Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 09. juli 2020, klokken 10:21

« forrige - neste »

Ingeniøren

Enig i at et noe liknende Tesla må til - alle biler inn i en base og så hentes data der. Slik det et i dag for ikke Tesla er det for mye knot. Til nå er det stort sett spesielt interessert som har kjøpt og hvis du sitter på en litt større ladestasjon ser du hvordan en del sliter. Ikke rart at stasjonene går ned med jevne mellomrom. Man kan bare tenke seg hvordan det kan bli når de "uinteresserte" får elbil...
Hvorfor skal du hos Fortum måtte lese brikke og så trykke start mens du hos Cirkle K må snu på det og trykke start og så brikke - er det mulig å ikke enes om noe så banalt... Lader skjelde på hurtiglader men var på en tur i sommer for å friske opp kunnskapene og selv om jeg hadde få problemer bli man litt oppgitt over hvor mange måter det går an å gjøre en så enkel operasjon...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. juli 2020, klokken 17:45
Enig i at et noe liknende Tesla må til - alle biler inn i en base og så hentes data der. Slik det et i dag for ikke Tesla er det for mye knot. Til nå er det stort sett spesielt interessert som har kjøpt og hvis du sitter på en litt større ladestasjon ser du hvordan en del sliter. Ikke rart at stasjonene går ned med jevne mellomrom. Man kan bare tenke seg hvordan det kan bli når de "uinteresserte" får elbil...
Hvorfor skal du hos Fortum måtte lese brikke og så trykke start mens du hos Cirkle K må snu på det og trykke start og så brikke - er det mulig å ikke enes om noe så banalt... Lader skjelde på hurtiglader men var på en tur i sommer for å friske opp kunnskapene og selv om jeg hadde få problemer bli man litt oppgitt over hvor mange måter det går an å gjøre en så enkel operasjon...

Hva bruksanvisningen sier, og hva man i realiteten kan gjøre, tror jeg er temmelig likegyldig. Jeg velger i de aller fleste tilfeller å plugge i bil, før jeg knoter med kort/RFID. Mulig det finnes de ladestasjoner der du ikke får løst ut plugg/kabel fra ladestasjonen før du har lagt inn betalingsinfo, men de aller fleste takler det fint å koble til først.

Du får uansett ikke ladet før du har betalt, om ikke noe rart skjer, men jeg har faktisk fått noen gratis ladinger der ladingen faktisk starter med en gang kabelen er plugget i. En teoretisk mulighet er jo selvsagt at noen før meg har prøvd kort/RFID først, men ikke fått opp noe på skjerm, og så når je kommer til ledig stasjon og plugger i, så begynner ladingn betalt av kunden før meg.

Men slikt har jeg ikke mulighet til å kontrollere, så jeg lader ferdig med god samvittighet, og om det er pga det beskrevet over, så håper jeg de klager på regningen, om de har kontroll på dette.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. juli 2020, klokken 17:45
Enig i at et noe liknende Tesla må til - alle biler inn i en base og så hentes data der. Slik det et i dag for ikke Tesla er det for mye knot. Til nå er det stort sett spesielt interessert som har kjøpt og hvis du sitter på en litt større ladestasjon ser du hvordan en del sliter. Ikke rart at stasjonene går ned med jevne mellomrom. Man kan bare tenke seg hvordan det kan bli når de "uinteresserte" får elbil...
Hvorfor skal du hos Fortum måtte lese brikke og så trykke start mens du hos Cirkle K må snu på det og trykke start og så brikke - er det mulig å ikke enes om noe så banalt... Lader skjelde på hurtiglader men var på en tur i sommer for å friske opp kunnskapene og selv om jeg hadde få problemer bli man litt oppgitt over hvor mange måter det går an å gjøre en så enkel operasjon...

På de nyeste laderne trenger man ikke å trykke start heller. Kun plugge i, lese av brikke og så starter lading. Ingen vits i å gjøre det mer komplisert enn det. Lader bør selvsagt støtte at brikke leses av først også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Strøm Tycoon

Ble stående i den berømte køen på Haukeli. Planen var å lade på Røldal, og i bilen ble det rapportert til og fra 1-2 ledige av tre ladere (superladere).

Litt engstelig for om det skulle bli kø.

Gleden var derfor stor da det var 10-12 ladere på Røldal, og ikke 3 som ble rapportert i bilen.

Utover det har det ikke vært noe å bemerke, Tesla sitt ladenettverk bare fungerer.

Sarpsborg - Mandal, ladet på saktelader ved ankomst, og for småkjøring de neste dagene.
Mandal - Røldal - Bergen, ladet på SC Arna ved ankomst, og ved avreise, bilen ble ikke brukt i Bergen.
Bergen - Skei - Åndalsnes, ladet på Skei, og så på destination charger på Hotel Aak.
Åndalsnes - Ålesund - Åndalsnes, til 80% på SC, resten på DC på hotellet.
Åndalsnes - Nebbenes - Sarpsborg, SC på Nebbenes, planen var Brummundal men på grunn av stor trafikk tok vi vestsiden av Mjøsa.

Lengste etappe på en lading ble 38mil, og da hadde vi 8mil margin.

jlan

Vi valgte å kjøre om Geilo og Imingfjell fra Bergen til Setesdalen for å slippe å bli stående på Haukeli (og fordi det er en fin rute). Med campingvogn var det da nødvendig å lade litt på Geilo, hvor det ikke er Tesla SuC. Så da fikk vi for første gang oppleve litt ladekø. Det forundret meg hvor trangt det var hos Circle K Geilo. Her virker det som man har tenkt slik tittelen indikerer,  " elektrisk bensinstasjon".  Det var nesten ikke mulig å stå i kø uten å blokkere for bensinpumpene. Det var også en egen kø for 50kW. Noen er nødt til å lade på den (Chademo), mens andre kan velge. Så det kan gjerne bli litt rot i rekkene.

Hvis det ikke bygges ut veldig god kapasitet, så blir det nok nødvendig med et kølappsystem og et eget køområde på større ladeplasser. Det finnes jo allerede systemer som håndterer flere nummerserier i samme skranke, så det burde være kurant å få til et system som kan velge riktig bil når det blir en ledig lader.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på søndag 02. august 2020, klokken 09:53
Vi valgte å kjøre om Geilo og Imingfjell fra Bergen til Setesdalen for å slippe å bli stående på Haukeli (og fordi det er en fin rute). Med campingvogn var det da nødvendig å lade litt på Geilo, hvor det ikke er Tesla SuC. Så da fikk vi for første gang oppleve litt ladekø. Det forundret meg hvor trangt det var hos Circle K Geilo. Her virker det som man har tenkt slik tittelen indikerer,  " elektrisk bensinstasjon".  Det var nesten ikke mulig å stå i kø uten å blokkere for bensinpumpene. Det var også en egen kø for 50kW. Noen er nødt til å lade på den (Chademo), mens andre kan velge. Så det kan gjerne bli litt rot i rekkene.

Hvis det ikke bygges ut veldig god kapasitet, så blir det nok nødvendig med et kølappsystem og et eget køområde på større ladeplasser. Det finnes jo allerede systemer som håndterer flere nummerserier i samme skranke, så det burde være kurant å få til et system som kan velge riktig bil når det blir en ledig lader.

Ja, kanskje det skulle stått en AutoPass-brikkeleser ved inngangen til "bensinstasjonen" som automatisk leste brikkene, og viste alle elbil-reg-numrene på en stor skjerm, sortert med eldste klokkeslett øverst....

.....Eventuelt at en hadde laget 2 ledninger ut av hver lader, samt en "gjenværende ladetid" klokke over hver lader....og to parkeringsplasser ved hver lader...sånn at hvis alle laderne var opptatt så kunne en parkere ved den som hadde kortest tid igjen, koble på, og når sidemannen var ferdig så begynte den automatisk å lade din....hvis noe sånt går an... Da slapp du å vente i bilen og stresset med å passe på at ingen sniker seg foran deg....bare plugge i og gå og kaste frisbee...
Tesla Model Y                         2021-

hemi

Tur retur danmark/københavn i år også med model3

Ned brukte vi 3 timer mer enn våre venner i XC60 dro fra 100% i oslo,  ladet til 99% i halden for å prøve slippe lade så mye i sverige, og lusekjørte ned, kom ikke igjennom hele sverige uansett fant vi etterhvert ut, ankom hotell med 50% SOC siden vi ikke visste hvordan ladingen var der, og sparte noen km ved å ta båten ikke broen. I halden var fler av de 8 laderne i ustand, og den vi fikk til å virke gav bare 30KW (soc var lav nok til at vi skulle hatt 60-70 i starten) flott med minuttpris. Begynte allerede her å komme på hvorfor man "måtte" ha tesla og tesla ladenettverk, synd de ikke har noe nærmere svenskegrensen i disse røde tider.

Ved ladestopp i sverige fant vi umiddebart en defekt lader, og måtte også dele ladestolpe siden det var fullt, 30-40KW når du har 5% føles rimelig kipt. Etterhvert dro flere og vi flyttet bilen for å få mer. Rett etterpå kom det noen for å lade og dele stolpe med oss, selv om det var andre ledige, spurte pent om de kunne velge noen ledige  A/B og forklarte hvorfor, så da gikk iaf det bra for alle, slår meg som pussig at folk fortsatt ikke vet dette.



Vi kom hjem 2 timer bak de som kjørt XC60 når vi ladet 2 ganger rød sone, sjåføren i XC60 kjører veldig rolig og brøt aldri fartsgrensen, vi hadde 2 ladestopp totalt, mot 3 året før.


Lade i danmark var også kuk (som vanlig), inneparkerte ladere, clever ladere som ikke virket osv. Eneste ladern jeg fant som virket var porsche destination charger, den hadde heldigvis lang ledning også.

Ene laderne stod parkert med samme plugin hybrid plugga i 3! dager andre uttaket var konstant inneparkert av vanlige biler, strakk ledning over og prøvde, men no dice. . 50KW ladern var inneparkert av 1 eller 2 biler, men der viste det seg å være resevert for taxi som skulle lade, det gjaldt flere av 50KW laderne vi fant "kun taxi, kun 30 min"


100-110-120 soner er døden for elbil, selv om vi lusekjører, klarer man sjelden over 2 timer og 20 mil.
Siden stoppene var i røde soner unngikk vi spisesteder, bruskjøp og toalettbesøk inne... ekstra god stemning i bilen :p

Jeg/vi i bilen er vant til å kjøre iaf 30-35-40 mil+ mellom stoppene, vanligvis pleier vi ha stopp på helsingør/helsingborg båten når vi drar til køben.


I norge med generel lav fart, og sjelden behov for hurtiglading har det fungert med model 3 som daily, er turbil som knekker den. På norgesferien i år kjørte vi bensinbil siden vi skulle så mye rare små steder med dårlig utbygget nettverk av tesla ladere, når vi kjørte rundt og observerte fulle ladere med 1-2 per sted og køer, var vi veldig glade med valget.

Håper tesla får litt fart på sakene og får suc v3 ut, 100kwh på model 3/y hadde også hjulpet.

Ellers må vi si vi alle våkner når autopiloten ser en bro over veien og bestemmer seg for å BRÅBREMSE i 110/120 sonene. Citroen fyr bak oss våknet også ene gangen. Føler de 50.000 for FSD virkelig kom til sin rett da.

Roy Aasen

Langtur med elbil nærmer seg selvplaging, blir leeeenge til at dette fungerer ordentlig.

Øyvind.h

Brukte dere ionity noe? De gir vel raskere lading av Model 3 og det er en del av den sydover på E6. Koster litt mer, men antakelig noe mindre pågang. Og da får du vel 200-250kW maks.
3 timer ekstra på en så kort tur høres helt drøyt ut. Kjørte Hvide Sande og opp til Koster i fjor sommer. Brukte nok bortimot et par timer på lading, men ene ladestopp etter 3:22 var lunsj og det andre benstrekk og kaffe. Men på 83 mil hvorav en del i 130-150km/t er ikke et par timers pause så mye. Og da ladet vi etter pausebehov, ikke etter maks effektivitet. Eksempelvis ladet vi til over 90% i Køge, noe som er galskap ift effektiv transport. Men pausen varte så lenge.
Oslo-København med ferge burde dekkes med maks en times lading. Strengt talt mye mindre om alt klaffer.

Har hatt tre runder til Danmark så langt med Tesla, og det har fungert helt ypperlig. Lite tidsbruk på lading ut over pausebehov, men det skyldes kanskje at jeg har barn med på turen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

Vi var voksne menn i begge biler, alle bilvante og lite/0 pausebehov med rutinert ikke bælming av drikke, vi dro 180 mil i høst på 1 dag, med kun 1 spisepause ;) + fuelstops, han ene er også vant til å pendle fra polen, resultatet er at vi er irritert nesten over at vi må stoppe  hver 2 time, og ikke er vant til så mye pauser, ligge og loffe i fartsgrensene med autopilot er veldig lite utfordrende, blir jo ikke sliten, dro fra danmark 17:00, så det var lyst, og ingen var slitne.

3 timer ned var 50-60 min i halden for å få heeeelt full bil, litt som en del av en prøve for å se hvor langt vi kunne komme. målet var å slippe alle røde soner. Senere tok ladingen i sverige lang tid ref lader som fusket, og deling av ladere, kombinert med at vi måtte opp med 80-85% SOC før vi kjørte videre, helsingør-helsingborg fergen tar også lenger tid enn broen, vi kjørte også sakte, mye under fartsgrensen i høyre fil for å bruke lite strøm, jeg hadde 180 i forbruk mot 250-260 året før, dette til sammen ble mye tid, vs de som bare kjørte dieselbilen uten stopp fra halden til køben via broen.

Hjem kjørte vi broen, og hadde 100% soc om morgenen, vi hadde noen ærend rundt københavn før vi returnerte, vi prøvde lade opp, men alt av type 2 var inneparkerte, virket ikke eller lignende, så gav opp, vi dro og spiste  da vi ikke ville virre rundt og gjøre det i røde soner i sverige. Vi forlot københavn med 75% soc, ankom første lader med 5% soc og hadde god hastighet på denne.

Brukte ikke ionity noe, mener de krever medlemskap og styr samt tok 5x per kwh av tesla? Da kunne vi jo heller ha kjørt bensin/diesel, elbil er jo øvelse i å være gjerrig, det er jo upsiden.

Øyvind.h

Forbruk Hvide Sande- Koster ble 243Wh/km. Høyeste snitt på delstrekning var 263Wh/km. 2 timer fra lader til lader (Køge-Falkenberg), 250km og snitthastighet på 125km/t. Lå vel stort sett i 135-150km/t.

Ionity koster litt mer ja, men kan visstnok spare litt på Maingau kortet (som jeg har liggende, men antakelig aldri vil bruke). Alternativt Mercedes kortet som gir 2,9kr per kWh eller noe sånt.
Totalt brukte jeg drøyt 200kWh på turen.
Tesla tar vel litt mer per kWh i DK enn i Norge? Har aldri sjekket da lading har vært inkludert.

A better route planner anslår 32 minutter lading Oslo-Køben for en M3 performance med 20". Men det tar jo ikke høyde for behov for strøm ved ankomst. Sist jeg var i Køben ladet jeg rett ved sentralstasjonen. En sidegate der hadde ladestolper gatelangs fra Eon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jejl

Kjørte akkurat 2 x 42 mil med vår 7 år gamle P85. Brukte 98% den ene veien, og 106% den andre. Hadde en kort sc- lading hver vei, som passet greit med en dopause. Startet hver vei med tilnærmet fullt batteri. Dopausene måtte vi hatt uansett så turen hadde ikke gått raskere i en fossilbil.

Eneste hinderet var en lader i Lyngdal som ikke virket, men det var flere ledige. I lillesand funket ladingen fint, og vi fikk 14% i løpet av dopausen, noe som var nok til å komme frem.

Counterpointer

Sitat fra: hemi på mandag 03. august 2020, klokken 13:58
100-110-120 soner er døden for elbil, selv om vi lusekjører, klarer man sjelden over 2 timer og 20 mil.
Nå synes jeg du er litt vel konservativ. Vi har jo samme bil og forrige dagen kjørte jeg en litt over 30 mils tur på 3 timer og 30 minutter. Kjørte «radig» da det var lite trafikk og kjørte forbi alle jeg tok igjen for å holde tempoet oppe. I 110 sonen fra Kolomoen til Kløfta lå jeg konstant i 125 på autopilot. Brukte da fra 88% til 16% SoC på hele turen.

2 timer kjøring er autobahn fart mellom 150-200 etter min erfaring fra i fjor med mange dager på autobahn (da med god margin siden kona ikke liker lav SoC)

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. august 2020, klokken 21:12


2 timer kjøring er autobahn fart mellom 150-200 etter min erfaring fra i fjor med mange dager på autobahn (da med god margin siden kona ikke liker lav SoC)
Ja, t.o.m. vår gamle X100 greide 2 timer på autobahn med marsjfart 150-180. Forbruket lå rett under 300Wh/km. Selvfølgelig avbrutt av områder med veiarbeide så snittfarten endte på 130ish.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Vi dro på ferie rundt 20. juni i god tid før det store rushet. Null kø nordover mot Lofoten og ingen andre biler på noe ladested. Ingen av de 2 hurtigladerne i selve Lofoten funket desverre, ellers gikk alt smertefritt.

Og svært befriende og ikke være bundet til Tesla-rutene slik vi har vært de siste 3 årene :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA