Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

160k,- brukt elbil

Startet av Kenzi, mandag 27. juli 2020, klokken 18:20

« forrige - neste »

Kenzi

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe min første elbil med budsjett på ca.160k.
Jeg skal hovedsakelig bruke den mest som bybil, men noen ganger har jeg lyst til å kjøre litt lengere til skog eller lignende.

Der finnes to alternativer.

1. VW e-golf 21.8kWh

To biler på listen nå.
* 2015 / 58000km / 150 000,- kr
* 2016 / 50000km / 180 000,- kr (den er litt dyrere enn andre pga skinnsete)

Fordel:
- E-golf virker veldig populær i bruktbilmarkedet og er kanskje verdt den høyere prisen.
- Jeg synes personlig at VW er mer tiltalende enn Nissan.

Ulempe:
- Samme prisen eller dyrerer enn leaf, men lengere km.stand + 21.kWh batteri


2. Nissan leaf 30kWh

* 2017 / 40000km / Acenta / 160 000,- kr

Fordel:
- Større batteri. Mindre km.stand. Absolutt bedre stand sammenlignet med ovenfor e-golfer
- Nybilgaranti fortsatt ledig

Ulempe:
- Usikker på fremtiden når det gjelder Chademo lading
- Det virker som at prisen på brukt leaf går ned veldig fort.

Jeg er veldig usikker på disse to alternativene. Hva syns dere? Hvilken bil ville du anbefalt?

På forhånd takk. :)

Magnus Hansen

Først og fremst burde du prøvesitte og prøvekjøre begge for å se om du liker den ene bedre enn den andre.

Chademo er ingen fordel, men er ikke sikkert det blir noe stor sak. Det bygges nok færre chademoladere fremover, men det selges jo færre nye chademo også. Så det går kanskje opp i opp. Ellers er vel ingen spesielt gode langtur biler grunnet begrenset rekkevidde og lav ladehastighet.

Ellers er jo lavere kjøpspris og høyere verdifall to sider av samme sak..

eisa01

Chademo vs CCS når man sammenligner disse to bilene blir vel ganske teoretisk, det er jo ikke akkurat langturbiler – ihvertfall ikke eGolfen?

Også mulig Golfen går ned i pris når ID3 begynner leveringer?

chriso89

golfen har best sittekomfort men pga garanti og rekkevidde hadde jeg glatt valg leafen.  den har og større bagasjerom.   bare sjekk om du sitter godt i den først.   jeg sitter ikke godt i min 2019 leaf og må sitte på pute.

de gamle golfene var også plaget med mye feil og veldig dårlig rekkevidde vinter.  så tror leafen er best valget her

Magnus Hansen

At Egolf var plaget av mye feil var ukjent for meg.

Prisene oppgitt for egolf må uansett være for høye. Bør gå helt greit å finne en fin 2016 Modell til under 150.000

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA