Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.28.x

Startet av Motorwatt, fredag 10. juli 2020, klokken 07:08

« forrige - neste »

Motorwatt

#30
Sitat fra: JorEl på lørdag 11. juli 2020, klokken 11:37
Men jeg bruker kun AP, aldri Tacc/fartsholder.
AP=TACC+Autosteer.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

trykkertor

Men dette var i Finnmark med lange gode strekninger, jeg kunne sette CC i Hondaen, og slappe av.
I vår Model 3 ligger høyrefoten hele tiden og "hviler"/er klar til å "redde inn" en fantombremsing. Noe som gjør at jeg ikke slapper av i samme grad, og hele tiden er på alerten til å kontre en fantombremsing.
Er det av prinsipp Tesla ikke vil tilby vanlig CC lengre, eller er det også en av disse funksjonene hvor andre produsenter har patentet, og Tesla ikke vil benytte seg av teknologien?

THE

Bruker AP eller TACC KUN når det ikke ligger biler bak meg. Er så dritt lei av oppbremsinger uansett hvor kraftige de er at jeg får fnatt. Bil som ligger bak skal i alle fall slippe å se det hersens bremselyset mitt i tide og utide. Jeg kunne gladelig byttet bort TACC med vanlig dum gammeldags CC eller helt standard ACC. Dvs.  jeg vil ha en bil som bruker TACC KUN i kombinasjon med Auto steer.

Jeg hadde aldri fantombremsing før en eller annen SW-versjon i fjor vinter/vår engang. Etter den tid har det vært ille eller litt mindre ille på alle SW-versjoner.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emphezis

Sitat fra: geear på lørdag 11. juli 2020, klokken 13:44
Sitat fra: emphezis på lørdag 11. juli 2020, klokken 12:52
Leser mye om hvor dårlig FSD er overalt. Jeg kjørte fra Trondheim til Vestlandet torsdag. 80 % av turen kjørte bilen på egen hånd. Jeg er meget imponert. Den gjorde knapt feil. Fantombremsing et par plasser ut av Trondheim hvor veien er ny var jeg forberedt på og kontret kjapt med gassen.

Over all forventning for min del. Tesla Model S Raven med nyeste hardware og software.
Du kjørte i så fall på autopilot, ikke FSD, FSD-valget har enda ikke gitt noen reell verdi enda, selv for folk som kjøpte det for over tre år siden. Min bil har blitt oppgradert fra HW2.5 til HW3, men det er ingen endringer, om noen så er det at den har begynt å fantombremse hyppigere.

Påstod ikke at jeg kjørte på det ene eller andre. Sier bare at den fungerer upåklagelig. Har nettopp hatt en ny tur fra et tettsted her nede på Vestlandet til et annet. Bilen kjørte selv hele veien, gjennom 3 lange tunneler og på svært svingete veier. Ikke en eneste feil eller fantombremsing. Nok en gang meget imponert.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 11. juli 2020, klokken 14:14
Sitat fra: JorEl på lørdag 11. juli 2020, klokken 11:37
Men jeg bruker kun AP, aldri Tacc/fartsholder.
AP=TACC+Autosteer.
Mener vi har hatt den diskusjonen før, Motorwatt. Jeg nevnte før at jeg ikke liker at disse blå symbolene lyser ved siden av hverandre. Den hverdagslige/praktiske årsaken til at jeg kun bruker AP, er at jeg synes TACC lugger mer, altså fantombremser hyppigere. Så mye mer, at jeg er sikker i min sak, når det gjelder min bil. :)
Altså enig med Electric Avenue.

Electric Avenue;
(EDIT: Må nevne at ang fantombremsing så skjer dette mye oftere ved bruk av cruise control enn ved bruk av AP. )
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Har svært lite tro på at det finnes et eget CC-system når AP er aktivert. En mulighet kan kanskje være at TACC er noe annerledes justert når den jobber sammen sammen med Autosteer, selv om jeg aldri har erfart det. Men nå kjører jeg mest på motorvei med AP, og antall fantombremsinger er ganske statiske over et lengre tidsperspektiv. Dog med noen forskjeller mellom firmware-oppdateringene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: emphezis på lørdag 11. juli 2020, klokken 18:36
Sitat fra: geear på lørdag 11. juli 2020, klokken 13:44
Sitat fra: emphezis på lørdag 11. juli 2020, klokken 12:52
Leser mye om hvor dårlig FSD er overalt. Jeg kjørte fra Trondheim til Vestlandet torsdag. 80 % av turen kjørte bilen på egen hånd. Jeg er meget imponert. Den gjorde knapt feil. Fantombremsing et par plasser ut av Trondheim hvor veien er ny var jeg forberedt på og kontret kjapt med gassen.

Over all forventning for min del. Tesla Model S Raven med nyeste hardware og software.
Du kjørte i så fall på autopilot, ikke FSD, FSD-valget har enda ikke gitt noen reell verdi enda, selv for folk som kjøpte det for over tre år siden. Min bil har blitt oppgradert fra HW2.5 til HW3, men det er ingen endringer, om noen så er det at den har begynt å fantombremse hyppigere.

Påstod ikke at jeg kjørte på det ene eller andre. Sier bare at den fungerer upåklagelig. Har nettopp hatt en ny tur fra et tettsted her nede på Vestlandet til et annet. Bilen kjørte selv hele veien, gjennom 3 lange tunneler og på svært svingete veier. Ikke en eneste feil eller fantombremsing. Nok en gang meget imponert.
Ok. Det fremstod bare som at du argumenterte for at FSD ikke er "dårlig" fordi du kjørte en langtur på AP. Dessverre er AP omtrent som den var for tre år siden, små nyanser, og FSD er håpløst langt unna.

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 11. juli 2020, klokken 19:32
Har svært lite tro på at det finnes et eget CC-system når AP er aktivert. En mulighet kan kanskje være at TACC er noe annerledes justert når den jobber sammen sammen med Autosteer, selv om jeg aldri har erfart det. Men nå kjører jeg mest på motorvei med AP, og antall fantombremsinger er ganske statiske over et lengre tidsperspektiv. Dog med noen forskjeller mellom firmware-oppdateringene.
Jeg kjører ikke motorvei, faktisk mest i 50, 60, 70 soner.
Men jeg forstår hva du mener, er ikke uenig, men har ikke noe oversikt.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Kim-

Sitat fra: Motorwatt på fredag 10. juli 2020, klokken 08:05
Ikke noe spennende. Fjæring og språk....

Er høyden forandret? Så nå går den ikke like høyt opp eller er det kun hastigheten det begrenset?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

emphezis

Sitat fra: Kim- på lørdag 11. juli 2020, klokken 21:07
Sitat fra: Motorwatt på fredag 10. juli 2020, klokken 08:05
Ikke noe spennende. Fjæring og språk....

Er høyden forandret? Så nå går den ikke like høyt opp eller er det kun hastigheten det begrenset?

Slik jeg ser det er endringen at man ikke kan kjøre like raskt med bilen i High og Very high lenger.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

mj

Oppdaterte til 2020.28.1 i går. Har kjørt noen mil og det ser ut til at unødig bremsing er tilnærmet helt borte. Bilen kjører jevnere, vingler ikke like mye inn i påkjørselfelt o.l. Kjører som en drøm på ny asfalterte småveier uten veimerking ( AP må aktiveres når bil ser merking ) .
Håper dette fortsetter og ikke er en tilfeldighet.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Motorwatt

Som jeg skrev over, så er det slik det er fra tid til annen. Noen oppdateringer er bedre, men faller til bake til gamle synder i neste oppdatering. Slik har det vært til og fra de siste 2-3 årene. Mye skyldes nok også placebo-effekt....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Radon

Noen som har fått 28.2? Ser ut som fra teslafi at denne går til oss her i europa og helst til HW3.

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 11. juli 2020, klokken 22:35
Som jeg skrev over, så er det slik det er fra tid til annen. Noen oppdateringer er bedre, men faller til bake til gamle synder i neste oppdatering. Slik har det vært til og fra de siste 2-3 årene. Mye skyldes nok også placebo-effekt....
Men det har gått fremover hele tiden, med noen sideveier, omveier, etc :) Placebo-virker vel over alt. Den tar vi med ;)
Når det gjelder fantombremsing med Tacc, er det noen sammenheng, med disse bil-lengdene vi kan stille på? Over 70kmt har jeg stilt inn på 7-billengder, under 60kmt stiller jeg inn på 5 billengder. I tillegg har jeg denne innstillingen at AP skal reagere seint om noe kommer i veibanen. Kommer ikke på flere variabler i farten.
Ikke så lett, for noen, å finne ut av dette når vi til og med kjører rundt med så mange forskjellige HW-versjoner. AP 1,2,2.5..  forskjellige SW-versjoner EAP,AP,FSD..

AP=TACC+Autosteer. Liker "ligningen" :) Men jeg har ingen SW-kompetanse, og vet ikke om TACC er et helt eget SW-program/motor som må arbeide knirkefritt med SW-motoren Autosteer. Her kan jeg ane en del forskjellige variabler :)

Litt pjatt og brainstorming :P kanskje like greit at Tesla tar seg av saken :D

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 11. juli 2020, klokken 22:35
Som jeg skrev over, så er det slik det er fra tid til annen. Noen oppdateringer er bedre, men faller til bake til gamle synder i neste oppdatering. Slik har det vært til og fra de siste 2-3 årene. Mye skyldes nok også placebo-effekt....

Det bør nok også tas værforbehold når det gjelder disse tingene.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA