Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 09. juli 2020, klokken 10:21

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Orbit på søndag 26. juli 2020, klokken 13:48

De har faktisk to lokasjoner veldig tett, ved krysset der E136 kommer ned Romsdalen og går videre langs fjorden. Ved Shell er det 1x 150kW/75kW (med mulighet for to samtidge på 75 kW) samt 2x 50kW. På andre siden av vegen (ved shoppingsenteret) er det 2x 150kW (igjen med mulighet for bruk med to biler på hver av disse) samt en 50kW.
Ja, har ladet på disse, men de er ikke vest for Åndalsnes på noe vis.

Spurte fordi jeg var nettopp "vest for Åndalsnes" en ukes tid uten å se BKK ladere der
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Burger på søndag 26. juli 2020, klokken 16:28
Jeg burde nok ha vært mer spesifik enn "vest for Åndalsnes" til å si sør-vest til vest for Åndalsnes.


Skjønner, da gir kart og terreng mere mening.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kristian O

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juli 2020, klokken 17:45
Sitat fra: Orbit på søndag 26. juli 2020, klokken 13:48

De har faktisk to lokasjoner veldig tett, ved krysset der E136 kommer ned Romsdalen og går videre langs fjorden. Ved Shell er det 1x 150kW/75kW (med mulighet for to samtidge på 75 kW) samt 2x 50kW. På andre siden av vegen (ved shoppingsenteret) er det 2x 150kW (igjen med mulighet for bruk med to biler på hver av disse) samt en 50kW.
Ja, har ladet på disse, men de er ikke vest for Åndalsnes på noe vis.

Spurte fordi jeg var nettopp "vest for Åndalsnes" en ukes tid uten å se BKK ladere der
BKK har ladere på Digernes vest for Åndalsnes  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Oddaa

Sitat fra: Burger på lørdag 25. juli 2020, klokken 13:21
Var ei uke og sullet rundt Åndalsnes, Målsøy og Ålesund.

Erfaring: E6, mange folk og mye ladekø. Mange nye eTron eiere som sliter med lading. Å stå på skrå og blokkere 22kw lader virker som en god ide, noe som irriterer en i3 eier med mulighet for 11kw saktelading. På vei hjem til Stjørdal så ladet vi vest for Oppdal på Gjøa/Sunndalsporten nok til å få oss helt hjem. Veldig glad for det når vi så kaoset på ladestasjonene langs E6.

Fra Oppdal og vestover så var det veldig fint med lading, eneste negative var en stasjon med en Tesla som skulle lade i 80 minutter på den ene laderen som fantes. Vi valgte å kjøre videre som viste seg å være en god ide siden vi fikk bli med neste ferje.

Honnør til BKK vest for Åndalsnes som har satt opp mange ladestasjoner med mulighet for å lade 4 biler. 1 stk 150kw lader som kan lade en bil med 150kw eller to med 75kw +  2stk eldre 50kw ladere. Med i3 så testa vi ikke de nye laderne pga god ladeskikk. Men det virka som de hadde veldig fin visning for kw levert til enhver tid. Snadder!

Min fru krevde å kjøre innom Moa i Åndalsnes, en litt oppgitt sjåfør gikk med på det. Fullstendig kaos på parkeringsplassen, men de har fått satt opp mange ladere. Var sliten etter å ha kjørt i 8 timer den dagen og henviste en eGolf eier til supporttelefon i stedet for å hjelpe.

Alt i alt så synes jeg i3 sin rekkevidde passer oss utmerket. Dagsetapper på 300-400km. Vi startet alltid hver morgen med fullt batteri og når det var på tide å lade etter 2 til 3 timer, så var det godt å bruke 30 minutter på å strekke seg, tøye ut og få bevegd seg.

Godt fornøyd med lading, men vi var heldige som hadde lagt opp ferie til utenfor allfarsvei med tanke på både Corona og lading.
Hvor er Målsøy?

Og når du refererer til Moa så regner jeg med at du var i Spjelkavik, øst for Ålesund? (Ikke Åndalsnes.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Oddaa

Sitat fra: Kristian O på søndag 26. juli 2020, klokken 20:47
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juli 2020, klokken 17:45
Sitat fra: Orbit på søndag 26. juli 2020, klokken 13:48

De har faktisk to lokasjoner veldig tett, ved krysset der E136 kommer ned Romsdalen og går videre langs fjorden. Ved Shell er det 1x 150kW/75kW (med mulighet for to samtidge på 75 kW) samt 2x 50kW. På andre siden av vegen (ved shoppingsenteret) er det 2x 150kW (igjen med mulighet for bruk med to biler på hver av disse) samt en 50kW.
Ja, har ladet på disse, men de er ikke vest for Åndalsnes på noe vis.

Spurte fordi jeg var nettopp "vest for Åndalsnes" en ukes tid uten å se BKK ladere der
BKK har ladere på Digernes vest for Åndalsnes  ;)

8-9 mil vest for Åndalsnes vil jeg tro.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

turfsurf

Sitat fra: Kristian O på søndag 26. juli 2020, klokken 20:47

BKK har ladere på Digernes vest for Åndalsnes  ;)
Må innrømme at jeg ikke var så langt vest-sørvest for Åndalsnes, og var mere nordvest selv
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

Ladet på BKK sine lynladere på Olrud på Hamar i går. https://www.h-a.no/2020/nyheter/na-kan-du-lade-bilen-din-her/
Stod helt alene, og hadde 140kw fra 26% til 80%, og stopper ladingen på 90% når den tippet under 70kw. Det tok litt under halvtimen.

turfsurf

BKK har vokst fra å være en sær liten ladeoperatør i vest til å bli den foretrukne ladeoperatøren for min del. Flere ladepunkter på en lokasjon, god miks av hurtig og lynlading, og god driftsstabilitet og kompabilitet.

Hos Fortum og GK har jeg opplevd mye mere problemer, selv på helt nye lynladestasjoner hos GK.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10
Hvor er Målsøy?
Wups, snek seg inn en s der, Måløy. Fikser orginal post.
Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10
Og når du refererer til Moa så regner jeg med at du var i Spjelkavik, øst for Ålesund? (Ikke Åndalsnes.)
Ehrm, pedantisk? Ålesund er vest for Åndalsnes, Åndalsnes er øst for Ålesund. Ergo så blir Moa ..... for Åndalsnes?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Oddaa

Sitat fra: Burger på mandag 27. juli 2020, klokken 12:14
Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10
Hvor er Målsøy?
Wups, snek seg inn en s der, Måløy. Fikser orginal post.
Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10
Og når du refererer til Moa så regner jeg med at du var i Spjelkavik, øst for Ålesund? (Ikke Åndalsnes.)
Ehrm, pedantisk? Ålesund er vest for Åndalsnes, Åndalsnes er øst for Ålesund. Ergo så blir Moa ..... for Åndalsnes?
Kan selvsagt si at jeg bor på Byåsen, vest for Stjørdal. Men noen vil trolig finne det litt forvirrende... ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Espen Hugaas Andersen

#25
Kjørte 5250 km i sommer, og her er mine observasjoner, fra litt diverse steder:

- Ørnes i Nordland skulle *gjerne* hatt en hurtiglader. Kjørte en henger fra Bodø til Engavågen, og det var bare såvidt vi kom oss tilbake til Bodø, selv når vi tok ferge på veien hjem. (Startet også bare med 90%, så rekkeviddeangsten var litt selvforskyldt.)
- Porsche destinasjonsladerne ved Clarion Collection Hotel Aurora i Tromsø virket ikke. Droppet å saktelade.
- Ved Scandic Bryggen i Honningsvåg var begge laderne okkuperte av 2 stk XC90 hybrid i noe sånt som 20 timer. Litt idiotisk. Men vi skulle heldigvis være der to netter.
- Når jeg kom til Alta på veien sørover var det en Model S og en Zoe som sto og ladet på de to fortum-laderne. Når jeg dro videre 20 minutter senere hadde det også kommet en e-tron som stilte seg i kø. (Jeg hadde nok til å komme meg til superladerene i Sørkjosen.)
- Ellers ingen utfordringer. Aldri kø, aldri tekniske problemer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RJK

Sitat fra: Burger på mandag 27. juli 2020, klokken 12:14

Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10
Og når du refererer til Moa så regner jeg med at du var i Spjelkavik, øst for Ålesund? (Ikke Åndalsnes.)
Ehrm, pedantisk? Ålesund er vest for Åndalsnes, Åndalsnes er øst for Ålesund. Ergo så blir Moa ..... for Åndalsnes?

Vet ikke hvordan det er du regner, men man bruker som regel å henvise til nærmeste kjente landepunkt, og ikke et som er ganske mye lengre unna. Jeg vil derfor mene at om du snakker om nettopp Moa ved Spjelkavik (som vises med ladere) og ikke Moa ved bunn av Isfjorden, rett øst for Åndalsnes (der ser jeg ingen ladere), så ville jeg definitivt referert til at det er rett øst for Ålesund.

https://www.google.no/maps/dir/Moa/Moa,+Ålesund/@62.5428511,6.5329076,9z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x0:0x8566fe3b9be915c1!2m2!1d7.838977!2d62.571365!1m5!1m1!1s0x4616c50a07bebc69:0xbaf8c65adf68d8b9!2m2!1d6.3470448!2d62.4654485!3e0

Et eksempel et stykke unna. Skal jeg antyde hvor Brumunddal ligger, så vil jeg heller si det er rett nord for Hamar, langt før jeg sier det ligger nørd-øst for Gjøvik eller at det er sør for Lillehammer. Alt er i utgangspunktet riktig, men Hamar er altså det nærmeste større landepunktet som folk må forventes å vite sånn cirka hvor der ligger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


Vidar1979


RJK

Sitat fra: Vidar1979 på tirsdag 28. juli 2020, klokken 12:16
Elbil utenom Tesla kunne de ha skrevet i artikkelen.

Tesla har fremdeles huller i sitt SuC-nettverk, så dette kunne tildels også vært opplevd med en Tesla. Ting er nok satt endel på spissen, men viser jo at det må et minimum av forberedelse til før langtur, så som å registrere seg hos aktuelle operatører.

Her mener jeg selgerne burde vært flinkere til å guide kunden, dog man vet jo ikke hva som er blitt snakket om, så kanskje bistand om dette har vært avfeid som unødvendig.

Men helt klart, Tesla sin ladeløsning er så nært optimalt som det kan bli, med bra med ladere på de fleste plasser, mange på mer populære destinasjoner. Og det er virkelig plug an play (Netflix, om du vil). Dette knotet med å sette opp kontoer, laste ned apper og registrere kortrt i appen, og hos enkelte så må de vente på ladekortet, det er virkelig ikke bra.

Men når jobben er gjort (grundig), så er det enkelt, ihvertfall helt til det kommer plutselige og store prishopp, som vi ser gjennom Ionity og dems operatører. Håpløst igjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA