Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil med 4WD og bra rekkevidde til overkommelig pris?

Startet av tepe2, lørdag 11. juli 2020, klokken 03:48

« forrige - neste »

tepe2

Har e-Golf 2019 med 300 km rekkevidde. Grei bil, men savner 4WD. Og om jeg først skal bytte, så tenker jeg at ei dobling av rekkevidde hadde vært rimelig greit.

Jeg har ikke fulgt med på utviklinga, og nye modeller (kommende og eksisterende) etter jeg kjøpte Golfen. Spørsmålet mitt blir da:

Hvilke muligheter har jeg dersom jeg vil ha ny elbil med 4WD, og god rekkevidde? (Ca 500 km eller mer) Finnes det alternativer idag, eventuelt noen som kommer i løpet av ett år eller to?

(Tesla er ikke et alternativ for meg)

batterimannen

Hvis du skal ha 4wd og 500km rekkevidde (wltp) så blir det ikke VW ID.4/Skoda Enyaq/Audi Q4, da de ender opp rundt 450 med 4wd.

Ford Mach E ?
Polestar 2 kommer om noen måneder, den har ikke 500, men 470 km etter wltp. Mye lavere pris enn Mach E.
Nissan Ariya skal lanseres 15 juli, så det kan hende den også bør være med på lista.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

eGolf har vel 300km NEDC, dvs kanskje 220-230km WLTP.  Så dobling av eGolf blir det en del muligheter til, f.eks XC40 + vag familien. 50 mil wltp blir vel bare Tesla + Ford.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

#3
Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. juli 2020, klokken 10:39
eGolf har vel 300km NEDC, dvs kanskje 220-230km WLTP.  Så dobling av eGolf blir det en del muligheter til, f.eks XC40 + vag familien. 50 mil wltp blir vel bare Tesla + Ford.

E-Golf har WLTP rekkevidde på 231 km.

Edit: Så da bør Skoda Enyaq og VW ID.4 med ca 460 km WLTP og Polestar 2 med 470 km (begge med 4wd) være ca dobbelt av e-Golf rekkevidde.

I tillegg til Mach-E som får ca 540 km med 4wd.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

tepe2

Mach-E blir for dyr. Runder vel 600.000,-.

4WD skal jeg ha på neste bil uansett. Så da blir det vel rekkevidde jeg må fire litt på.

Polestar er jeg usikker på. Nytt kinesisk merke? Litt skeptisk, men kan hende det er en bra bil.

Såvidt jeg skjønner er det da Skoda Enyaq og ID.4 og Nissan Ariya som kan bli aktuelle. Jeg får prøve og søke opp litt info om disse. Priser og når de kan bestilles/leveres.

Counterpointer

Sitat fra: tepe2 på lørdag 11. juli 2020, klokken 23:17
Polestar er jeg usikker på. Nytt kinesisk merke? Litt skeptisk, men kan hende det er en bra bil.
Polestar = Volvo

Det var tuningavdelingen til Volvo (som laget de råeste modellene deres), denne ble gjort om til eget merke for elektriske biler. De er eid av Geely som er det kinesiske moderfirmaet, men kvaliteten på Volvo er ikke blitt dårligere etter at de tok over for mange år siden.

tepe2


batterimannen

Sitat fra: tepe2 på søndag 12. juli 2020, klokken 03:45
Hmmm..... kanskje ikke så verst bil Polestar 2:

https://www.tv2.no/a/11526920/

Regner med at den blir en av de mest solgte bilene i Norge andre halvdel i år. Polestar 2 har samme batteri/motor/styringssystem som Volvo XC40, men i motsetning til Volvo har ikke Polestar 2 økt prisen pga svak krone. Så det fremstår som et av de bedre kjøpene nå. Vet enkelte venter på at den skal få varmepumpe. Kommer vel an på hvor fort man ønsker bil. Kan jo hende de øker prisen når det kommer.

Nissan Ariya blir lansert om 3 dager, men det er lite av specs som har blitt "lekket". De har sagt 4wd og 480 km rekkevidde (teststandard ikke angitt). Skoda Enyaq blir lansert august eller september. Levering av 4wd sannsynligvis mot neste sommer (2wd fra nyåret). VW ID.4 har nok ca samme levering, vil jeg tro. Skoda kommer med SUV/stasjonsvogn aktig bakende først, så kommer versjonen med kupéaktig buet taklinje etterpå.

Jeg regner med at VAG bilene med 4wd blir dyrere enn Polestar 2 (spekulasjon fra min side). Det er ikke så stort gap mellom ID.3 Max opp til Polestar 2. Da får man 50 km rekkevidde, hengerfeste, taklast og 4wd på kjøpet. Grunnen til at jeg venter på Enyaq/Ariya/Model Y, er at vi er familie på 4 med 2 småbarn, så da trenger vi den ekstra plassen.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

tepe2

Var ikke klar over at Polestar ikke har varmepumpe. Takk for info.

Hvordan er forhandlernettverket til Polestar? Hvor kjøper man? Hvor tar man service? Hvor kan man prøvekjøre?

Roy Aasen

#9
Versågod. https://www.polestar.com/no/polestar-2 her finner du alt du lurer på, krever at du roter litt rundt må siden.

Forhandler er Polestar selv, kun på nett.

tepe2

Takk. Har allerede vært der. Kunne bare ikke tro at de ikke har noen forhandlere her. Skal jeg ta service på nett? :D

Tror denne utgår. Blir liksom litt Tesla over dette. Hva gjør jeg om noe går galt? Bor i Nord-Norge. Men bilen ser fin ut.

Spent på prisene hos Nissan og Skoda. Og ID4.

batterimannen

Husk at bilen er veldig ny, så det er ikke lenge siden de 5 bilene som journalistene har fått prøvd kom til Norge. De første kundebilene skal komme i August.

Polestar har et showroom som de kaller Polestar Space i Øvre Slottsgate 7. Der kan man se og prøvesitte bilen. De skal snart åpne et til i Trondheim (i løpet av juli?).
Så skal det snart bli mulig å prøvekjøre (juli/august?). Man bestiller bilen på nett. De som er på Polestar Space skal visstnok være der for å svare på spørsmål og vise bilen, og ikke være selgere som pusher biler på folk.

Det er sikkert flere på Polestar underforumet som har mer info. Jeg bare leser en del generelt om de fleste elbiler, men man legger selvfølgelig merke til de som virker lovende mhp pris, teknologi og ytelse (feks Polestar 2) og mindre på de hvor de gjør et halvhjertet forsøk på å dytte batteri i en fossilbil (BMW iX3, 2wd bil som lanseres i morgen/ Mercedes EQC som har vært på veien en stund).
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

#12
Sitat fra: tepe2 på mandag 13. juli 2020, klokken 21:03
Takk. Har allerede vært der. Kunne bare ikke tro at de ikke har noen forhandlere her. Skal jeg ta service på nett? :D

Tror denne utgår. Blir liksom litt Tesla over dette. Hva gjør jeg om noe går galt? Bor i Nord-Norge. Men bilen ser fin ut.

Spent på prisene hos Nissan og Skoda. Og ID4.

Håper at Nissan lanserer alle spesifikasjoner onsdag morgen. Er litt lei av venting etter å ha satt meg på reservasjonslista til Skoda for over et år siden (har nr like over 200). Satser allikevel på at prisene og endelige spesifikasjoner kommer i august/september.

Hyundai og Kia kommer begge med biler i 2021 som har 4WD og grei rekkevidde. De har en ny elbilplatform E-GMP, men det som er vist frem er fortsatt helt på konseptstadiet.

Edit: kan jo hende Hyundai slår Skoda med å komme med 4WD: https://thekoreancarblog.com/2020/04/16/the-hyundai-45-is-s-response-to-vw-id-3/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

tepe2

Polestar kommer på litt over 500.000 når jeg konfigurerer. Ca 100.000 rimeligere enn Mustang. Rundt 500.000 kan være overkommelig for min del. Men jeg tviler på at jeg kjøper Polestar når jeg bor i en liten by i Nord-Norge. Hadde jeg kjøpt Tesla for eksempel, så måtte jeg kjørt ca 30 mil for å ta service.

Jeg har det ikke travelt og kan vente på rette bilen. Klarer meg godt med Golfen en stund til. Bare håper at ikke regjeringa legger moms på elbiler med det første.

Hyundai og Kia kan jo bli spennende også. Jeg likte Kona, og ble skuffet når det ble klart at den ikke kom med 4WD. Den hadde vært perfekt for meg.

Roy Aasen

Er vel rimelig mye Volvo forhandlere rundt om. Mange av disse verkstedene skal serve Polestar...som er Volvo.
Det er vel bare å ta kontakt med Polestar på telefon eller chat

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA