Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 09. juli 2020, klokken 10:21

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: JorgenM på mandag 03. august 2020, klokken 21:33
Og svært befriende og ikke være bundet til Tesla-rutene slik vi har vært de siste 3 årene :+1:
Vanskelig å forstå denne uttalelsen. Begge mine Tesla'er kan lade på Teslaladere + alle andre hurtigladere. Med andre ord - total frihet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

Ja i tillegg til det store antallet ladeplasser en kan lade billig/gratis på med full oversikt over kapasitet i bilen kan du også bruke de kommerse laderne. Om de ligger bedre plassert og en har betalingsvilje til det.
Tesla satt for øvrig opp noen superchargere i Lofoten i sommer, for de som gjerne skulle hurtigladet der. Synd de kommersielle laderne i Lofoten ikke fungerte, men Tesla strakk seg langt og monterte til og med egen skilletrafo for å få laderne opp og gå. Det fortjener skryt! I tillegg er det vel en god del Tesla destination chargers i Lofoten for saktelading.

Men det kan være et poeng at når lading er så gjennomført tilrettelagt og billig er det høyere terskel for å utnytte kommersielle ladere. En blir sånn sett litt bundet/styrt av hvor Tesla har satt opp superchargere. Men en har jo valgfriheten, så det er en selvpålagt restriksjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

#47
Det er jo klart med en 2013-modell Tesla, med overgang til i-Pace i 2019 , så har han sikkert ikke hatt CCS-adapter. Jeg er veldig fornøyd med å lade på Tesla Superlader på "hovedveiene", selv om det popper opp flere og flere, så en finner både til fjells og andre steder, men ikke i byene. Er veldig bra at en så lett ser tilgjengelighet og lokasjon på skjermen, og kan navigere til dem. Men synes og det var veldig praktisk å bruke 50kW Grønn kontakt-ladere inni små-bygdene mens vi var turister rundt forbi. Synes kombinasjonen Tesla-ladere og Grønn kontakt var perfekt denne sommerferien i Midt-/Sør-Norge, og Tesla Model 3 Performance fungerte perfekt med 4 folk, takboks og sykler på krok (selvmontert).
Tesla sine Superlader-stasjoner (med grått i de som bygges nå):
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

JorgenM

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 04. august 2020, klokken 09:54
Vanskelig å forstå denne uttalelsen.
Det er ut fra egen erfaring etter 3 somrer med Tesla og 2 somrer med Jaguar :)
(1 overlappende sommer for flisespikkere)

Kunne sikkert forklart mer i detalj, men det er ikke relevant for topic :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. august 2020, klokken 10:41
Det er jo klart med en 2013-modell Tesla, med overgang til i-Pace i 2019 , så har han sikkert ikke hatt CCS-adapter. Jeg er veldig fornøyd med å lade på Tesla Superlader på "hovedveiene", selv om det popper opp flere og flere, så en finner både til fjells og andre steder, men ikke i byene. Er veldig bra at en så lett ser tilgjengelighet og lokasjon på skjermen, og kan navigere til dem. Men synes og det var veldig praktisk å bruke 50kW Grønn kontakt-ladere inni små-bygdene mens vi var turister rundt forbi.

Det blir jo litt rart å sammenligne en gammel 2013-modell med det som leveres i dag. Nå er CCS standard på alle bilene, kjørekomfort/støydemping/kvalitet er løftet enormt siden den gang. Og andre ladeleverandører er vel også på plass på skjermen i Teslaen, i tillegg til supercharger nettverket?

Som sagt - det blir en selvpålagt restriksjon, men jeg forstår at en prefererer Tesla stasjonene når de er så store, mange og enkle å bruke. Så de kan fort styre ruten i en eller annen retning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Chademo-adapter har eksistert i mange år. Man får ikke glede av lynladere, men Chademo er fortsatt et godt suplement til superladerne.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Sitat fra: automat på tirsdag 04. august 2020, klokken 11:21
Chademo-adapter har eksistert i mange år. Man får ikke glede av lynladere, men Chademo er fortsatt et godt suplement til superladerne.

Når CCS adapteret kom tok det ikke lang tid før jeg solgte CHAdeMO adapteret. Kjøpte riktignok aldri CCS adapter da jeg ikke har behov, men CHAdeMO ble brukt en gang på en rute som da ikke hadde supercharger (er på plass nå). Og lånte det ut til venner og familie når de ville ha det i bakhånd på langtur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Brukte mitt Chademo-adapter senest nå i ferien (har ikke fått oppgradert til CCS ennå). Jeg ser tre fordeler med CCS-adapter. Lynlading, flere ladestolper enn chademo, og lademuliget på supercharger v3. Ikke at jeg hurtiglader så mye, men liker å ha best mulig alternativer tilgjengelig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Vi har akkurat kommet hjem fra en ukes helt udramatisk norgesferie med Model 3 SR+. Utkjørt distanse 1886km, strekningen var Fredrikstad-Dokka-Lillehammer-Ålesund-Bergen-Oslo-Fredrikstad. Vi kjørte en del mindre veier, f.eks over Gaularfjellet og Vikafjellet. Ladingen gikk ekstremt bra, vi sto aldri i kø og lengste hurtigladestopp var på snaue 15 minutter (!). Godt hjulpet av bilens lave forbruk (133Wh/km i snitt) og rask lading (oppunder 900km/t). Så et snaut kvarters ladestopp ga 200km reell ny rekkevidde. 3 timers kjøring og 15 minutters lading med andre ord. De fleste ladestoppene var dog kortere, ned mot 5 minutter. Tipper vi stoppet 10 minutter i snitt.

Vi så aldri noe kø på hverken SuC eller de andre ladestasjonene, dog unngikk vi de verste stedene. Ladet f.eks på Vinstra og kjørte rett forbi Dombås, neste ble 5 min. på Ørskogfjellet før ankomst Ålesund. Mest trafikkerte ladestasjon var Eidsfjord, der vi fikk siste ledige bås. Ved siden av sto det 6-7 andre hurtigladere, noen 50kW og noen 150kW. Kun en av de var i bruk, så Eidsfjord lignet slik sett på Lier nordgående. God kapasitet hos de andre, antydning til kø på SuC.

Siden vi ikke trengte lange ladestopp slapp vi å spise mens vi ladet og kunne derfor velge fritt mellom spisesteder. En stor fordel, det ble mye god mat underveis. Google Maps er supert mhp. å finne gode spisesteder :)

Destinasjonslading i de større byene har blitt ekstremt mye bedre side våre forrige turer i 2014 og 2016. I Ålesund var det mer enn nok ladere å velge mellom, og Bygarasjen i Bergen er jo proppfull av type 2 uttak. Også Paleet som jeg bruker i Oslo har nok av ladeuttak. Enkelt å betale, enkle å bruke. Enten automatisk med skiltgjenkjenning (Bygarasjen i Bergen), Easypark (Ålesund) eller brikke registrert hos CK (Paleet i Oslo). Ladepris er stort sett omkring 2,50 til 3,- pr. kWh for destinasjonsladerne. Tipper vi endte på 2,- pr. kWh i snitt for hurtiglading og saktelading, noe som gir en kilometerpris på omkring 28 øre inkl. AC ladetap. Helt akseptabelt :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

Har kjørt en del i fellesferien, bla. til Søgne i sør, Stryn i vest og Trysil i øst- og bedrevet en masse småkjøring ila. tre uker på div. utflukter. Nesten utelukkende basert på hurtiglading denne gangen, fordi jeg ikke ville mase på slekt og venner om å "låne stikkontakten" og har parkert endel andre steder uten lademulighet.

Bilen er en e-tron 55 veteranbil, fullstappet, deler av turen med fire sykler bak. Fasiten er ingen problemer med lading over hodet! Har siktet meg inn primært på Ionity og Circle K. Ellers er løsningen i griskrente strøk, eller på vei dit, å lade når man kan, ikke når man må. Ser man en Grønn Kontakt eller Fortum lader der man uansett stopper for å ta en is, fyll på 15-20% hvis den er ledig. Mellom "HUB'ene" er dette imidlertid ikke nødvendig.

Å sikte seg inn på noen få 50 kW ladere i en fjellbygd som "alle" besøker, og måtte lade der, er døden. Det er her folk trår feil og havner på Dagsrevyen. Jeg lader f.eks. ofte på Lygnasæter eller Dal etter å ha kommet meg ut av Oslo på vei nordover. Nå er også Espa blitt bra. Og man har Circle K Minnnesund. De kilowattimene jeg drar med meg her, mens jeg uansett fyller kaffekoppen og kjøper boller, har jeg ofte glede av hele resten av turen. Her har e-tron et ganske stort fortrinn, ettersom den lader "lynhurtig" også mellom 80-100% SOC, uten at jeg skal misjonere om det. Det finnes flere biler med ganske bra ladekurver. Kommer fra Model S, der var ikke topplading like stas, men rekkevidden god og lademulighetene desto flere.. :+1:

Poenget er at en del av de som havner på Dagsrevyen har biler som ikke egner seg for langtur. Vi kan ikke bygge ladenettverk for disse bilene, men jeg skjønner at Elbilforeningen har en politisk agenda her og ønsker å smi mens jernet er varmt. Misforstå meg rett, det kan ikke bli nok ladestasjoner. Og i noen deler av landet står det verre til enn der jeg har beveget meg. Men like viktig synes jeg det er at det må bli enklere å finne og bruke laderne. Hvorfor kan man ikke ha en infrastruktur som er bygget opp på samme måte som bensinstasjoner, hvor det eneste som varierer er prisen, men hvor det er små forskjeller og lett å sammenligne? Så får de heller lokke med tilbud på pølse og tilby kaffeavtaler. Det er ellers helt likgyldig hvor man fyller drivstoff. Satser på at EU rydder opp nå som Tyskland og Frankrike kommer skikkelig på banen.

Var også en tur på Sørlandet st. Hans helgen (utfartshelg) og parkerte på en brygge nær Tvedestrand, uten lading. Da ladet vi på Ionity Ringdalsskogen både nedover og oppover. Det fungerte upåklagelig, men den søndagen er første gang jeg har sett 8 stk. Ionityladere i bruk. Det var imidlertid én bil som kjørte ut akkurat da jeg kom.. :+1: Traff nok "peak hour" med masse kø også oppover E18. Grønn Kontakt hadde kø og Tesla Supercharger var også nesten full. i Porsgrunn var det etter sigende kaos. Siden den gang har Circle K Bamble kommet på plass og letter litt på trykket, men på Brokelandsheia må de også få ut fingeren.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Roy Aasen

Det må! være nok lademuligheter til at også de med bil som har 17 - 18 mil rekkevidde på en god dag kan ta en langtur fra Bergen til Bardufoss uten å slite med altfor lite lademuligheter.
Blir rimelig dust å forlange at "folk må finne seg en annen elbil å kjøre langt med".

Ladestasjoner anmass er det som må til, også i fjellheimen eller på Lovund. Det må gjerne også bli pålegg om x antall destinasjonsladere på campingplasser og hoteller.

Daniel_0007

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 04. august 2020, klokken 13:19
Det må! være nok lademuligheter til at også de med bil som har 17 - 18 mil rekkevidde på en god dag kan ta en langtur fra Bergen til Bardufoss uten å slite med altfor lite lademuligheter.
Blir rimelig dust å forlange at "folk må finne seg en annen elbil å kjøre langt med".

Ladestasjoner anmass er det som må til, også i fjellheimen eller på Lovund. Det må gjerne også bli pålegg om x antall destinasjonsladere på campingplasser og hoteller.

Kanskje du må regne litt på kostnadene ved å ha hurtiglader hvert 17 mil, tror ikke det blir så lønsomt uten å begynne å ta blodpris per kw ala ionity.
Men er enig ang destimasjons ladere, flere hoteller og kjøpesenter bør ha det, tok en tur til Charlottenberg nylig, tror de har "hele" 4 ac ladere og er nesten bare nordmenn som drar dit
Model 3 2019 LR Rwd

hemi

Oppsummert TR danmark og "drivstoffkost", vi brukte 591,85NOK på lading TR, da ladet jeg gratis fullt på jobb 100% før tur, vi ladet gratis på hotell i danmark som tilsvarte ca 75-80% av batteriet, og gratis på jobb igjen etterpå (fra 20%)

XC60 dieselbilen var 1300 i diesel, de kjørte også faktisk ende lenger enn oss siden vi tok båt ene veien, og hadde lenger omvei for å hente folk før/etter turen.

Hadde vi måttet betale vanlig takst for ladingen før/etter (3kr kwh), samt dansk pris for ladingen(6-9DKK kwh) i danmark, hadde det faktisk ikke lønt seg med elbil.

RJK

Sitat fra: hemi på mandag 03. august 2020, klokken 14:46

SNIP

Brukte ikke ionity noe, mener de krever medlemskap og styr samt tok 5x per kwh av tesla? Da kunne vi jo heller ha kjørt bensin/diesel, elbil er jo øvelse i å være gjerrig, det er jo upsiden.

Det med "medlemskap" gjaldt for å få grei pris per kWh, men er flere tilbydere som gir greie priser på Ionity selv om man ikke har fått tilbud om abonnement med bindingstid.

Maingau og Eins er to tilbydere som de fleste bør knytte seg mot, da de kan gi forskjellig pris hos Ionity alt etter om det står at den opereres av Has.to.be GMBH eller Ionity MBH. Vet det er tullete og burde være unødvendig, men man tilpasser seg etter pris. Men det bør jo og sende et signal når brukerne sjonglerer mellom leverandører for å få best mulig pris.

Ellers så fikk jeg med meg tilbudet fra EnelX, der man fikk kjøpt ubegrenset lading for juli måned hos samarbeidende ladestasjonskjeder, deriblant Ionity, til 30 €. Det lønte seg helt klart i ferien, også for Teslaeiere som ikke har gratis superlading inkludert...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA