Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ventepølse ved bilbytte?

Startet av oroar, søndag 12. juli 2020, klokken 18:13

« forrige - neste »

oroar

Vi har nå hatt vår X75D i 2,5 år og vurderer å bytte den i en ny X. Har vel knapt nok hatt en bil så lenge noen gang, men slik blir det vel når man er strålende fornøyd :-)

Ettersom vi har bare en bil og skal klare oss med det lurer jeg på hva folket gjør når man bytter bil. For min del er det galskap å bestille ny bil før gamle er solgt når vi snakker summer oppunder 1 mill. Legger derfor ut bilen for salg ganske snart og avventer salg før jeg bestiller ny bil.
Det tar ca 3 måneder å få en ny X og vi er veldig avhengig av bil hver dag.

Skal vi da leie bil i mellomtiden eller kjøpe en billig bil som ventepølse? Billige biler kan ofte ha en del kostbare mangler så ikke sikkert det blir rimeligere. Vi bor på landsbygda så nabobil o.l. er ingen mulighet.
Noen gode tips?

(Ved tidligere bilbytter har vi enten hatt 2 biler permanent eller benyttet oss av mulighet for innbytte. Innbytte er definitivt ikke aktuelt nå med de innbyttepriser Tesla opererer med).
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

RJK

Her må dere nesten se på hvilke krav dere har til en eventuell "ventepølse". Hva er rekkevidde-kravet? Hva er plassbehovet?Hva med kollisjonssikkerhet? Komfortkrav?

Klarer dere å holde ut med en Nissan Leaf i tre måneder, eller er det bedre å kjøpe en ice-bil som kun skal overleve til dere har fått ny Tesla? er det akseptabelt med en gammel bil som kun skal holde maks et halvt år? Hva med kollisjonssikkerhet?

Slikt er umulig for oss andre å ha en formening om som eventuelt støtter deres egne formeninger. Dog er det litt lettere å leie bil fra utleiefirma på månedsbasis pga Korona-situasjonen, så kanskje er dette den beste løsningen for dere.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

z4rd

#2
Basert på det du skriver så vil jeg anbefale at du ordner og klargjør bilen du har for salg (mtp bilder og rengjøring + eventuelle fiks). Når det nærmer seg levering av ny bil og du har fått en dato, så hadde jeg lagt ut salgsannonsen på din gamle bil. Da er det snakk om 1-2 uker før levering. Hvis du bor litt ugunstig til mht bilsalg, så bør du regne med litt lenger tid kanskje på salg, eventuelt justere ned prisen på den du skal selge... Jeg hadde gjort det slik, hvis ikke det er noe stress mtp finansering.

Alternativt hadde jeg satt i gang salgsprosessen så raskt som mulig på gamlebilen og forsøkt å få best mulig pris, og deretter leid bil på månedlig basis gjennom utleiefirma fra salget var unnagjort frem til ny bil leveres. Jeg hadde ikke kjøpt en bil som jeg kun skal ha i noen få måneder eller uker. Da måtte jeg på et vis ha fått den til langt under markedsverdi i så fall...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Langtidsleie eller overtagelse av leasing er gode alternativer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oroar

Antar vi ender opp med langtidsleie. Greit å få en forholdsvis ny og driftsikker bil.
Prøvde å søke på Avis og Hertz etter langtidsleie av bil, men ingen av dem hadde noen tilgjengelige for tiden. Søkte da på Trondheim som er nærmest. Mulig det er bedre å ringe dem. Kjedelig om vi selger bilen til uka og ikke får tak i bil å leie.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Nickelilltroll

#5
Har brukt ventepølse på de siste nybilerne mine siden 2010. Speciellt Teslaer som ikke lar seg samles mange av på garden. Som tidligere nevnt så lønner det seg at legge opp en plan. Når kan dere eventuelt selge nåvarende? Hvor mye lønner det seg at legge i ventebilen? Når forventes den nye? Kan vi ha slingringmon på nye? Datoer på Tesla-levering kan variera.

Alle har sin metode. Jeg solgte altid nåvarende bil i god tid før ny. 2-6 måneder før levering av ny. En god ventebil som nylig er eu-godkjent holder seg i pris. Er det noe småfiks har jeg tatt det selv. Hjelper hvis du er bilkyndig. Har holdt meg i 25k klassen på ventebil. Driftsikker og prio nr 2 blir at den ska vare lettsolgt kort tid etterpå. Slipper mas og stress hvis du gjør sånn. Den taper seg ikke i pris og må ikke selges på dagen. Heller ikke koster den noe av og stå litt.

Vi er alle forskjellige. Min metode gjør at jeg sover godt om natten og bilforhandleren får jobbe i ro og fred. Bilen kommer når den kommer :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

oroar

Jeg la ut X'en på finn.no og den ble solgt etter 2 timer. Heldigvis 10 dager til overtakelse så vi har fått ordnet leiebil hos Avis med utlevering dagen før. Dette gikk jo alt for smertefritt :-)
Da er det bare å vente på ny X og sjekke hvem i Trondheim som er best på lakkforsegling og foliering av utsatte områder. Noen som har tips der?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA