pris sammenlignet med USA både for 3 og Y. Vet ikke om Tesla bevisst prøver å tjene mer på eksportbiler eller om de prøver å holde litt mer stabile priser. De har vel også lært av Model Y lanseringen. St Tesla tok valutarisikoen når de tok bestillinger for Y var alltid en rar beslutning

Prisen holdes vel og for at det skalfriste å kjøpe TM3 fremdeles,og ikke utsette til TY kommer. Er jo flere som kjøper nettopp ny TM3 som ventepølse, for de vil ikke ha noe annet i mellomtiden.

Skal ikke legge meg opp i hva som er smartest, men tipper de taper noen salg fra folk som ser dagens pris, og sammenligner med alternativene. Tipper det er mange som får lang maske når bilen er nær til levering, og de spikrer faktisk pris. Selvsagt gitt at ikke krona svekker seg mot USD og/eller Euro.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

saftsuse

Jeg tror det ville lønt seg for Tesla å justere prisen. Jeg tror dem taper en del salg til andre merker.
Det blir som med Model 3. Når dem bekreftet at 3 ikke kommer med hengerfeste, så solgte de sikkert noen flere 3 til de som egentelig ventet på hf. Mens jeg kansellerte min reservasjon og kjøpte en Zoe i stedet.
Noen måneder senere så kom model 3 likevel med med HF og jeg kjører fremdeles Zoe og noen andre som kjøpte uten hf ble sikkert litt småforbanna.
Nå har jeg en bestilling inne på Y, men hvis prisen ikke vil reflektere prisen i USA så blir det kanskje ikke noen ny bil i det hele tatt eller et annet merke på meg denne gangen også.
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

MaxQ

"Tesla standard of excellence" - jeg satte akkurat kaffen i halsen og har ikke sluttet å le enda! Det der må jo være ironisk ment.

Kilde:
It is still available off menu, but I don't think the range, in many drive conditions, yet meets the Tesla standard of excellence
https://twitter.com/elonmusk/status/1363946797945679875?s=20

Excellence:
"the quality of being outstanding or extremely good."

Når det gjelder rekkevidde alene, effektiviteten på selve motorene, så har trolig Elon ordene sine i behold. Men i mine øyne så har så absolutt ikke Tesla noen generell "standard of excellence".

De er annerledes, ofte på en god måte, og nytt er ofte skummelt for mange, men selv om Tesla er god på ca 3 ting (rekkevidde, supercharger, rask-iterering) så er de milevis unna å være generellt "excellence", til det er resten alt for middelmådig enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA