Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skal selge - pris?

Startet av Arne1, onsdag 08. juli 2020, klokken 13:15

« forrige - neste »

Arne1

Hei!

Familieforøkelse og dermed mange barneseter og barnevogner fører til at vi må selge vår Model 3. Kjøpt ny i juni 2019. Dette er ikke en annonse, men trenger hjelp til hvilken pris jeg skal legge meg på. Om bilen:

Long Range firehjulsdrift

Alt svart Premium-interiør

Midnight Silver Metallic

19-tommers Sport-felger

Autopilot - ikke aktivert tillegget til 50k.

18-tommers vinterhjul

Hengerfeste

Tesla vegglader

Matter innvendig i bilen, samt trunk og frunk.

Takholdere fra tesla, uåpnet.

Nomad trådløs mobillading
Gått 11 500 km.

Strøken bil.

Hva tror dere jeg burde legge meg på?


JorEl

TJA :police:
Vil du legge deg litt under i pris, for å hanke inn interessenter, slik eiendomsmeglere gjør, for å få folk på visning? Eller vil du ha en "rettferdig"/super-nøytral pris? Eller vil du ha en litt dyr pris, slik at du ikke ringes ned, tom etter at bilen er solgt?

Her er en bil som allerede er lagt ut på finn; Den har ligget en stund. Den er kjørt mer, men har FSD(59knok). Den er noen mnd eldre, men hvitfargen kostet vel 15-16knok mer på det tidspunktet. (Kanskje Tesla gjorde en grundigere jobb, før hvitfargen ble gratis?)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173116522
Lykke til! Håper det hjelper deg litt på vei :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tjafsaren

Største problemet med å prise en mod 3, er rett og slett at det er kunstige priser med null relasjon til virkelig verdi. Vær smart og ikke legg ut dyrt, om du har kjørt mer enn 1/4 av garantien..  :police: :police:

Daniel_0007

fsd har gått opp fra 50 til 74 500 forresten.
Uansett virker ikke som fsd gir noe bedre pris per idag uansett, er bare å sjekke på finn hva biler med tilsvarende km ligger så kanskje legge litt under.
Tipper rundt 470 så blir man kanskje prutet ned til 465.
Billigste awd på finn er nå 460 med 40 000 km
Model 3 2019 LR Rwd

chargedup

Vil du selge ila en uke eller ila 6 mnd?
Vill gjetting: med Finn annonse på 470'-480' får du nok solgt relativt kjapt, over det må du nok regne med å ha den ute i lengre tid.
Jeg bryr meg sjelden om de siste 5-10' hvis det betyr at det tar 2 mnd og mas og pruting og x antall mennesker som plutselig ikke kunne møtes da man hadde avtalt osv. Regn med pruting på 5' på prisen du legger den ut for, uansett hvor fin bilen er for å få til et salg, 10' hvis den har synlige skavanker som ikke er opplyst i annonsen. Ekstrautstyret du har (matter, trådløs lader osv) er fint til å sukre salget, men ikke så mye mer. TWC kan du selge på finn torget, tror det gir mer enn med bilen. 19" felger kan ha noe å si, men vil tro majoriteten ikke bryr seg, så det blir litt mer hipp som happ, kjekt og ha, men ikke noe som driver prisen noe særlig.

FSD er ikke verdt verken 50' eller 75' på bruktmarkedet nei, men hengerfeste er absolutt verdt de 10'-15' det kostet, selv om dette blir litt offtopic ish.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Arne1

Takk for gode og konstruktive svar. Har forresten hengerfeste også, glemte å skrive det 😊 med tanke på at jeg også har hengerfeste, kanskje jeg burde legge meg rundt 485?

chargedup

Hengerfeste hever prisen betraktelig. Billigste med hengerfeste er 499' som har gått mye lenger, men selges også av bruktbilforhandler. Ettersom det er færre med hengerfeste blir det vanskeligere å prise den, men da tipper jeg 490'-495' burde være en bra pris. Du burde egentlig kunne få minimum 500' ihht til prisingen på finn akkurat nå (den fra Autoswap var priset til 509' og ble solgt, uten at vi vet prisen). Jeg ville nok prøvd 495' først og evt senket den ganske tidlig hvis jeg ikke fikk mye tlf/mailer.

485' er veldig billig ink hengerfeste, da tipper jeg du får solgt 5 min etter annonsen er live (uten at jeg vet hvordan etterspørselen er etter model 3 med hengerfeste, da jeg ikke har solgt det selv, men sjelden jeg har sett de under 500') til en bruktbilforhandler eller en privatperson med autosøk. Min model 3 LR awd (lavest priset ift km stand) ble kjøpt av bruktbilforhandler på dagen og de la den ut igjen etter et par dager 10-15' dyrere enn jeg solgte for, så ble den liggende en stund mens prisene på finn sank, før prisene snudde oppover igjen og etter ca 2mnd ble den solgt. Lav margin mot relativt høy risiko (rett etter coronanedstengingstart) som jeg ble overrasket over at de turte ta.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Arne1

Takk for godt svar. Dette betyr altså at bilen egentlig ikke har sunket noe i verdi på et helt år? Bare gått 11 500 da men. Jeg betalte 505 000 for den - og jeg kan nesten få mer nå?

trykkertor

Er nok litt forskjell på hva bilene har som annonsert pris, og hva de faktisk blir solgt for.
På gøy lagret jeg finn-favoritter på 5-10 stk LR AWD som lå i sjiktet 480.000,-
De lå som usolgt stort sett alle sammen i 2-3 uker, og så slettet jeg favorittene.

Men lurt å selge i disse tider. Når Model Y kommer, tenker jeg finn flommer over av Model 3 som skal selges.
Da blir det kjøpers marked, og selgere kommer til å presse hverandre ned i pris når det skal skiftes til Model Y.



TøddiVedder

Betalte du bare 505 for den inkl FSD?

Arne1


trykkertor

Sitat fra: JorEl på onsdag 08. juli 2020, klokken 14:26
....men hvitfargen kostet vel 15-16knok mer på det tidspunktet. (Kanskje Tesla gjorde en grundigere jobb, før hvitfargen ble gratis?)
Eh.....nei.
Jeg bestilte Multicoat Red til 20.000,- ene og alene i håp om en bedre lakkjobb og tykkere/mer lakk.. Men det ble det ikke.
Har en del støv i lakken. Ene støvkornet er så gale at den nå er blitt nesten hvitt på tuppen av kornet, og det stikker mye ut.
Støtfanger foran og bak var så tynt lakkert at jeg kunne se "gjennom" lakken.
Måtte krangle/forhandle med Tesla i 8 måneder. På en dyp rød bil, var foran og bak mer kirsebærrød/oransje i sollys. Det tok sin tid med "forhandlinger", overbevisninger, og bilen var inne til flere vurderinger før de til slutt gikk med på å utbedre fargeforskjellen.
(Var mange sprell i forsøk på å bli kvitt meg, som at jeg hadde ikke reklamert på fargen innenfor 30 dager, og dermed var lakken akseptert som den var......til at de så tydelig forskjell, men måtte la noen høyt oppe i systemet ta avgjørelsen, til......den er mest ille foran, og rimelig ille bak, men vi fisker kun fronten......"

Fikk det i orden til slutt. Men 8 måneder med verkstedsbesøk, eposter, "forhandlinger" osv....gjorde at jeg ikke gidder reklamere på noe mer nå. De vant.

CorsoDante

#12
Sitat fra: Arne1 på onsdag 08. juli 2020, klokken 13:15
Hei!

Familieforøkelse og dermed mange barneseter og barnevogner fører til at vi må selge vår Model 3. Kjøpt ny i juni 2019. Dette er ikke en annonse, men trenger hjelp til hvilken pris jeg skal legge meg på. Om bilen:


Hva tror dere jeg burde legge meg på?

Det var mange barn på kort tid, gratulerer! :)

Ville lagt meg litt høyt, dvs. priset inn forhandlingsrom (glem dette med å legge ut til lav pris, det fungerer kun ved arrangerte budrunder).

Naturlig å sammenligne seg med den blå med FSD som ligger ute til 499 K, 11 K på telleren.

Så 485 høres ikke så dumt ut, denne (inkl. tilleggsutstyr) koster vel rundt 540 med dagens pris. Merk at prisene på finn.no typisk ligger ~5 % over hva bilene selges for, i hvert fall de med litt liggetid (normalen for Model 3, såvidt jeg kan se).
TM3P "FSD"

jokke

FSD tror jeg er null verdt ved salg, bare vi nerder som vet hva det er.
Husk å skrive autopilot og netflix i annonsen så er mye gjort

1000kwh

Sitat fra: jokke på torsdag 09. juli 2020, klokken 08:20
FSD tror jeg er null verdt ved salg, bare vi nerder som vet hva det er.
Husk å skrive autopilot og netflix i annonsen så er mye gjort
Hehe, ja faktisk så tror jeg også at Netflix og spill selger bedre :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA