Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ting jeg vil gjerne vite

Startet av hELgenen, torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30

« forrige - neste »

hELgenen

Her er en kort liste over ting jeg gjerne skulle hatt kunnskap om vedr. Polestar 2:

- Serviceintervall km/årlig?
- VOID fargen - type lakk?
- Rustbehandling - Tectylbehandles bilene før levering?
- Produsent på takstativ som kan leveres med bilen?
- Og kan bilen forvarmes. Både batteriet og innvendig via app?





mroek

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30
Her er en kort liste over ting jeg gjerne skulle hatt kunnskap om vedr. Polestar 2:

- Serviceintervall km/årlig?
Selve intervallet står ikke noe sted som jeg kan finne, men 3 års service er inkludert. Det eneste som står om intervall, er at service må gjennomføres innen +/- 1250 km av oppgitt intervall. Uten at det hjelper...

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30
- VOID fargen - type lakk?
Sort, ikke metallic.

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30
- Rustbehandling - Tectylbehandles bilene før levering?
Det er høyst tvilsomt, alle svar så langt tyder på at det ikke er noen ekstra antirustbehandling før levering.

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30
- Produsent på takstativ som kan leveres med bilen?
Vet dessverre ikke, men lurer litt på hvorfor du spør? Har det noe å si hvem som som har produsert det orginale takstativet? Det kommer sikkert også tredjepartsalternativer etterhvert.

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30
- Og kan bilen forvarmes. Både batteriet og innvendig via app?
Usikker når det gjelder batteriet, men for innvendig - ja. Appen er riktignok ikke klar enda, men skal bli det i løpet av kort tid.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

gekko300

Ifølge Space er serviceintervall 2 år / 30000 km.
Med mindre du kjører veldig mye vil "3 års gratis service" bety èn service.

hELgenen

Sitat fra: gekko300 på torsdag 09. juli 2020, klokken 16:17
Ifølge Space er serviceintervall 2 år / 30000 km.
Med mindre du kjører veldig mye vil "3 års gratis service" bety èn service.

Kjører vel ca 30k i året - ønsker færrest mulig serviceintervall da det å ta bilen på service er ensbetydende med
å bruke feriedag til dette. Her blir det jo en service i året ser jeg...
Takk for info!

hELgenen

Sitat fra: mroek på torsdag 09. juli 2020, klokken 15:56
Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30
- VOID fargen - type lakk?
Sort, ikke metallic.
Ok

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30
- Rustbehandling - Tectylbehandles bilene før levering?
Sitat
Det er høyst tvilsomt, alle svar så langt tyder på at det ikke er noen ekstra antirustbehandling før levering.

Hvilken type anbefales - tectyl er mercasol?

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30
- Produsent på takstativ som kan leveres med bilen?
Sitat
Vet dessverre ikke, men lurer litt på hvorfor du spør? Har det noe å si hvem som som har produsert det orginale takstativet? Det kommer sikkert også tredjepartsalternativer etterhvert.

Spør fordi jeg vil at det skal passe med f.eks Thule utstyr jeg har......
Antar dog at Thule vil levere etterhvert..

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30
- Og kan bilen forvarmes. Både batteriet og innvendig via app?
Sitat
Usikker når det gjelder batteriet, men for innvendig - ja. Appen er riktignok ikke klar enda, men skal bli det i løpet av kort tid.
Ok - varme opp batteriet har jo betydning for vinterkjøring - uten VP så kunne jo dette bøte litt på det.

Takker for svar

itre

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30
- Rustbehandling - Tectylbehandles bilene før levering?

Jeg har kjøpt "alle typer" rustbehandling opp gjennom årene. Skal du antirustbehandle ny bil, er det Tectyl eller Mercasol, min erfaring er at begge er like gode. Bussene i Oslo og omegn Mercasolbehandles (men det har nok mest med at det påføringsverkstedet som har store nok løftebukker fører Mercasol).

Er det en eldre bil (som jo ikke er tilfellet her) anbefaler jeg f.eks. Fluid Film. Ønsker du Tectyl eller Mercasol der det allerede er begynnende fukt og rustproblematikk må du først sandblåse/slipe vekk rust og deretter tørke bilen godt før påføring (det må med andre ord påføres av en du har tillit til og som gjør jobben grundig.)

mroek

Sitat fra: itre på torsdag 09. juli 2020, klokken 17:50
Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30
- Rustbehandling - Tectylbehandles bilene før levering?

Jeg har kjøpt "alle typer" rustbehandling opp gjennom årene. Skal du antirustbehandle ny bil, er det Tectyl eller Mercasol, min erfaring er at begge er like gode. Bussene i Oslo og omegn Mercasolbehandles (men det har nok mest med at det påføringsverkstedet som har store nok løftebukker fører Mercasol).

Er det en eldre bil (som jo ikke er tilfellet her) anbefaler jeg f.eks. Fluid Film. Ønsker du Tectyl eller Mercasol der det allerede er begynnende fukt og rustproblematikk må du først sandblåse/slipe vekk rust og deretter tørke bilen godt før påføring (det må med andre ord påføres av en du har tillit til og som gjør jobben grundig.)

Problemet med Tectyl og Mercasol er at det blir stivt og sprekker opp etter noen år, da kan vannet trenge inn og man får rust under. Den rusten ser man jo ikke før det er for sent. Slik sett er Fluid Film et bedre alternativ også for nye biler (og det finnes produsenter som kun tillater dette, og ikke Tectyl/Mercasol), siden det ikke stivner, og i tillegg er selvreparende (det kryper). I tillegg er det jo (nokså) gjennomsiktig, som også er en fordel.

Men når alt det er sagt, så bør man jo ikke antirustbehandle med noe som helst uten å ha fått godkjenning fra importør/produsent, fordi man da risikerer krangel på garantisaker. Tesla er vel blant de produsentene som ikke tillater noen for for antirustbehandling, tror jeg. Hva Polestar gjør er vel fremdeles uvisst.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

itre

Sitat fra: mroek på torsdag 09. juli 2020, klokken 18:09
Problemet med Tectyl og Mercasol er at det blir stivt og sprekker opp etter noen år, da kan vannet trenge inn og man får rust under.

Dette problemet hadde jeg på en lastebil, da lastebilen har en ramme som er konstruert for å "bøye seg" (i mangel av den korrekte tekniske beskrivelsen). Da sprakk Mercasol'en opp og måtte etterbehandles.

På personbil har jeg aldri opplevd dette, og jeg har så og si aldri fulgt opp med etterbehandlinger. Selv biler med 5-6 år på baken etter første påføring har vært "som nye" under.

Det beste eksempelet jeg selv har var to Land Rover Defendere jeg har hatt i mitt eie. Den første en 2001 mod, den så ikke ut under etter kun 4 år fra ny, brun rust absolutt overalt. Den andre var en 2006 modell, som ble tectylert når den var ny. Når jeg solgte den i 2011 var den fortsatt helt rustfri og hadde et komplett beskyttende lag under uten ytre tegn til degradering, og det uten etterbehandling.

Hoggorm

Angående antirustbehandling så har jeg spurt om dette flere ganger uten å få noen klart og troverdig svar. I dag tok jeg turen til Sandefjord for å se bilene og de forskjellige fargene live. Så mailen for sent for prøvekjøring. Da fikk jeg omsider snakke med en som virket å ha mer kunnskap om bilen og ga troverdige svar. Det viktigste skal være at hele bilen under er kledd inn med plastpaneler som skal være helt vanntett, også skjøter. Polestar skal ha konstruert bilen slik at vann og saltlake ikke skal trenge inn bak panelene.

Svenskene burde ha god erfaring med hvilket problem vintersalting er så forhåpentlig har de klart å finne en fungerende løsning. Jeg fikk ikke noe klart svar på om garantier bortfaller om man alikevel behandler bilen med tectyl eller Mercasol annet en at det ikke ville ha noen funksjon.

Trond.m

#9
Å lage helt tette deksler vet jeg ikke om jeg tror noe på. De vil uansett ikke være lufttette, og da vil det vel danne seg kondens som ikke tørker. Det kan være noe i det, men synes ikke det høres veldig sannsynlig ut.

itre

Sitat fra: Hoggorm på torsdag 09. juli 2020, klokken 21:35
Det viktigste skal være at hele bilen under er kledd inn med plastpaneler som skal være helt vanntett, også skjøter. Polestar skal ha konstruert bilen slik at vann og saltlake ikke skal trenge inn bak panelene.

Dette høres ut som humbug og selgerspråk. Konsekvensen av å "vanntette bunnen" av bilen, er at også hjulbuer og toppdeksel må vanntettes, ellers er det et "badekar" i bunnen som fylles under bruk og regnfall, og leder til enda mer rust og vannproblemer. Vanntetting vil også gi utfordringer med varmeutvikling da lufttilførsel er en del av kjølingen i biler.

Det er så klart mulig Polestar har lagt inn massevis av timer i å vanntette bilen fra topp til bunn, men ingen bilder, ei heller prototype inspeksjon gir antydning til dette. Det hadde vært "smått revolusjonært" i bilkonstruksjon om dette stemmer, og ville nok blitt løftet frem i markedsføringsmateriell osv. fra selskapet.

Det har blitt nevnt i flere forum, også dette, at stort sett ingen biler har en beskyttelse fra fabrikk som tåler norsk saltføre. Utfordringen oppstår ved at første eier av bilen ikke opplever nevneverdig problem, mens eier nr. 2 (etter 4-6 år) får de første rust-utfordringene, og eier nr. 3 har til dels relativt kostbare utskiftninger som må gjøres om rust ikke er håndtert tidligere. Garantien for rust gjelder kun gjennomrusting (hull) og er dermed verdiløs for første og til dels andre eier, selger av bilen må så og si aldri gjøre utbedring på garanti, men eier må leve med "brun bil under", samt redusert annenhåndsverdi (om kjøper av bilen er oppmerksom på rustangrep).

Det finnes etterhvert mange artikler om dette på nett, her er en: https://www.nettavisen.no/livsstil/ekspert-slar-alarm-om-nye-biler/3423894876.html

Her er en til: https://www.nrk.no/osloogviken/rustsjokk-pa-nye-biler-1.13236959

Og en til: https://motor.no/bilhold/unnga-verditap-pa-bilen-din/100319

Her er Bertel O. Steen sin egen informasjon om rust på bil. De anbefaler antirustbehandling: https://www.bos.no/artikler/bilhold/3-enkle-tips-som-motvirker-rust/

Naf viser til noe statistikk om rust: https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/disse-bilene-har-mest-rust/

Min egen erfaring er at også merkene som kommer best ut i artikkelen til NAF er marginalt bedre, men så kjører jeg pendling på østlandsveier i saltsørpe, så mine biler er mye utsatt.

Roy Aasen

Plastpaneler under bilen som er vanntette...tror jeg ler meg fordervet. Det er akkurat disse panelene som blir fjernet før rustbehandling slik at understellet under plastikken tåler kondens og ikke ruster.

På en marcasolbehandlet bil skal behandlingen gjentas hvert (3.de?) år.


Digresjon: (Gammel tectyl so er begynt å bli tørr og sprekker, blir som ny hvis den sprøytes med lanolin)

mroek

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 10. juli 2020, klokken 11:08
Plastpaneler under bilen som er vanntette...tror jeg ler meg fordervet. Det er akkurat disse panelene som blir fjernet før rustbehandling slik at understellet under plastikken tåler kondens og ikke ruster.

På en marcasolbehandlet bil skal behandlingen gjentas hvert (3.de?) år.


Digresjon: (Gammel tectyl so er begynt å bli tørr og sprekker, blir som ny hvis den sprøytes med lanolin)

Enig i at dette med plastpaneler høres ut som rent tullpreik. Det du sier om lanolin (eller Fluid Film som er produktnavnet) er sikkert riktig, men jeg ser ikke noen god grunn til å starte med Tectyl og så sprøyte med lanolin når den allerede har tørket og sprukket. Da er det bedre å bare starte med lanolin på ny bil.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Roy Aasen

Jeg tenkte mer på 15 - 20 år gammel tectyl når jeg nevnte lanolin som oppmykningsmiddel. 🙂.

På de deler av understell som blir utsatt for mekanisk slitasje duger ikke lanolin, over elt ellers er det meget bra. En liten sideeffekt: Lanolin eller fluidfulm har en meget kraftig krypende effekt slik at den gjerne titter fram i skjøter mellom plast og metall. Typisk mellom støtfanger(e) og skjerm(er).

mroek

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 10. juli 2020, klokken 13:08
Jeg tenkte mer på 15 - 20 år gammel tectyl når jeg nevnte lanolin som oppmykningsmiddel. 🙂.

På de deler av understell som blir utsatt for mekanisk slitasje duger ikke lanolin, over elt ellers er det meget bra. En liten sideeffekt: Lanolin eller fluidfulm har en meget kraftig krypende effekt slik at den gjerne titter fram i skjøter mellom plast og metall. Typisk mellom støtfanger(e) og skjerm(er).

Det siste der høres virkelig ikke noe gøy ut, selv om det sikkert ikke er forferdelig vanskelig å fjerne. Det er vel også slik at Fluid Film angriper plast av typen EPDM, som er mye brukt i biler. Polestar 2 har jo plastpaneler på kanaler og i skjermbuene, og hvis disse er laget av EPDM, så er kanskje ikke Fluid Film tingen uansett.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA