Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil med 4WD og bra rekkevidde til overkommelig pris?

Startet av tepe2, lørdag 11. juli 2020, klokken 03:48

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Er det sjans I havet at Ariya kommer på under 500.000 i "riktig" konfigurasjon?
Leaf koster jo 380.000(listepris) med litt utstyr. Tror det ryker på mer enn 100 laken for en ekstra drivaksel, større batteri og større bil.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 13. juli 2020, klokken 22:14
Er det sjans I havet at Ariya kommer på under 500.000 i "riktig" konfigurasjon?
Leaf koster jo 380.000(listepris) med litt utstyr. Tror det ryker på mer enn 100 laken for en ekstra drivaksel, større batteri og større bil.
Men med Chademo !!

Det betyr generelt 50 kW lading.......

Da hjelper det bare begrenset med god pris. Med mindre en ikke skal på langtur eller har god tid.

tepe2

Nei ikke chademo. Lansering for en halvtime siden.

DC opptil 130 kW. To batteriversjoner 63 og 87 kWt.

4WD med opptil 460 km rekkevidde.

tepe2


THE

Står vel litt tidligere i tråden at Mach-E passerer 600000,-, og blir for dyr. Basert på det som er skrevet om Ariya rundt omkring vil jeg tro at 87 kWh 4x4 versjonen av Ariya også nærmer seg 600000,-. I tillegg er det et godt stykke fra 500 km rekkevidde på 4x4 versjonen, som er oppgitt til opptil 460 km WLTP. Nå er jo ikke prisene klare ennå, og mye kan skje med valutakurser og norske avgifter på den nesten to årene før 4x4 bilene er klare for levering.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Sitat fra: tepe2 på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:09
Nei ikke chademo. Lansering for en halvtime siden.

DC opptil 130 kW. To batteriversjoner 63 og 87 kWt.

4WD med opptil 460 km rekkevidde.
Takk

Så det etter jeg postet. Kommer fra flere kilder


https://insideevs.com/news/433929/nissan-switches-to-ccs-in-us-europe/

Gjør Ariya mye mer interessant hvis de klarer å konkurere på pris.

batterimannen

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 15. juli 2020, klokken 20:30
Sitat fra: tepe2 på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:09
Nei ikke chademo. Lansering for en halvtime siden.

DC opptil 130 kW. To batteriversjoner 63 og 87 kWt.

4WD med opptil 460 km rekkevidde.
Takk

Så det etter jeg postet. Kommer fra flere kilder


https://insideevs.com/news/433929/nissan-switches-to-ccs-in-us-europe/

Gjør Ariya mye mer interessant hvis de klarer å konkurere på pris.

En ulempe er at 87 kwh 2WD kommer vinteren 2021/2022 og 87 kwh 4WD kommer vinteren 2022.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Counterpointer

Ja ingen skal beskylde dem for å skyndte seg

Tror de situasjonen blir bedre når det er giga eller terrafabrikker på alle kontinenter......

hELgenen

Synes ventetid på 1.5+ år blir meningsløst. Tipper det dukker opp andre i mellomtiden som både viser frem en ny modell og  leverer før Nissan kommer med sin 4wd variant. 

tepe2

Var nettopp i Tromsø. Har ladet for første gang på hurtiglader. Parkerte mellom to biler. Så ser jeg at bilen til venstre for meg er en Polestar. Snakket såvidt litt med sjåføren. En selger for Polestar. Tror han var i Tromsø for å promotere bilen. Bilen så meget fin ut. Mørk blå farge (midnight ett eller annet). Fargen passet utrulig bra til bilen.

Jeg spurte om forhandlernettverk. Han sa at nærmeste for meg å ta service blir Steinkjær. (Bare 80 mil ca haha)
Spurte han om Volvoforhandlere, men ingen avtale der ennå. Han kunne bare si at de håper på en avtale med noen. Så akkurat det er jo foreløpig ett stort minus.

tepe2

Prøvde å kofigurere en Volvo nettopp. Den kommer på nærmere 650.000 med litt utstyr og pakker. Dyrere enn Mach E.

Tenkte jeg skulle konfigurere ID3 på nett, selv om den mangler 4WD. Bare for å se priser og valgmuligheter. Men ser ut til at du må registrere deg og betale inn 1 kr, for deretter å få tilsendt en link med konfigurator. Stemmer dette? Isåfall elendig av VW. Kanskje de ikke er så interessert i å selge elbiler?

Ser ellers i Facebookgruppe at ikke alle er like heldige med sin nyinnkjøpte Polestar. (Full stopp og bergingsbil etter få kilometer kjørt). Kanskje like greit å avvente med Polestar og se hvordan utviklinga blir framover.

Det skal ikke være enkelt nei. I verste fall dropper jeg 4WD og går for Hyundai Kona. Brukt eller ny. Da har jeg ihvertfall rekkevidde og en fin liten bil.

Trekkoppbil

De som har forhåndsbestilt Skoda, kan specce og bestille 2. september:
Sitat fra: Skoda
Prisene offentliggjøres samtidig som bestillingsløsningen åpnes, og blir tilgjengelig for alle på skoda.no. Dette skjer 2. september kl 09.00.
En av modellene har firehjulstrekk:
Sitat fra: Skoda
ENYAQ iV 80X
Batteristørrelse 82 kWh (netto: 77 kWh), 195 kW motoreffekt, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km
Vær imidlertid klar over at biler med firehjulsdrift kan få 5 – 6 måneders lenger leveringstid enn om du bestiller ENYAQ iV med bakhjulsdrift.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA