Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utestikk med 16 amp kurs lovlig?

Startet av Elbilusikker, onsdag 08. juli 2020, klokken 03:22

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 08. juli 2020, klokken 14:03
Sitat fra: Nils på onsdag 08. juli 2020, klokken 11:03
Problemet med lovlighet er det samme.
Det er lite sannsynlighet for varmgang hvis du trekker 10A fra en god Schuko. Men du har brukt den til lading hver dag i tre år. Hvis du har sett inni en Schuko stikkontakt så er det ganske liten overflate som har kontakt med pinnene på støpselet. Ved gjentatt bruk blir stikkontakten slapp i grepet om pinnene og det blir etterhvert dårlig kontakt (=økt motstand = økt varmeproduksjon).
Enkel test er å lade bilen en time eller to og så ta ut støpselet. Kjenn på pinnene. Er de mer enn lunken bør stikkontakten byttes til ny.

Ser den.

Men selv om det blir økt varmeproduksjon, så tar ikke laderen mer enn 10 amp.

Så om jeg forstår dette riktig.

Så vil det på en 10 amp kurs med 1.5 mm2  ledere bli varmere enn i en 16 amp med 2.5 mm2 ledere. Da det kun trekkes 10 amp fra 16 amp. Og en 2.5 mm2 leder vil tåle mere varme enn en 1.5 mm2.

Da vil jo en slitt ladere være farligere på en 10 amp kurs med 1.5 mm2
Virker som om du er ute etter en bekreftelse at måten du lader på er ok. Jeg har i mitt tidligere liv jobbet som elektriker og ville aldri ha benyttet Schuko til fast lading. Kanskje hvis den har stått på en stolpe langt unna brennbare materialer men ikke i garasje/carport.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

OhmPaPa

Jeg lader en skjelden gang på 16A stikk hos min mor. Da skrur jeg ned ladestrømmen til 5A i bilen. Så det er en mulighet hvis man ikke har det for travelt og velger å ha god sikkerhetsmargin. Man trenger jo ikke å tyne kursen for alt den er verdt.

alda

Det är väl ingenting att diskutera, att ladda på schucko är mot regelverket. Blir det tilsyn får man pålegg om att installera laddare - ferdig snacka.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Orbit

Ikke helt. Schuko er tillatt dersom det er på en dedikert 10A kurs med jordfeilvern type B samt overspenningsvern i installasjonen. Ved bruk av industrikontakt, kan kursen sikres med 16A, ellers de samme krav som schuko. Det er også et unntak for schuko som var installert før 2014 dedikert for elbillading. Men det er klart å anbefale å gå over til ladestasjon.

Sitat fra: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#lading-fra-eksisterende-kontakterParagraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg har krav om at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Lading fra en vanlig jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B tilfredsstiller ikke dette kravet fordi kontakten ikke er ment for denne typen belastning over tid (varmgang) og fordi bilens ladesystem kan hindre en vanlig jordfeilbryter i å fungere (maskerer likestrøm). At et lynnedslag i nærheten også kan svi av bilens elektronikk og batterier, hvis det ikke er installert overspenningsvern, er heller ikke i tråd med kravene i §16.

Dette innebærer at dersom det skal lades på fast biloppstillingsplass (hjemme eller på jobb), må ladesystemet være egnet til forutsatt bruk. Det må enten installeres en ladestasjon eller kurs for eksisterende kontakt oppgraderes som angitt for Mode 2 lading. Det er også viktig å få sjekket om selve anlegget tåler den nye belastningen over tid eller om det er gått ut på dato og må oppgraderes. Ta kontakt med en el-virksomhet for råd.

Merknad 1: Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elbilusikker

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 08. juli 2020, klokken 15:15
Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 08. juli 2020, klokken 14:03
Sitat fra: Nils på onsdag 08. juli 2020, klokken 11:03
Problemet med lovlighet er det samme.
Det er lite sannsynlighet for varmgang hvis du trekker 10A fra en god Schuko. Men du har brukt den til lading hver dag i tre år. Hvis du har sett inni en Schuko stikkontakt så er det ganske liten overflate som har kontakt med pinnene på støpselet. Ved gjentatt bruk blir stikkontakten slapp i grepet om pinnene og det blir etterhvert dårlig kontakt (=økt motstand = økt varmeproduksjon).
Enkel test er å lade bilen en time eller to og så ta ut støpselet. Kjenn på pinnene. Er de mer enn lunken bør stikkontakten byttes til ny.

Ser den.

Men selv om det blir økt varmeproduksjon, så tar ikke laderen mer enn 10 amp.

Så om jeg forstår dette riktig.

Så vil det på en 10 amp kurs med 1.5 mm2  ledere bli varmere enn i en 16 amp med 2.5 mm2 ledere. Da det kun trekkes 10 amp fra 16 amp. Og en 2.5 mm2 leder vil tåle mere varme enn en 1.5 mm2.

Da vil jo en slitt ladere være farligere på en 10 amp kurs med 1.5 mm2
Virker som om du er ute etter en bekreftelse at måten du lader på er ok. Jeg har i mitt tidligere liv jobbet som elektriker og ville aldri ha benyttet Schuko til fast lading. Kanskje hvis den har stått på en stolpe langt unna brennbare materialer men ikke i garasje/carport.

Er ikke ute etter bekreftelse. Les jeg har ladet hybrid hver natt i 3 år på den stikken.

Jeg forstår meg ikke på regelverket rundt kursen, da kabelen mellom stikken og bilen er problemet tydeligvis.  Ser ikke grunnen til og makse en kurs. På i3 har jeg helt ny lader med maks 10 amp.

Blir forvirret av at elektrikere man har hatt i hjemmet. (Har hus fra 60 tallet og har oppgradert hele el anlegget) alltid har sagt at det at makse eller overbelastes En 10 amp kurs ikke er bra for anlegget.

Vil heller ha brann ute,enn inne i veggene.

Kan hende jeg er helt på jordet, men det virker mere logisk i mitt syn.

Oddaa

Som sagt så er det Schuko-kontakten som er det svake punktet. En 1,5mm2 begynner ikke å brenne inne i veggen om den belastes med 10 A.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA