Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.28.x

Startet av Motorwatt, fredag 10. juli 2020, klokken 07:08

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Motorwatt på fredag 10. juli 2020, klokken 13:23
Nedbremsinger i svinger er OK, men Tesla overdriver når det gjelder reduksjon.

Ja, det er vel egentlig det jeg mener også. Det er særdeles sjelden jeg kjører gjennom svinger en ikke kan holde fartsgrensa (noen sjeldne unntak er svinger merket med anbefalt fartsgrense, og selvsagt må det tas høyde for føre, annen trafikk etc, men det gjør jeg jo manuelt når jeg likevel styrer), så jeg ville foretrukket at CC hold farten jeg har satt, og så justerer jeg evt ned/slår av CC akkurat på de stedene det er fornuftig å senke farten.

Lugging pga møtende trafikk er helt unødvendig, og egentlig uakseptabelt. Det ødelegger comforten, og gjør både meg og de som sitter på usikre. I ytterste konsekvens kan det sikkert være farlig også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

JorEl

Sitat fra: RuneW på fredag 10. juli 2020, klokken 13:53
Sitat fra: Motorwatt på fredag 10. juli 2020, klokken 10:43
Dette må da bare være tull? Enten har man L5 eller ikke. Hva i alle dager er "basic functionality for level five"? I dag er de på level 2.... Uttalelsen blir også møtt med gigantisk skepsis på de fora som er kjent for sin entusiasme, og @greentheonly som har god kjennskap til Tesla-software sier: That's Elon talk for "It's not happening this year." Wait and see.

FSD har en lei tendens til å være rett rundt hjørnet...  :laugh:
Corner er mål :P
Når det gjelder Elon`s lovnader, så har han strekt strikken litt langt med FSD..men han er nå i hvert fall typen som backer det skikkelig opp, av og til. Venter i spenning :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: Motorwatt på fredag 10. juli 2020, klokken 10:43
Sitat fra: RuneW på fredag 10. juli 2020, klokken 08:46
Sitat fra: Motorwatt på fredag 10. juli 2020, klokken 08:05
Ikke noe spennende. Fjæring og språk....

Hadde kanskje håpet på noe mer spennende med såpass stort sprang i nummeret, men, men...

EM: "I think at Tesla, I feel like we are very close to level five autonomy. I think—I remain confident that we will have the basic functionality for level five autonomy complete this year."
HAHA. Har han virkelig klart å si det nå I ÅR IGJEN, eller refererer du til autonomy day i 2019? Da sa han vel omtrent det. Hvis dette er nytt så er det bare trist og tragisk, røyka sokkene sine igjen. Setter lett ganske mye penger på at min FSD X ikke har level 5 selvkjøring i løpet av 2020.  :laugh:
Det er han holder på slik (år etter år!) er dessverre med på å ødelegge Tesla for min del.

Motorwatt

Sitat fra: geear på fredag 10. juli 2020, klokken 18:27
Setter lett ganske mye penger på at min FSD X ikke har level 5 selvkjøring i løpet av 2020.  :laugh:
Det er han holder på slik (år etter år!) er dessverre med på å ødelegge Tesla for min del.
Tror du trygt kan inkludere hus og bil i det samme veddemålet. Jeg vil ikke sette én krone i mot. Skjønner heller ikke hva han prøver å oppnå, for det kan da ikke være slik at han tror på det selv?

Men Tesla har tydeligvis laget sin egen definisjon på bilers autonome egenskaper. Her introduseres vi for nye begreper uten å få noen reell forklaring. Hva uttrykkene "function complete" og "basic functionality " egentlig betyr i denne sammenhengen kan man bare undres på.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

I Musks verden så har bilene våre også "Basic space ship functionality", som dører, vinduer og metallplater.

kodax

Jeg velger å ikke være en gretten gammel gubbe, og gleder meg til at jeg får valuta for FSD-pengene mine ganske snart:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sier han med en 2019-modell.. om en liten måned er det tre år siden jeg kjøpte bil som omtrent allerede da skulle ha alle disse egenskapene. Og den har det fortsatt ikke.

Forøvrig er jeg fortsatt i 30-årene, så går ikke med på at jeg er gammel enda, altså. Kanskje heller motsatt, ung og utålmodig.  :P

Motorwatt

Sitat fra: kodax på fredag 10. juli 2020, klokken 20:01
Jeg velger å ikke være en gretten gammel gubbe, og gleder meg til at jeg får valuta for FSD-pengene mine ganske snart:)

Ser ikke bort fra at man kan få noe tilbake innen overkommelig tid. Som for eksempel lesing av fartsskilt. Men å tro på noe som kan beskrives som L5 innen utgangen av 2020 er (IMO) utopi.

Hva du mener å oppnå med å karaktisere meddebattanter slik du gjør, er også noe man kan undres over. Du har dine meninger, men du må også akseptere at andres meninger ikke alltid sammenfaller med dine.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Slapp av, gutter, det var ment som en spøk;) For det første er jeg selv en relativt gammel gubbe i forhold til en 30-åring. For det andre har jeg også en viss skepsis til at selvkjøringen er like rundt hjørnet. Jeg har full forståelse for at dersom man betalte for dette for en stund siden, så er man ikke akkurat imponert over hva som er levert ift hva som er blitt lovet.
Men jeg mener allikevel litt av det jeg sa; jeg gleder meg til det som forhåpentligvis kommer, og skal prøve å ikke fokusere på det som ikke er levert, da det sannsynligvis vil minne meg på at jeg nok kunne brukt de 50K på noe mer moro:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Jeg tok meg ikke nær av det, for å si det slik.  :P

Skjønner hvor du er, dessverre. Har tenkt sånn selv og lenge, men etterhvert har alt de har lovet begynt å tære på, sammen med mye småfeil og diverse annet, når jeg nå i tillegg sterkt vurderer å selge bilen, så er det kjipt å ikke ha fått noe igjen i det hele tatt. På toppen av det hele har min X, som knapt har hatt fantombremsing, begynt å få det nå i det siste. Rekker touche gassen før det er krisestemning, derfor er det meg som sjåfør det irriterer mest, de andre bryr seg ikke så mye, men å for eksempel kjøre med hest i henger på cruise control, selv på motorvei (man ønsker så jevn fart som mulig), er en tragedie for tiden, mens i alle andre bilmerker går det strøkent. Slikt syns jeg bare er trist. Grunnleggende funksjonalitet som de feiler fullstendig på, og så fortsetter diktatoren å snakke som om de snart har level 5 selvkjøring. Egentlig er det en fantastisk bil som hadde vært mye bedre uten en haug med løgner og luftslott.

JorEl

Sitat fra: kodax på lørdag 11. juli 2020, klokken 00:15
Slapp av, gutter, det var ment som en spøk;) For det første er jeg selv en relativt gammel gubbe i forhold til en 30-åring. For det andre har jeg også en viss skepsis til at selvkjøringen er like rundt hjørnet. Jeg har full forståelse for at dersom man betalte for dette for en stund siden, så er man ikke akkurat imponert over hva som er levert ift hva som er blitt lovet.
Men jeg mener allikevel litt av det jeg sa; jeg gleder meg til det som forhåpentligvis kommer, og skal prøve å ikke fokusere på det som ikke er levert, da det sannsynligvis vil minne meg på at jeg nok kunne brukt de 50K på noe mer moro:)
Jeg ventet fra 2016 på TM3 og skulle ikke ha noe AP til 40 000Nkr. Om bilen ble god å kjøre skulle jeg gjøre den jobben selv :o Premium tilvalg, kunne jeg strekke meg til...Men så ble det en modelS og når kona ville bytte bort Premium for AP (EAP), så ble det slik. Så slo vi til på et FSD tilbud og er med i "vente-gjengen" :D
Jeg er blitt veldig avhengig av AP, merket det når jeg hadde en modelS-85-rwd-uten AP-lånebil-2014..
Men jeg bruker kun AP, aldri Tacc/fartsholder. Det har med disse lysende blå symbolene, som jeg selvfølgelig ser forskjell på, men som jeg har tatt feil av ::) Har trodd jeg kjører med AP, men merker jo at noe er feil når bilen nærmer seg ytterkanten av veibanen. Burde vært to forskjellige farger på "symbol-rattet"..begge blå, så tett...
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Electric Avenue

#26
Hadde vært behagelig med en vanlig adaptiv cruise control som bare holdt fart og avstand til bilen forran ja.
Savner det veldig på langtur. Det burde jo være mulig å legge til en valgmulighet for dette i instillingene? Så kan man velge om man vil bruke traffic aware cruise control eller vanlig adaptiv cruise control?

Traffic aware cruise control ser ut til å fungere greit på motorvei, men på smale og svingete vestlandsveier kan den ikke brukes et minutt engang uten at ABS slår inn.  ::)

(EDIT: Må nevne at ang fantombremsing så skjer dette mye oftere ved bruk av cruise control enn ved bruk av AP. )
Tesla Model S

emphezis

Leser mye om hvor dårlig FSD er overalt. Jeg kjørte fra Trondheim til Vestlandet torsdag. 80 % av turen kjørte bilen på egen hånd. Jeg er meget imponert. Den gjorde knapt feil. Fantombremsing et par plasser ut av Trondheim hvor veien er ny var jeg forberedt på og kontret kjapt med gassen.

Over all forventning for min del. Tesla Model S Raven med nyeste hardware og software.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

kodax

Jeg har kjørt mye med autopilot, og for det meste fungerer det strålende for meg. Dat hadde det i stor grad gjort også uten FSD-pakka (selv om det fungerte strålende i spagettikryss i Europa), så de 50Kkr har ikke gitt meg stort ennå. Gjør det ikke det heller i framtiden, så kommer jeg selvfølgelig til å tenke at jeg aldri skulle kjøpt det, men det er allikevel en såpass liten del av totalprisen X-en kostet at det ikke betyr allverden. Bilen ellers har fungert fantastisk, så jeg er storfornøyd, men jeg skjønner at de som opplever mye problemer ikke er det. At Elon sier mye rart er jo noe som vi etterhvert har blitt vant til, og egentlig burde man vel uansett kjøpe det man ser/får der og da, og ikke noe som loves en gang i framtiden, men når det er så enkelt å kjøpe noe som virker så bra så er det jo fristende å huke av for. Det er nesten rart at det er lov, og i hvert fall at det ikke er krav om at pengene vil bli tilbakebetalt dersom det ikke leveres til avtalt tid (nå sist den lovede bykjøringen innen utgangen av forrige år.). Det er vel bare et tidspørsmål før det kommer et gigasøksmål, og så blir vel diskusjonen da til hvilken grad Tesla ikke kan klandres for myndighetenes restriksjoner.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: emphezis på lørdag 11. juli 2020, klokken 12:52
Leser mye om hvor dårlig FSD er overalt. Jeg kjørte fra Trondheim til Vestlandet torsdag. 80 % av turen kjørte bilen på egen hånd. Jeg er meget imponert. Den gjorde knapt feil. Fantombremsing et par plasser ut av Trondheim hvor veien er ny var jeg forberedt på og kontret kjapt med gassen.

Over all forventning for min del. Tesla Model S Raven med nyeste hardware og software.
Du kjørte i så fall på autopilot, ikke FSD, FSD-valget har enda ikke gitt noen reell verdi enda, selv for folk som kjøpte det for over tre år siden. Min bil har blitt oppgradert fra HW2.5 til HW3, men det er ingen endringer, om noen så er det at den har begynt å fantombremse hyppigere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA