Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf med Chademo et fremtidig problem?

Startet av kenlee, tirsdag 07. juli 2020, klokken 13:35

« forrige - neste »

kenlee

Hei!

Såvidt jeg har forstått benytter Nissan Leaf seg av Chademo hurtiglading. Tror dere dette kan bli et fremtidig problem for hurtiglading, da det er CCS det virker som blir den nye standarden her til lands? Eller vil det fortsatt bygges ut hurtigladere med Chademo muligheter?

Altså er Nissan Leaf 62kWt et ugunstig kjøp for fremtiden, mtp hurtiglading og annenhåndsverdi?
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

automat

Det er en egen tråd om Chademo's fremtid:

https://elbilforum.no/index.php?topic=36574

Det man ser i dag er at ladeoperatører kan sette opp færre chademopunkt enn CCS på ladestasjonene, og at de stort sett ikke tilbyr lynlading på Chademo. 

Pr i dag er det kun Nissan som satser på Chademo. Men Lexus og minst et kinesisk merke er varslet med Chademo.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Kjenner bare til Nissan og Lexus som leverer med CHAdeMO nå. Alle andre har gått for CCS. BYD varslet først CHAdeMO, men byttet til CCS de også.

Om du trenger hurtiglading på langtur ville jeg gått for CCS bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chargedup

Chademo er vel kun på de bilprodusentene i Asia (der Chademo er standarden) som ikke gidder bygge med CCS (som er standarden i EU) for EU. Xpeng G3 blir også levert med Chademo (pga hastverk?) mens Xpeng P7 blir levert med CCS i EU. Tesla leverte jo også med "feil" ladeport i EU fram til model 3 kom.
En kommer sannsynligvis til å klare seg fint med Chademo i mange år framover, men hvis feks 10-40% av nye hurtigladere blir bygget uten, må en regne med lenger ladekø på utfartsdager eller nå under norgesferie.
I mine øyne er bil med Chademo et stort minus (jeg vil tro de fleste ivrige elbilister er enige) og da kan det hende verditap er høyere enn på en bil med CCS.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

kenlee

Takk for svar!
Vi kommer nok ikke til å hurtiglade så veldig ofte, jeg tenker mest på annenhåndsverdien.

Skal prøvekjøre Leaf 62kWh og en Peugeot e-2008.
Jeg heller litt mot Leaf grunnet større rekkevidde men det er leit at den bruker Chademo.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Kitchendog

Hvis du tenker på annenhåndsverdi, så ville jeg nok gått for E-2008. Jeg tror de fleste vil synes E-2008 er en penere bil, og den er jo mye lenger fremme på teknologi. Leaf er vel mer eller mindre uendret teknisk siden den første i 2011 eller når det var. Ja, batteri er blitt større og designet er endret litt, men batteriet har vel fortsatt ikke aktiv kjøling. Hvis det var meg som skulle velge mellom de to, hadde jeg ikke tvilt et sekund, det hadde blitt E-2008 uten å blunke.

chriso89


kenlee

Da har vi prøvekjørt en Nissan Leaf 62kWh og en Peugeot e-2008.
Både jeg og medlåntakeren syntes kjøregleden i begge to var veldig bra! En-pedals kjøring i Leaf var meget behagelig, det var også bedre utsyn og det var artig med den kraftige motoren. Peugeot "flyter" kanskje litt bedre og har en generelt mer kvalitetsfølelse over seg, litt vanskelig å forklare men kjøregleden var kanskje bittelitt bedre selv om det var veldig jevnt. Alt i alt ble det vanskelig å velge da Leaf har lenger rekkevidde å by på.

Til slutt ender vi nok opp med en Peugeot e-2008. For vår del er det Chademo som trekker ned Leafen. Ja den kan nok godt holde i mange år fremover og ikke ha noe problemer med det men det virker som CCS er/blir den nye standarden. Om man skulle ha støtte for 100kWh hurtiglading på Leaf måtte vi opp på Tekna ustyrsnivå og da blir bilen mye dyrere. Vi spurte Nissan selgeren om den nye Nissan Ariya kommer til å ha CCS eller Chademo og han sa det blir CCS.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

batterimannen

Hadde vært bedre om alle biler i Europa kommer med CCS, enn å bygge ut flere standarder. Blir som da alle telefoner hadde forskjelligere ladere.

Vurderer Ariya selv, men et absolutt krav er CCS (og væskeavkjølt batteri).
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: batterimannen på søndag 12. juli 2020, klokken 11:10
Hadde vært bedre om alle biler i Europa kommer med CCS, enn å bygge ut flere standarder. Blir som da alle telefoner hadde forskjelligere ladere.

Vurderer Ariya selv, men et absolutt krav er CCS (og væskeavkjølt batteri).

Nå er jo CCS den valgte standarden, så Nissan, Toyota og Mazda kunne vært tvunget over ved å gjøre det til et påbudt krav til biler som skal selges i Europa. Og ikke valgfritt for de som velger å ikke følge standarden som er satt som mål.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Nå er vel Chademo eu-standard på lik linje med CCS etter  Directive 2014/94/EU (AFID)

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. juli 2020, klokken 18:06
Nå er vel Chademo eu-standard på lik linje med CCS etter  Directive 2014/94/EU (AFID)

Nå har jeg ikke orket å lese alt, men prøvde å skumme gjennom. Intet av det jeg ser støtter ChaDeMo som en EU-standard, annet enn at de erkjenner at det er en standard som eksisterer, og at de ikke vil påtvinge CCS only siden mange medlemsland allerede har fått en viss utbredelse av denne, men at det anbefales at de enkelte medlemslandene selv kommer med lovforslag som setter CCS som en standard som bør kreves. En slik lovgivning er det visstnok ingen enkeltland som har innført ennå.

Som sagt, dette var en kort sjekk for se det som skal gjelde, og godt mulig jeg ikke fant der ChaDeMo inkluderes som en EU-standard, men kun som en eksisterende standard . Legg merke til forskjellen mellom Standard og EU-Standard.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Ingen krav til å levere elbiler med CCS i Europa. Eneste kravet er at nye ladesteder må tilby CCS, men de kan tilby andre standarder som Chademo og type 2.

Vet ikke helt hvordan Tesla slipper unna det. Var kanskje med skilt/porter hvor bare Tesla får komme inn.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

automat

Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 13. desember 2020, klokken 23:06
Ingen krav til å levere elbiler med CCS i Europa. Eneste kravet er at nye ladesteder må tilby CCS, men de kan tilby andre standarder som Chademo og type 2.

Vet ikke helt hvordan Tesla slipper unna det. Var kanskje med skilt/porter hvor bare Tesla får komme inn.

Nye Tesla Superladestasjoner (v.3) i Europa har kun CCS-plugg. (Men det er kun Teslaer som kan lader der.)

Tyskland tolket dette direktivet strengest, og la noen kjelker i veien for Tesla. Men det har vært stille om dette lenge nå, så ting har kanskje løst seg.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Kotsbak

Hvis man ikke ser bare på det fysiske, men hensikten bak, nemlig at alle biler med CCS skal kunne lade alle steder, så tilfredsstiller ikke Tesla EU sine krav (men Ionity gjør det, med blodpriser til andre enn egne kunder, det kunne Tesla også gjort nå med støtte for standardplugg).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA