Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 09. juli 2020, klokken 10:21

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Spørsmål: Avstemning. Fellesferien har startet og mange skal bruke Norges ladestasjoner, erfaringer så langt?

Hva er status nå om dagen? Legg inn svar og legg gjerne til nye svaralternativer selv på denne høyst uproffe avstemningen :D :D 

Eller skriv en kommentar om hvilket svar alternativ du mangler så skal jeg legge det inn.

Les også denne saken fra 8. juli fra Benny Christensen - Broom.nohttps://www.abcnyheter.no/ med gode tips :+1:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/07/08/195689452/slik-unngar-du-lade-fellene-med-elbil

Nå skal mange ut på langtur.
Benny Christensen - Broom.no
8. juli 2020 18:03 – Oppdatert 8. juli 2020 18:03


ryback

Laderen jeg plugget i på Tesla Middelfart ga veldig liten fart (5kw). Jeg oppdaget ikke det før jeg var på vei tilbake til bilen etter å ha vært på do så da måtte jeg flytte bilen til en annen lader, som fungerte utmerket. Vi skulle uansett ha en piknik på gresset der så det førte ikke til forlengelse av stoppet.

Det største problemet jeg har med ladesteder er at de sjelden er ordentlig mat å få kjøpt på veikroer/restauranter.

Electric cars in Norway

Ryback, så jeg bør kansje legge til et valg om "Jeg har hatt problemer med defekt lader" da tenker du kansje?


turfsurf

Du må nesten bestemme deg om du vil ha konkrete erfaringer (ladekø, defekt lader, betalingsproblemer) eller subjektive meninger som det du har lagt opp til. Synes egentlig pollen din blir litt intetsigende. Og så bør den være flervalg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Tenker jeg venter med å svare til jeg har vært på biltur og kommet hjem om et par ukers tid; skal i ukjent farvann.

Ellers synes jeg det er skikkelig teit å kalle det elbilens bensinstasjon; det heter da vitterlig ladestasjon.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electric cars in Norway

#5
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. juli 2020, klokken 19:48
Du må nesten bestemme deg om du vil ha konkrete erfaringer (ladekø, defekt lader, betalingsproblemer) eller subjektive meninger som det du har lagt opp til. Synes egentlig pollen din blir litt intetsigende. Og så bør den være flervalg.

turfsurf: bra med kritiske kommentarer. Ja seff er den dårlig men bli med å gjøre den bedre da vel turfsurf? Eller lag en avstemning du også? Temaet er jo superHOT for dette er den første gangen i historien at vi har hatt en delvis shutdown i Norge og veldig mange velger Norgesferie og med sine nye elbiler. Hva er da status på elbilens bensinstasjoner rundt omkring i Norges land akkurat nå? Og vi vet at lade infrastruktur er et permanent tema om det er godt nok/ ikke godt nok/ osv. Her må vi hjelpe de som bestemmer med å ta et godt valg på dette området.

Jeg håper derfor mange henger seg på denne uproffe avstemningen og viser hva som er status i denne historiske første fellesferien!

turfsurf: heng deg på du oxo  :-) bare gi meg beskjed om du vil ha nye valgalternativer, men jeg kan jo ikke endre på de eksisterende valgene som noen har svart på.


Electric cars in Norway

#6
Sitat fra: cra på torsdag 09. juli 2020, klokken 23:15
Tenker jeg venter med å svare til jeg har vært på biltur og kommet hjem om et par ukers tid; skal i ukjent farvann.

Ellers synes jeg det er skikkelig teit å kalle det elbilens bensinstasjon; det heter da vitterlig ladestasjon.  ::)

CRA, enig skikkelig teit :+1: :+1: "elbilens bensinstasjon". Jeg lover å aldri gjøre det mer  :D :D - men det var jo kopi fra artikkelen og jeg tok meg noen "kunstneriske friheter" som det så fint heter  :D :D :D


CRA, du kan jo svare underveis i ferieturen, jeg gjorde det...  Må ikke vente til du kommer hjem...

RJK

Burde nesten lage en liten avstemning selv:

1) Så flott, enda en avstemning. Hurra! Hva skal jeg velge nå!
2) Å nei, ikke en gang til. Og ikke en gang tatt seg tid til å lage skikkelige alternativer, men bare rasket noe sammen i farta.
3) Hva var spørsmålet, sa De?
4) Hæ, må jeg gjøre et valg? Jeg har beslutningsvegring. Hvordan kommer jeg meg vekk herfra? HJELP!

Beklager om denne virket frekk eller negativ, men her virker det som det har vært litt hastverksarbeid. Avstår derfor fra å stemme selv.

Bare for å ha sagt det, jeg mener helt klart at avstemninger har en misjon, om man tar seg tid til å reflektere om det faktisk er fornuftig med en avstemning. Og deretter hva må det spørres om, hvordan skal spørsmålene stilles, og hvilke alternativer må jeg ha for å få frem klare, kvalitative og produktive resultater, uten at folk lurer på hvor ens eget alternative svar er.

Det finnes allerede en tråd hvor man kan diskutere erfaringer, så derfor blir det i mine øyne noe rart å nå komme med en avstemming, at på til under et helt annet emne enn det burde falle inn under.

https://elbilforum.no/index.php?topic=51839.0

I tillegg har man denne som berører emnet hurtiglading:

https://elbilforum.no/index.php?topic=52261.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

RJK :+1: det går helt fint  :+1:

"Beklager om denne virket frekk eller negativ, men her virker det som det har vært litt hastverksarbeid. Avstår derfor fra å stemme selv."

Electric cars in Norway

Status i dag, søndag i fellesferien er jo veldig gode resultater :+1: Stemmer totalt: 32 og 17 av disse (inkl meg) "Har ikke møtt noen problemer på ladestasjonene".

Burger

Var ei uke og sullet rundt Åndalsnes, Måløy og Ålesund.

Erfaring: E6, mange folk og mye ladekø. Mange nye eTron eiere som sliter med lading. Å stå på skrå og blokkere 22kw lader virker som en god ide, noe som irriterer en i3 eier med mulighet for 11kw saktelading. På vei hjem til Stjørdal så ladet vi vest for Oppdal på Gjøa/Sunndalsporten nok til å få oss helt hjem. Veldig glad for det når vi så kaoset på ladestasjonene langs E6.

Fra Oppdal og vestover så var det veldig fint med lading, eneste negative var en stasjon med en Tesla som skulle lade i 80 minutter på den ene laderen som fantes. Vi valgte å kjøre videre som viste seg å være en god ide siden vi fikk bli med neste ferje.

Honnør til BKK vest for Åndalsnes som har satt opp mange ladestasjoner med mulighet for å lade 4 biler. 1 stk 150kw lader som kan lade en bil med 150kw eller to med 75kw +  2stk eldre 50kw ladere. Med i3 så testa vi ikke de nye laderne pga god ladeskikk. Men det virka som de hadde veldig fin visning for kw levert til enhver tid. Snadder!

Min fru krevde å kjøre innom Moa i Ålesund, en litt oppgitt sjåfør gikk med på det. Fullstendig kaos på parkeringsplassen, men de har fått satt opp mange ladere. Var sliten etter å ha kjørt i 8 timer den dagen og henviste en eGolf eier til supporttelefon i stedet for å hjelpe.

Alt i alt så synes jeg i3 sin rekkevidde passer oss utmerket. Dagsetapper på 300-400km. Vi startet alltid hver morgen med fullt batteri og når det var på tide å lade etter 2 til 3 timer, så var det godt å bruke 30 minutter på å strekke seg, tøye ut og få bevegd seg.

Godt fornøyd med lading, men vi var heldige som hadde lagt opp ferie til utenfor allfarsvei med tanke på både Corona og lading.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: Burger på lørdag 25. juli 2020, klokken 13:21


Honnør til BKK vest for Åndalsnes som har satt opp mange ladestasjoner med mulighet for å lade 4 biler. 1 stk 150kw lader som kan lade en bil med 150kw eller to med 75kw +  2stk eldre 50kw ladere. Med i3 så testa vi ikke de nye laderne pga god ladeskikk. Men det virka som de hadde veldig fin visning for kw levert til enhver tid. Snadder!

Vest for Åndalsnes, hvor da spesifikt? Ellers reddet bkk ladingen vår på tur til Nordmøre i år, med lading ved Raumasenteret Åndalsnes (hvor en etron som sedvanlig blokkerte to ladere) og på Bjorli (selv om 50kW laderen var ute av drift).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rollep

Hvorfor kan man ikke erstatte Har ikke startet ferien og elbil turen med erfaringene man gjorde når man endelig kom seg av gårde?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Orbit

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juli 2020, klokken 11:06
Vest for Åndalsnes, hvor da spesifikt?
De har faktisk to lokasjoner veldig tett, ved krysset der E136 kommer ned Romsdalen og går videre langs fjorden. Ved Shell er det 1x 150kW/75kW (med mulighet for to samtidge på 75 kW) samt 2x 50kW. På andre siden av vegen (ved shoppingsenteret) er det 2x 150kW (igjen med mulighet for bruk med to biler på hver av disse) samt en 50kW.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Burger

Jeg burde nok ha vært mer spesifik enn "vest for Åndalsnes" til å si sør-vest til vest for Åndalsnes.

Vi kjørte fra Åndalsnes, opp Trollstigen, sør-vest og ferje over til Stranda. Der ladet vi på en slik 1x2 + 2 enkle ladere første gangen. Så videre så er det slike ved Nordfjordeid, Rema 1000 Ulsteinvik, Rema 1000 Flisnes, Rema 1000 Digernes som har enda flere ladepunkt. Vi ladet kun på Ulsteinvik av disse. Da hadde vi nok til å komme oss til Åndalsnes. Passet oss bra, kjente at ladekøangsten kom når man begynte å nærme seg mer belasta veier rundt Ålesund.

Når man ser seg rundt etter ladere når man har 220km+ rekkevidde ved Nordfjordeid så er det ingen problem. Vi hadde også luksusen med 10a lading over natta på Nordfjordeid ish og Åndalsnes ish.

GK har 2stk ladere ved Rema 1000 Deknepollen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA