Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skal selge - pris?

Startet av Arne1, onsdag 08. juli 2020, klokken 13:15

« forrige - neste »

jokke

Sitat fra: hemi på søndag 19. juli 2020, klokken 14:17
jeg gav 635ish  for min performance med 20+20+ FSD, mistenker jeg ikke får det igjen.... ;)
Kjøpte ny i Mars, 514000 kr uten fsd

Dieselgubben

#31
Sitat fra: emurof på søndag 19. juli 2020, klokken 12:30

Åja, så bruktprisene på Model 3 gikk ikke opp etter prisøkningen på ny bil fra Tesla?


Jeg tror de aller færreste følger med på slikt. Dessuten blir det ren spekulasjon, og noen kjøper brukt fordi de trenger bilen raskt.

Ja, den gikk opp. Nå går den snart ned. Folk tar høyde for fremtiden i dagens betalingsvillighet. Tror du jeg gidder å betale 530' når jeg kan få samme bilen for 500' i morgen?

Uenig, de fleste følger godt med. Har inntrykket av at det gjøres mer research ved kjøp av bil enn ved kjøp av hus...


Sitat
Denne var enten en SR+ eller grovt underpriset (eller det var en eller annen feil som ble opplyst om i annonsen, men som du ikke leste). Jeg har ingen tro på at en vanlig LR AWD med 30K kjørelengde gikk så lavt. Søker jeg på Finn.no nå så er laveste pris for en bil med minst 30K kjørelengde en til 460.000 som har kjørt 43.000 km. Det betyr naturligvis ikke at han nødvendigvis får 460, men at 439 skal være førende for en bil med 30K kjørelengde er helt virkelighetsfjernt.

Flott det, benekte ja... Her har du bilen med VIN nr slik at du selv kan sjekke at det var en 4wd: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185024212

Denne bilen ble solgt. I motsetning til bilen du viser til. Den blir ikke solgt.

Du trenger visst en realitetsorientering selv. Sjekk hva jeg skrev. Jeg skrev 450' og jeg hintet om at en pris på 10-20' (avhengig av rabatt) over hva denne bilen ble solgt for er fair.


Sitat
Du bør søke på prisene på det som faktisk ligger der ute.

Takk det samme, har lagt ved link. Den eneste som er markert "solgt". Vet du om de dyre bilene faktisk blir solgt?

Sitat
Jeg skjønner ikke hva alt dette har med tråden å gjøre. TS' bil hadde gått litt over 11.000 km.
Du kan ikke nødvendigvis styre hva som diskuteres her. Denne tråden lever sitt eget liv, og når pris på TM3 diskuteres så er dette godt innafor topic.

Sitat
Og hva du personlig mener at du ville kjøpt for er heller ikke spesielt relevant, da det faktisk er mange ulike kjøpere der ute med ulike behov og ulike syn på hva de er villige til å gi.
Godt mulig. Vis meg da hva bilene blir solgt for. De fleste blir liggende for de er alt for høyt priset.

Sitat
Igjen, hvilken relevans har dette for hva situasjonen er for noen som skal selge (eller skulle selge for kort tid siden)?

Igjen, det er ikke du som bestemmer innholdet i denne tråden. Det er godt innafor topic å diskutere dette. Som sagt ovenfor, forventninger om noe i framtiden påvirker prisen i dag. Akkurat slik som for aksjemarkedet.

geear

Sitat fra: emurof på søndag 19. juli 2020, klokken 13:50
TS har solgt på et tidspunk der TMY er opp til et år unna, så det er ikke relevant for denne tråden i det hele tatt. Det finnes en egen tråd der man diskuterer TMYs påvirkning på bruktprisen på TM3. Jeg er enig i at bruktpriser på TM3 vil gå ned når TMY kommer, men det blir neppe noen problemstilling før godt etter nyttår.
Vel, fint at du vet hva alle andre tenker, og "opp til et år" er kun spekulasjoner. Plutselig er leveringene i gang i mars, om åtte måneder, da betyr det bekreftede bestillinger om 4-5 måneder, og da selger folk unna. JEG vurderer iallfall å selge Model X nå av flere grunner, og en av de er at Model Y kommer og nok også vil dra ned prisen på X, i tillegg til at jeg forventer en facelift på X i løpet av noen måneder. Men skjønner ikke hvorfor du tar deg så nær av bruktprisene? Foreløpig har prisfallet på Model 3 vært veldig lavt, så det er ingen grunn til å klage.

Dieselgubben

Blir spennende å se hvordan Polestar 2 som leveres snart blir å påvirke TM3 prisen. Polestar 2 i standard farge med krok prises nå til 491' mens en TM3 tilsvarende prises til 507'. Begge uten vinterdekk.

Jeg digger Tesla og spesielt ladenettverket. Men har mer sansen for P2 designmessig. Valutaen og P2 trekker i retning av lavere bruktpris på TM3.

hemi

Hadde nok også tatt en polestar 2 over model 3, men ladenettverket gjør det uegnet.

Har prøvd å ha ikke tesla elbil som daily driver, det funker bare ikke.

emurof

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 19. juli 2020, klokken 15:55
Sitat fra: emurof på søndag 19. juli 2020, klokken 12:30Åja, så bruktprisene på Model 3 gikk ikke opp etter prisøkningen på ny bil fra Tesla?

Jeg tror de aller færreste følger med på slikt. Dessuten blir det ren spekulasjon, og noen kjøper brukt fordi de trenger bilen raskt.

Ja, den gikk opp. Nå går den snart ned. Folk tar høyde for fremtiden i dagens betalingsvillighet. Tror du jeg gidder å betale 530' når jeg kan få samme bilen for 500' i morgen?

Uenig, de fleste følger godt med. Har inntrykket av at det gjøres mer research ved kjøp av bil enn ved kjøp av hus...

Poenget her er at vi snakker om TS' salg av sin bil. Den ble solgt for kort tid siden. Og nei, folk flest sitter neppe og teller på dollarkurs og slikt.

Sitat
SitatDenne var enten en SR+ eller grovt underpriset (eller det var en eller annen feil som ble opplyst om i annonsen, men som du ikke leste). Jeg har ingen tro på at en vanlig LR AWD med 30K kjørelengde gikk så lavt. Søker jeg på Finn.no nå så er laveste pris for en bil med minst 30K kjørelengde en til 460.000 som har kjørt 43.000 km. Det betyr naturligvis ikke at han nødvendigvis får 460, men at 439 skal være førende for en bil med 30K kjørelengde er helt virkelighetsfjernt.

Flott det, benekte ja... Her har du bilen med VIN nr slik at du selv kan sjekke at det var en 4wd: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185024212

Denne bilen ble solgt. I motsetning til bilen du viser til. Den blir ikke solgt.

Vel, den var fortsatt grovt underpriset. Veldig flaks for de som kjøpte den, dumt gjort av selger.

Sitat
SitatDu bør søke på prisene på det som faktisk ligger der ute.

Takk det samme, har lagt ved link. Den eneste som er markert "solgt". Vet du om de dyre bilene faktisk blir solgt?

Jeg har solgt Model 3 selv nylig, så jeg har praktisk erfaring med dagens marked. På grunn av prisøkningen på nybil tapte jeg knapt noe på salget.

Selvsagt kan man selge omtrent på timen hvis man tar altfor lite for bilen. Men det jeg gjorde var å prise den rundt tilsvarende biler og så ventet jeg ganske kort tid egentlig før jeg fikk prisen jeg ønsket.

Sitat
SitatJeg skjønner ikke hva alt dette har med tråden å gjøre. TS' bil hadde gått litt over 11.000 km.
Du kan ikke nødvendigvis styre hva som diskuteres her. Denne tråden lever sitt eget liv, og når pris på TM3 diskuteres så er dette godt innafor topic.

Hvis du skal svare på noe jeg skriver så bør du svare med noe relevant og ikke avspore hele diskusjonen.

Sitat
SitatOg hva du personlig mener at du ville kjøpt for er heller ikke spesielt relevant, da det faktisk er mange ulike kjøpere der ute med ulike behov og ulike syn på hva de er villige til å gi.
Godt mulig. Vis meg da hva bilene blir solgt for. De fleste blir liggende for de er alt for høyt priset.

Hvis man ikke har hastverk kan man godt ha tålmodighet. Jeg fikk som sagt solgt til annonsert pris, som var på samme nivå som tilsvarende biler som lå ute. Dette etter kort tid og flere som var interessert (selv om det var forsøk på pruting før vedkommende som endte med å kjøpe den tok kontakt).

Sitat
SitatIgjen, hvilken relevans har dette for hva situasjonen er for noen som skal selge (eller skulle selge for kort tid siden)?

Igjen, det er ikke du som bestemmer innholdet i denne tråden. Det er godt innafor topic å diskutere dette. Som sagt ovenfor, forventninger om noe i framtiden påvirker prisen i dag. Akkurat slik som for aksjemarkedet.

Igjen, du kan ikke bare ta over en tråd og endre tema totalt. Det finnes allerede en generell tråd om dette. Det er egentlig ikke innafor å diskutere helt andre ting. Det er derfor et forum er delt inn i temaer og tråder.

emurof

#36
Sitat fra: geear på søndag 19. juli 2020, klokken 16:44
Sitat fra: emurof på søndag 19. juli 2020, klokken 13:50
TS har solgt på et tidspunk der TMY er opp til et år unna, så det er ikke relevant for denne tråden i det hele tatt. Det finnes en egen tråd der man diskuterer TMYs påvirkning på bruktprisen på TM3. Jeg er enig i at bruktpriser på TM3 vil gå ned når TMY kommer, men det blir neppe noen problemstilling før godt etter nyttår.
Vel, fint at du vet hva alle andre tenker, og "opp til et år" er kun spekulasjoner. Plutselig er leveringene i gang i mars, om åtte måneder, da betyr det bekreftede bestillinger om 4-5 måneder, og da selger folk unna. JEG vurderer iallfall å selge Model X nå av flere grunner, og en av de er at Model Y kommer og nok også vil dra ned prisen på X, i tillegg til at jeg forventer en facelift på X i løpet av noen måneder. Men skjønner ikke hvorfor du tar deg så nær av bruktprisene? Foreløpig har prisfallet på Model 3 vært veldig lavt, så det er ingen grunn til å klage.

Sikkert, men hva har alt dette med denne tråden å gjøre? Poenget er at å begynne å snakke om Model Ys påvirkning på bruktpriser på det tidspunktet TS solgte er ganske tåpelig.

Tar meg nær av bruktprisene? Jeg har nylig solgt Model 3 selv i dagens marked og reagerer på påstander som blir lagt frem her. Man risikerer å lure folk som ønsker å selge bilen sin og kanskje snubler over denne tråden. Ingen grunn til å narre folk til å selge for billig heller.

chargedup

Nå skrev vel uansett trådstarter etter rådene han fikk her, at han hadde tenkt å legge ut bilen til 495'. Det kan virke som om mine antagelser ble lagt til grunn for prisingen til trådstarter. Diskusjon om hva den nå skulle være verdt når ditt og datt kommer på markedet osv tilfører diskusjonen lite 10 dager etter trådstarter skrev 495'.
Det er en godt utstyrt bil (metallic, hengerfeste, 19", AP (bilen var vel ikke mulig å få uten AP etter feb/mars 19?)) med kort kjørelengde, så man kan lett argumentere for prising over 500' når man ser på finn. Jeg prøvde å være realistisk (lite rom for pruting, altså type 5' og ikke 5%) samt ha et relativt kort tidsperspektiv (lite mas og tjas, useriøse hendvendelser osv).

En ting som er sikkert er at model 3 er en av de bilene som endrer seg mest i pris på bruktmarkedet av de jeg følger (litt) med på, så en pris som er "riktig" idag kan være helt feil et par uker senere.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Dieselgubben

Sitat fra: emurof på mandag 20. juli 2020, klokken 16:17
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 19. juli 2020, klokken 15:55
Sitat fra: emurof på søndag 19. juli 2020, klokken 12:30Åja, så bruktprisene på Model 3 gikk ikke opp etter prisøkningen på ny bil fra Tesla?

Jeg tror de aller færreste følger med på slikt. Dessuten blir det ren spekulasjon, og noen kjøper brukt fordi de trenger bilen raskt.

Ja, den gikk opp. Nå går den snart ned. Folk tar høyde for fremtiden i dagens betalingsvillighet. Tror du jeg gidder å betale 530' når jeg kan få samme bilen for 500' i morgen?

Uenig, de fleste følger godt med. Har inntrykket av at det gjøres mer research ved kjøp av bil enn ved kjøp av hus...

Poenget her er at vi snakker om TS' salg av sin bil. Den ble solgt for kort tid siden. Og nei, folk flest sitter neppe og teller på dollarkurs og slikt.

Sitat
SitatDenne var enten en SR+ eller grovt underpriset (eller det var en eller annen feil som ble opplyst om i annonsen, men som du ikke leste). Jeg har ingen tro på at en vanlig LR AWD med 30K kjørelengde gikk så lavt. Søker jeg på Finn.no nå så er laveste pris for en bil med minst 30K kjørelengde en til 460.000 som har kjørt 43.000 km. Det betyr naturligvis ikke at han nødvendigvis får 460, men at 439 skal være førende for en bil med 30K kjørelengde er helt virkelighetsfjernt.

Flott det, benekte ja... Her har du bilen med VIN nr slik at du selv kan sjekke at det var en 4wd: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185024212

Denne bilen ble solgt. I motsetning til bilen du viser til. Den blir ikke solgt.

Vel, den var fortsatt grovt underpriset. Veldig flaks for de som kjøpte den, dumt gjort av selger.

Sitat
SitatDu bør søke på prisene på det som faktisk ligger der ute.

Takk det samme, har lagt ved link. Den eneste som er markert "solgt". Vet du om de dyre bilene faktisk blir solgt?

Jeg har solgt Model 3 selv nylig, så jeg har praktisk erfaring med dagens marked. På grunn av prisøkningen på nybil tapte jeg knapt noe på salget.

Selvsagt kan man selge omtrent på timen hvis man tar altfor lite for bilen. Men det jeg gjorde var å prise den rundt tilsvarende biler og så ventet jeg ganske kort tid egentlig før jeg fikk prisen jeg ønsket.

Sitat
SitatJeg skjønner ikke hva alt dette har med tråden å gjøre. TS' bil hadde gått litt over 11.000 km.
Du kan ikke nødvendigvis styre hva som diskuteres her. Denne tråden lever sitt eget liv, og når pris på TM3 diskuteres så er dette godt innafor topic.

Hvis du skal svare på noe jeg skriver så bør du svare med noe relevant og ikke avspore hele diskusjonen.

Sitat
SitatOg hva du personlig mener at du ville kjøpt for er heller ikke spesielt relevant, da det faktisk er mange ulike kjøpere der ute med ulike behov og ulike syn på hva de er villige til å gi.
Godt mulig. Vis meg da hva bilene blir solgt for. De fleste blir liggende for de er alt for høyt priset.

Hvis man ikke har hastverk kan man godt ha tålmodighet. Jeg fikk som sagt solgt til annonsert pris, som var på samme nivå som tilsvarende biler som lå ute. Dette etter kort tid og flere som var interessert (selv om det var forsøk på pruting før vedkommende som endte med å kjøpe den tok kontakt).

Sitat
SitatIgjen, hvilken relevans har dette for hva situasjonen er for noen som skal selge (eller skulle selge for kort tid siden)?

Igjen, det er ikke du som bestemmer innholdet i denne tråden. Det er godt innafor topic å diskutere dette. Som sagt ovenfor, forventninger om noe i framtiden påvirker prisen i dag. Akkurat slik som for aksjemarkedet.

Igjen, du kan ikke bare ta over en tråd og endre tema totalt. Det finnes allerede en generell tråd om dette. Det er egentlig ikke innafor å diskutere helt andre ting. Det er derfor et forum er delt inn i temaer og tråder.

Nå rører du det til igjen og gjemmer deg bak formalia. Fortell meg hva problemet er med at vi, i en tråd med tittelen "Skal selge - pris" i TM3 forum hvor vedkommende har fått svar på sitt spørsmål og sannsynligvis har solgt bilen, i en naturlig forlengning diskuterer TM3 prising og det som kan påvirke denne fremover? Jeg mener du hausser prisene på bilen og gir selgere urealistiske forventninger. 

hemi

Sitat fra: jokke på søndag 19. juli 2020, klokken 15:25
Sitat fra: hemi på søndag 19. juli 2020, klokken 14:17
jeg gav 635ish  for min performance med 20+20+ FSD, mistenker jeg ikke får det igjen.... ;)
Kjøpte ny i Mars, 514000 kr uten fsd
ny performance med 2 sett 20" for 514k?

emurof

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 20. juli 2020, klokken 18:30Nå rører du det til igjen og gjemmer deg bak formalia. Fortell meg hva problemet er med at vi, i en tråd med tittelen "Skal selge - pris" i TM3 forum hvor vedkommende har fått svar på sitt spørsmål og sannsynligvis har solgt bilen, i en naturlig forlengning diskuterer TM3 prising og det som kan påvirke denne fremover? Jeg mener du hausser prisene på bilen og gir selgere urealistiske forventninger.

Det finnes allerede en tråd om generell pris på bruktmarkedet og utvikling der, og en tråd om TMY vil påvirke salget.

Jeg hausser ikke prisen på bilene når jeg faktisk snakker om situasjonen som den er i dag og ikke driver og fabulerer om hva som skjer om flere måneder. Jeg har faktisk solgt Model 3 selv i dette markedet, og vet godt hva biler ligger på og ikke minst hva jeg selv fikk for min.

Dieselgubben

Emurof, du lager nå litt regler etter som det passer deg, ja...

Her uttaler du deg på generelt grunnlag selv om TS har solgt. Du antyder at dette også gjelder andre for andre biler enn TS. Det er jo nesten som du kupper tråden, he he:

Sitat fra: emurof på lørdag 18. juli 2020, klokken 04:39
Kanskje TS har solgt alt? Vel, alt jeg har skrevet er jo fortsatt gyldig antar jeg.

Så følgende utsagn gjelder tydeligvis for andre men ikke deg når du uttaler at utsagnene dine holder seg på generell basis:

Sitat fra: emurof på torsdag 23. juli 2020, klokken 15:24
Det finnes allerede en tråd om generell pris på bruktmarkedet og utvikling der, og en tråd om TMY vil påvirke salget.

Helt ærlig ser jeg ikke problemet med at man, etter at TS har fått svar og solgt, diskuterer videre. Og trekker inn forhold som påvirker prisen på TM3. Vi er veldig uenige i at man kun bruker Finn prisene som utgangspunkt, da bilene ikke blir solgt. Da må man trekke inn andre faktorer for å prøve å forklare at bilene kanskje er litt høyt priset, ja. Som forventninger; valuta, Polestar 2, TMY og you name it. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

Og jeg mener fortsatt at du er en hausser:

Sitat fra: emurof på lørdag 18. juli 2020, klokken 04:39
Synes folk her setter merkelig lave priser.

Kanskje de setter realistiske priser?


trykkertor

Sitat fra: emurof på torsdag 23. juli 2020, klokken 15:24
Jeg har faktisk solgt Model 3 selv i dette markedet, og vet godt hva biler ligger på og ikke minst hva jeg selv fikk for min.
Hva fikk du for bilen din?
Km-stand, utstyr og salgstidspunk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA