Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skoda Citigo e iV - Kjøpe eller Lease

Startet av wa11in, søndag 12. juli 2020, klokken 22:43

« forrige - neste »

wa11in

Hei!

Fersking på elbil-fronten her, men nyfrelst og veldig klar for det som blir en ny hverdag bilmessig!  :D

Har bestilt meg en Skoda Citigo, denne kampanjen ble litt for fristende gitt! Men siden jeg som sagt ikke er videre bevandret i el-bilverden er jeg usikker på om jeg skal kjøpe eller lease bilen, forhandler har gitt meg tilbud på begge deler. Bilen kommer altså på kr. 180K, mens månedsleia blir 2700, med 0 innskudd og 15 000 i årlig kjørelengde over 3 år.

Grunnen til usikkerheten er at jeg vet lite om prisutviklingen for denne typen bil, frykten er at jeg skal punge ut for en ny bil som om 3 års tid er verdt omtrent null niks og nada, dersom det for eksempel skjer et eller annet spinnvilt på batterifronten innen den tid. Da frister det mer å lease i 3 år, for så å heller kunne kaste meg på det nyeste og fresheste når den tid kommer.

Setter stor pris på alle innspill her, da jeg er ganske grønn hva gjelder bilkjøp i utgangspunktet  :P

Vaduz

Hei, jeg tror at det nesten alltid lønner seg å kjøpe fremfor leasing. Det blir litt som fastrente vs flytende rente, eller spot pris/fast pris på strøm. Noen må ta tapet for det uforutsette samt verditap, og det blir ikke leasing selskapet/bilprodusenten, men deg. De må da legge inn litt marginer som gjør det dyrere for deg uansett.

Når det kommer til innovasjon i batteri er dette langsomt og gradvis rundt 5% i året, så ingenting å bekymre seg for at det plutselig blir utdatert. Elbil er populært, og en velfungerende bil har god pris på bruktmarkedet, noe du enkelt kan sjekke selv på Finn når du søker på en gammel e-UP, i3 eller model s :)

Så kjøp heller enn å lease, men kanskje enda bedre, kjøp en 2 år gammel bil i stedet for ny? Sikkert andre som tenker annerledes enn meg her!

batterimannen

Sitat fra: Vaduz på søndag 19. juli 2020, klokken 09:43
Hei, jeg tror at det nesten alltid lønner seg å kjøpe fremfor leasing. Det blir litt som fastrente vs flytende rente, eller spot pris/fast pris på strøm. Noen må ta tapet for det uforutsette samt verditap, og det blir ikke leasing selskapet/bilprodusenten, men deg. De må da legge inn litt marginer som gjør det dyrere for deg uansett.

Når det kommer til innovasjon i batteri er dette langsomt og gradvis rundt 5% i året, så ingenting å bekymre seg for at det plutselig blir utdatert. Elbil er populært, og en velfungerende bil har god pris på bruktmarkedet, noe du enkelt kan sjekke selv på Finn når du søker på en gammel e-UP, i3 eller model s :)

Så kjøp heller enn å lease, men kanskje enda bedre, kjøp en 2 år gammel bil i stedet for ny? Sikkert andre som tenker annerledes enn meg her!

Får ikke den bilen brukt, siden de nye eUP trillingene er nye. De gamle er ikke i nærheten av rekkevidden til de nye.

Jeg tror at så lenge man kjøper en bil som er oppdatert på rekkevidde/teknologi så kommer prisen til å holde seg bra. Tror de som har tapt mest er de som kjøpte e-Golf før kampanjene, men det er en bil som er gammel og "utdatert", så de må redusere pris for å holde salg oppe kontra andre merker som har nyere modeller med bedre specs (her kommer sikkert gjennomsnitt CO2 utslipp og bøter fra EU inn også). Det kan også hende at utgående modeller selges billigere før nye kommer, men nå er Citigo iV og gjengen såpass ny og det skal ikke komme en ny mikrobil fra VAG før 2023 (lansering?/ 2024 (på veien?). VW ID.1 som bygges på MEB platformen. Når det kommer til valuta så er det vel umulig å spå. Når leasingselskaper setter restverdi så gjør de vel banker når de setter fastrente, regner ut et estimat og så slenger på en sikkerhetsmargin.

Jeg hadde nok kjøpt, men det kan hende jeg tenker på det er en refleks og så finner jeg på argumenter for eget valg  :P

Verdifall på Tesla Model 3: https://electrek.co/2020/07/16/tesla-model-3-retains-90-percent-value-3-years-study/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

wa11in

#3
Sitat fra: Vaduz på søndag 19. juli 2020, klokken 09:43
Hei, jeg tror at det nesten alltid lønner seg å kjøpe fremfor leasing. Det blir litt som fastrente vs flytende rente, eller spot pris/fast pris på strøm. Noen må ta tapet for det uforutsette samt verditap, og det blir ikke leasing selskapet/bilprodusenten, men deg. De må da legge inn litt marginer som gjør det dyrere for deg uansett.

Sitat fra: batterimannen på søndag 19. juli 2020, klokken 10:23
Jeg hadde nok kjøpt, men det kan hende jeg tenker på det er en refleks og så finner jeg på argumenter for eget valg  :P

Verdifall på Tesla Model 3: https://electrek.co/2020/07/16/tesla-model-3-retains-90-percent-value-3-years-study/

Takk for svar, begge to! Jeg hadde egentlig bestemt meg for leasing, men både dere og andre jeg prater med virker å være av den oppfatningen at kjøp er vel så smart. Nå har jo e-Up fått en liten økning i pris for ikke så lenge siden, så kanskje ikke helt utenkelig at det samme kan skje for de to andre i søskenflokken eller? I tillegg er det jo usikkert hvor lenge momsfritaket for elbilkjøp blir gjeldende. Kommer det MVA i løpet av de neste 3 årene så er jo det også et argument for å kjøpe nå fremfor å lease.

batterimannen

Det er nok ikke så sannsynlig at de sjokkinnfører 25% mva på elbiler fra 2022, men jeg ser det også som lite sannsynlig at dagens 0 mva og ca 0 avgift videreføres.

Gikk ikke så bra i Danmark da de sjokkinnførte mva. Danmark burde vært landet med høyest andel elbiler. Helt flatt og hverken veldig lave temperaturer eller snø på vinteren.

En artikkel fra i dag:
https://www.tv2.no/broom/11556627/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA