Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan Tesla Supercharger brukes til lading av e-Golf?

Startet av Mjuring, onsdag 08. juli 2020, klokken 08:55

« forrige - neste »

Mjuring

Hei. Jeg har nettopp kjøpt min første el-bil. Det ble e-golf. Er strålende fornøyd så langt, selv om rekkevidden kunne vært bedre. Skal nå ut på min første tur der ladestopp blir nødvendig. Jeg har skjønt at bilen tar kun ca 40kw, selv om ladestasjonen yter 50kw. Men hva med Teslas superladere. Kan de brukes på e-gofl? Jeg skjønner at jeg ikke får mer enn 40kw ut uansett, men tenkte at hvis alt annet er opptatt og Teslas superladere er ledig for bruk. Setter pris på litt informasjon på hvilke ladestasjoner som kan brukes. En flott sommer ønskes  ;D

Polestar

2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

turfsurf

Du kan i prinsippet bruke alt utenom Tesla superladere (ikke CHAdeMO da, men de aller fleste som har CHAdeMO har CCS plugg som passer eGolf og).

Det er dog lurt å sette seg inn i prisingen til de forskjellige operatørene, med eGolf er de lurt å basere seg på kWh prising siden ladefart er granske variabel grunnet mangel på termisk kontroll på batteriet. Lynlading er og dyrere enn hurtiglading.

Og lurt å tegne avtaler på forhånd med de største, litt avhengig av hvor du ferdes. Å stå å fikle med installasjon og registrering når du skal lade skaper dårlig stemning hvis det er kø bak deg.

De største operatørene i Norge er:
- Fortum (byttet vel navn til Recharge eller noe nettopp)
- grønn kontakt
- bkk (bilkraft app)
- CircleK
- Ionity er spesielle de er veldig dyre å lade hos uten avtale, men tegner man avtale hos Maingau energie så blir de en av de billigste (enn så lenge)

Sjekk ellers hos elbilforeningen:
http://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mjuring

Perfekt. Takk for svar. Blir spennende med langtur og om det er ladekø :-)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

GOLF-raider

Broom / TV2 har produsert en artikkel om elbilferie
og lading underveis.  :D
Skribenten Benny Christensen eier selv en Tesla
men han skriver ganske greit om elbiler generelt
https://www.tv2.no/broom/11457337/
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Dan9x

På sikt kan det være mulig å bruke Tesla-ladere da de skal åpne opp ladernettverket sitt. Men det er ikke kommet noen nyheter rundt dette ennå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA