Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skal selge - pris?

Startet av Arne1, onsdag 08. juli 2020, klokken 13:15

« forrige - neste »

chargedup

#15
Sitat fra: Arne1 på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:21
Takk for godt svar. Dette betyr altså at bilen egentlig ikke har sunket noe i verdi på et helt år? Bare gått 11 500 da men. Jeg betalte 505 000 for den - og jeg kan nesten få mer nå?
Jeg vet som sagt ikke hva de med hengerfeste går for, men etter siste prisheving på nybil fra Tesla og corona som har gjort bruktbiler mer populære, er det sjelden det legges ut noen under 500. Billigste til 499' er som sagt forhandler, som noen synes det er enklere å handle hos mtp finansiering trygghet osv, så selv om den har gått dobbelt så langt betyr ikke det at din er mer attraktiv for alle.

I et tenkt scenario der du legger deg til 490' og du da er klart billigst på finn, er ikke prutningsmonnet 5%, da godtar man maks 5' gitt at ikke bilen din er i dårligere stand enn andres. Priser man seg i fantasiland, dvs feks 520' må man godta 5%, men da kommer det sannsynligvis aldri noen for å se på bilen din heller.

Model 3 holder seg veldig godt i pris, jeg tapte ca 40' på ett år og 15-20'km (jeg betalte 495', med metallic og std vinterhjul, ellers plain), men det virker som om de med hengerfeste har holdt seg bedre i pris. Du kjøpte model 3 når den var på ca sitt billigste og da får du igjen for det.
Hvis man hadde kjøpt inventory bil fra Tesla, ved kvartalsslutt rundt juni 2019 kostet LR awd ned i 430' eller LR performance til 495' eller SR til 400' (alle på forskjellige tidspunkt), hadde man tjent penger gitt at man ikke kjøpte FSD og dyre vinterhjul...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

CorsoDante

#16
Sitat fra: jokke på torsdag 09. juli 2020, klokken 08:20
FSD tror jeg er null verdt ved salg, bare vi nerder som vet hva det er.
Husk å skrive autopilot og netflix i annonsen så er mye gjort

Snakker om sola;

https://www.dn.no/marked/tesla/elon-musk/usa/elon-musk-tror-tesla-kan-levere-helt-selvkjorende-biler-allerede-i-ar/2-1-840388

Mulig det bare er smoke & mirrors, for å øke interessen, men hvem vet. Tipper verdien i bruktbilmarkedet, hos folk som styrer unna nye biler (og sannsynligvis også FSD), er 10 - 20 K.

''Ingen fundamentale utfordringer''  :laugh:
TM3P "FSD"

Arne1

Tusen takk for gode svar og hjelp 😊
Tenker jeg kommer til å legge meg rundt 495'

najtrox

Av ren nysgjerrighet: Hva fikk du solgt den for? Solgte min midt i Corona tilbake i April og måtte ned fra 495 til 475 ish før jeg fikk solgt. LR AWD m/EAP, ikke hengerfeste. Helfoliert også.

I min oppfatning hadde EAP/FSD ingen effekt i det hele tatt, hengerfeste har nok mye mer å si.
Mulig var timingen dårlig mtp Corona, men er nok uansett forskjell på hva de ligger ute for på Finn og hva de blir solgt for :)

trykkertor

Tror nok 475 er langt mer realistisk en 490-ish.

JorEl

Sitat fra: trykkertor på torsdag 09. juli 2020, klokken 01:08
Sitat fra: JorEl på onsdag 08. juli 2020, klokken 14:26
....men hvitfargen kostet vel 15-16knok mer på det tidspunktet. (Kanskje Tesla gjorde en grundigere jobb, før hvitfargen ble gratis?)
Eh.....nei.
Jeg bestilte Multicoat Red til 20.000,- ene og alene i håp om en bedre lakkjobb og tykkere/mer lakk.. Men det ble det ikke.....

....Fikk det i orden til slutt. Men 8 måneder med verkstedsbesøk, eposter, "forhandlinger" osv....gjorde at jeg ikke gidder reklamere på noe mer nå. De vant.
Føler med deg trykketor >:( Det er ikke slik vi kunder vil at Tesla skal behandle oss.
Har hatt mine småfeil som Tesla har vært greie med, men nå må jeg inn igjen. Hadde vært kjekt om de tok et tak og fikset ALT på et besøk :-X
Men vi er meget fornøyde med Teslaen, da :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

#21
Sitat fra: Arne1 på onsdag 08. juli 2020, klokken 13:15Familieforøkelse og dermed mange barneseter og barnevogner fører til at vi må selge vår Model 3. Kjøpt ny i juni 2019. Dette er ikke en annonse, men trenger hjelp til hvilken pris jeg skal legge meg på. Om bilen:

Det jeg gjorde da jeg skulle selge var å se på km-stand og finne biler med ca. samme km-stand. Så så jeg på prisene og sammenlignet utstyr. Finner du prisen på noen helt standard Model 3 uten noen tilvalg så har du en "grunnpris", og så kan du undersøke litt for å vurdere hvor mye du kan gå opp for 19"-felger, lakk, osv. Det er ikke sikkert du får så mye mer for 19" og akkurat den lakkfargen. Det avhenger litt av om man finner riktig kjøper som ønsker akkurat den fargen, eller som synes den fargen er grei. Det folk mener man kan tjene litt på er å ha hengerfeste, for det er ganske få som har det. Jeg vet ikke om det stemmer, men det er det en del påstår.

Hvis du ikke finner noen matchende biler som ligger ute alt, se hva som er nærmest den du kjøper, og så vurderer du hva endelig pris du vil legge ut for skal bli.

Når du legger den ut på Finn, så tenk på at når annonsen din er ny så vil den sendes ut som varsel til alle som har matchende søk og slikt, så priser du den for høyt og sliter med å få napp så vil færre kanskje se bilen hvis du velger å senke prisen. Men for all del, har du ikke hastverk så kan du sikkert la den ligge ute en stund for å se om det dukker opp noen kjøpere.

Sitat fra: Arne1 på onsdag 08. juli 2020, klokken 16:51
Takk for gode og konstruktive svar. Har forresten hengerfeste også, glemte å skrive det 😊 med tanke på at jeg også har hengerfeste, kanskje jeg burde legge meg rundt 485?

Altfor lav pris etter min mening. Rundt den prisen finner du biler på Finn som har kjørt over 20.000 km. Noen godt over det også. Og uten hengerfeste, stort sett.

Sitat fra: Arne1 på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:21
Takk for godt svar. Dette betyr altså at bilen egentlig ikke har sunket noe i verdi på et helt år? Bare gått 11 500 da men. Jeg betalte 505 000 for den - og jeg kan nesten få mer nå?

Husk at Tesla satte opp prisene, så hvis du skulle kjøpt samme konfigurasjon i dag måtte du kanskje ha betalt 530.000.

Edit: Er det slik at du ikke har standard Autopilot (CC og filholder)? Da tenker jeg at du kanskje må litt ned i pris. Men mulig hengerfeste veier opp for det.

emurof

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 08. juli 2020, klokken 16:11Tipper rundt 470 så blir man kanskje prutet ned til 465.
Billigste awd på finn er nå 460 med 40 000 km

Nei, 470 tenker jeg er altfor billig når biler med dobbel km-stand ligger ut for priser over det. Billigste AWD LR på Finn med omtrent samme km-stand har gått 13.000 km og ligger ute for 489.000! Og den har ikke hengerfeste, så å legge seg under det i pris ville jeg nesten ikke vurdert engang. Så ligger det en ute til 490.000 som har et stygt merke i lakken.

Jeg tenker at man TS bør opp og vurdere rundt 500.000. Den er bedre utstyrt enn biler som ligger ute til over 490.000. Men her bør TS gjøre søk på Finn og se hva som ligger der fra før, og justere prisen sin deretter.

emurof

Kanskje TS har solgt alt? Vel, alt jeg har skrevet er jo fortsatt gyldig antar jeg. Synes folk her setter merkelig lave priser. Et par kjappe søk på Finn viser hva tilsvarende biler ligger på, og så kan man legge seg rundt det nivået, kanskje litt over eller litt under avhengig av hvor god tid man har.

Dieselgubben

For lave priser? -ja nå har jeg sett det også!

Husk at kjøperne ikke er dumme. Selv om prisen ble satt opp, ligger det nå an til en prisnedgang pga. valuta. Det ser folk.

Har fulgt lenge med på TM3 prisene. En 19 modell uten hengerfeste med 30' km ble nylig lagt ut til prisantydning 439'. Den ble solgt raskt. Men vet ikke hvor mye den ble prutet, sikkert ikke så mye. Så maks 450' for en 19 modell med rundt 30' km kjørelengde. Mange selgere uten hengerfeste er veldig optimistisk.

Har du hengerfeste, ser jeg mange som prøver seg på 500'+. Det er latterlig for en 1 år gammel bil. Du får ikke 490' for en bil med nesten 50' km på telleren selv med hengerfeste. Selv om noen er desperat i sommer, er man ikke SÅ desperat. Ser at selger som har ann. ny bil sliter med å få solgt til 519' uten vinterdekk (529' med). Noen forhandlere har solgt biler priset rett under 500', men de har nok gitt rabatter. Som privat tipper jeg en 19 modell, 1 år gammel bil med hengerfeste og 30' km er verdt maks 480' kr. Og det er før prisjusteringen som kommer. Sannsynligvis får man en ny TM3 for 500' om ikke så lenge. Da ville ikke jeg betalt mer en 450-460 for en 1 år gammel med hf. Selvkjøring tillegger jeg 0 i verdi.

Så kommer TMY snart. Den er over 60' kr overpriset i Norge sammenlignet med USA pga. valuta. Får man den til 530'....Så TM3 skal nok en del ned i pris i løpet av 6 mnd.






emurof

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 19. juli 2020, klokken 11:41For lave priser? -ja nå har jeg sett det også!

Åja, så bruktprisene på Model 3 gikk ikke opp etter prisøkningen på ny bil fra Tesla?

SitatHusk at kjøperne ikke er dumme. Selv om prisen ble satt opp, ligger det nå an til en prisnedgang pga. valuta. Det ser folk.

Jeg tror de aller færreste følger med på slikt. Dessuten blir det ren spekulasjon, og noen kjøper brukt fordi de trenger bilen raskt.

SitatHar fulgt lenge med på TM3 prisene. En 19 modell uten hengerfeste med 30' km ble nylig lagt ut til prisantydning 439'. Den ble solgt raskt. Men vet ikke hvor mye den ble prutet, sikkert ikke så mye. Så maks 450' for en 19 modell med rundt 30' km kjørelengde. Mange selgere uten hengerfeste er veldig optimistisk.

Denne var enten en SR+ eller grovt underpriset (eller det var en eller annen feil som ble opplyst om i annonsen, men som du ikke leste). Jeg har ingen tro på at en vanlig LR AWD med 30K kjørelengde gikk så lavt. Søker jeg på Finn.no nå så er laveste pris for en bil med minst 30K kjørelengde en til 460.000 som har kjørt 43.000 km. Det betyr naturligvis ikke at han nødvendigvis får 460, men at 439 skal være førende for en bil med 30K kjørelengde er helt virkelighetsfjernt.

En på 31.000 km ligger ute til 470.000 kroner.

Du bør søke på prisene på det som faktisk ligger der ute.

SitatHar du hengerfeste, ser jeg mange som prøver seg på 500'+. Det er latterlig for en 1 år gammel bil. Du får ikke 490' for en bil med nesten 50' km på telleren selv med hengerfeste. Selv om noen er desperat i sommer, er man ikke SÅ desperat. Ser at selger som har ann. ny bil sliter med å få solgt til 519' uten vinterdekk (529' med). Noen forhandlere har solgt biler priset rett under 500', men de har nok gitt rabatter. Som privat tipper jeg en 19 modell, 1 år gammel bil med hengerfeste og 30' km er verdt maks 480' kr. Og det er før prisjusteringen som kommer. Sannsynligvis får man en ny TM3 for 500' om ikke så lenge. Da ville ikke jeg betalt mer en 450-460 for en 1 år gammel med hf. Selvkjøring tillegger jeg 0 i verdi.

Jeg skjønner ikke hva alt dette har med tråden å gjøre. TS' bil hadde gått litt over 11.000 km.

Og hva du personlig mener at du ville kjøpt for er heller ikke spesielt relevant, da det faktisk er mange ulike kjøpere der ute med ulike behov og ulike syn på hva de er villige til å gi.

SitatSå kommer TMY snart. Den er over 60' kr overpriset i Norge sammenlignet med USA pga. valuta. Får man den til 530'....Så TM3 skal nok en del ned i pris i løpet av 6 mnd.

Igjen, hvilken relevans har dette for hva situasjonen er for noen som skal selge (eller skulle selge for kort tid siden)?

geear

TMY har relevans fordi mange nok har 3 som et kompromiss, og skal over på Y, som igjen vil gi mange biler på markedet, og en del vil nok kjenne litt på det i forkant og legge bilene ut i god tid før Y kommer. Tilbud og etterspørsel.

emurof

TS har solgt på et tidspunk der TMY er opp til et år unna, så det er ikke relevant for denne tråden i det hele tatt. Det finnes en egen tråd der man diskuterer TMYs påvirkning på bruktprisen på TM3. Jeg er enig i at bruktpriser på TM3 vil gå ned når TMY kommer, men det blir neppe noen problemstilling før godt etter nyttår.

Mr Oizo

Det blir spennende å se hvor lenge til Y kommer i Norge. "Noen" spekulerer i at Norge får biler først når Berlin er oppe og går. Da tror man Q1-22 er realistisk.

hemi

jeg gav 635ish  for min performance med 20+20+ FSD, mistenker jeg ikke får det igjen.... ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA