Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommende biler med høy hengervekt?

Startet av Radial, tirsdag 07. juli 2020, klokken 11:45

« forrige - neste »

Radial

Hei!

Akkurat kjøpt meg MG ZS som nr2 bil.

Men bil nr 1 kan ikke byttes til noe elektrisk før det kommer noe som trekker 2,2t minimum, til en prislapp rundt maks 500k.
Med 5-seter og relativt habilt bagasjerom selvfølgelig.

Er klar over dagens utvalg (kun model X svarer til kravene), men framtiden er litt uklar rundt dette... Er jo merkelig model X får leve alene med størst plass, størst bagasjerom, høyeste hengervekt og lengste rekkevidde i denne klassen.

Noen som vet om konkurrentene som kommer?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jkirkebo

Sitat fra: Radial på tirsdag 07. juli 2020, klokken 11:45
Hei!

Akkurat kjøpt meg MG ZS som nr2 bil.

Men bil nr 1 kan ikke byttes til noe elektrisk før det kommer noe som trekker 2,2t minimum, til en prislapp rundt maks 500k.
Med 5-seter og relativt habilt bagasjerom selvfølgelig.

Er klar over dagens utvalg (kun model X svarer til kravene), men framtiden er litt uklar rundt dette... Er jo merkelig model X får leve alene med størst plass, størst bagasjerom, høyeste hengervekt og lengste rekkevidde i denne klassen.

Noen som vet om konkurrentene som kommer?

Kjenner ikke til noen foreløpig, men det er flere 5-seter X til ca. 530-550k på finn.no. Med litt pruting er nok 500k innen rekkevidde ganske snart.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Radial

Har vurdert X, vurderes fremdeles, men sårbare tekniske duppeditter, mangelen på taklast og måkevinge-dører som kræsjer i alt i garasjen, gjør den til ett lite egnet objekt på alle andre måter.

En "elektrisk Kodiaq" hadde vært midt i blinken, med 2200-2500kg krokvekt og habilt med plass inni.

Ser ikke ut som noen kommer med slikt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

automat

Sitat fra: Radial på tirsdag 07. juli 2020, klokken 13:07

En "elektrisk Kodiaq" hadde vært midt i blinken, med 2200-2500kg krokvekt og habilt med plass inni.

Ser ikke ut som noen kommer med slikt.

2,2-2,5t hengervekt, bakseter, god plass og maks 500kkr. Får man i heletatt noen bil i den kombinasjonen? Med mindre den er velbrukt da.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radial

#4
Nei, pr nå får man ikke noe til 500k i den kombinasjonen selvfølgelig.
Med unntak Kodiaq 190hk diesel rundt 550 med litt utstyr feks.

Men litt av poenget med ny batteriteknologi var vel at enhetskostnadene pr kWh batteri skal ned å konkurrere med forbrenningsmotorene, som er kraftig avgiftsbelagt.

Ergo må jo da elektrisk ned i forbrennings-nivå i kostnader, ergo burde feks en elektrisk Kodiaq da koste rundt 350k, siden resten av prisen for en Kodiaq er mva og avgifter.
Men det er en annen diskusjon 😄

Kunne sterkt meg til 600k også, men da må den virkelig innfri.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

chargedup

Må være Cybertruck eller Rivian eller noe annet amerikansk pickup som innfrir hengerkravet ditt. Prismessig tvilsomt, evt model X brukt.
Mitt tips som går way off topic: kjøp en elbil som dekker dine andre behov og lei bil (feks nabobil hvis du bor i nærheten av byer eller varebilutleie) de få gangene du skal trekke biler/båter (eller planker) i 2,2 tonns klassen :P
Tror de færreste bilprodusenter bryr seg veldig mye om hengerfeste på 2,2 tonn når de skal lansere sin jomfruelbil (gitt at det ikke er pickup), da er det nok mange andre ting de heller vil legge tid og penger i utviklingen av. Hengerfeste er litt særnorsk og ikke noe produsentene kan skryte av på presentasjonen av bilen til resten av verden.
Skjønner med diskusjonen at det ikke er det du vil fram til, men det siste innlegget ditt bekrefter jo hvorfor elbiler ikke selger like bra i andre europeiske land (der fossilbiler ikke har engangsavgift (eks Tyskland, Sverige osv) og mva er lik på el/fossil) som i Norge.
Ting tar tid, batteriteknologien blir bedre, men hvis man leser nyhetsartikler (typiske klikk artikler myntet på oss som er interessert i elbiler) om at forskere i Norge har gjort gjennombrudd i batteriteknologi og at Fisker straks er klare med solid state batterier blir man bra skuffet over tempoet  ;D
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Radial

Tanken kom fra Tyskland og VAG konsernet egentlig.

Tiguan Allspace/Kodiaq og seat varianten av samme bil, er alle 2200-2500kg krokvekt.
Når VAG lanserer lignende biler i EL-versjon, dog litt mindre, kan de velge å matche eller legge seg under i spec av forbrennerene sine.

Pr nå feiger de nok ut, Q4 vil Audi aldri tillate at danker ut E-tron sine 1800kg...så blir vel 1600 sikkert.
ID4 ryktes 1600kg ,og Enyaq bekreftet 1200...

Rivian R1S er jo konge prosjektet, men for en overkomplisert doning med hele 4 motorer...og 35cm bakkeklaring, 70k dollars😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

chargedup

Ja helt enig i at det er rart at "SUV'er" med 400hk (feks I-pace, EQC, E-tron) ikke kan trekke mer. VAG kommer ikke til å ha veldig mange konkurrenter til sin id4/Q4/Enyaq hvis de skal komme rundt årsskiftet, så da er nok ikke hengervekt noe satsingsområde.

Kanskje det er fordi med fossilmotor taes de fleste avgjørelser inhouse (fordi bilprodusenten normalt sett har designet feks motor selv, selv om delene sikkert ikke blir produsert inhouse), mens med batterier (som andre designer/leverer) må man isåfall "få lov" til det fra batteriprodusenten samt vite at x, y, z med motor og understell tåler det. Ettersom de fleste produsenter som har laget elbil, kun har laget en elbil eller to, er nok ikke hengervekt det som står først på listen når de planlegger.

Med fossilbiler finnes det konkurranse (andre i samme prisklasse kan trekke x antall kg) og man må derfor levere på en lang lang liste for å være konkurransedyktig, mens med elbil må de levere på rekkevidde, pris, str og ytelser/gadgets (sistnevnte er ofte bare skrytemateriell som genererer (i noen tilfeller ekstrem) interesse og massevis av artikler som igjen sparer bilmerket for penger på markedsføring. Feks skuddsikker, 0-100 på under 2 sek, FSD, kameraspeil, 50 tommers skjerm eller augmented reality). De fleste elbilene har blitt kraftig forsinket i forhold til når de skulle komme (feks Audi, VW, Jaguar, Mercedes osv osv, altså før covid-19), så produsentene vil nok nødig lansere en bil som er mer komplisert enn nødvendig.

Når feks VAG har like mange elbilmodeller som de har fossilbiler (pr nå) skal du nok se at hengerfeste etterhvert blir noe de tar tak i for å være konkurransedyktige i Norge (hvor det finnes over en million hengere. 1 pr 2. bil ifølge artikler. Tviler sterkt på at det finnes like mye hengere i feks Tyskland, som er det største bilmarkedet i EU).

Jeg tror ikke at hengerfeste er et satsingsområde på noen kommende elbiler de neste 2-3 årene, bortsett fra pickuper og evt varebiler, og du blir nok nødt til å vente til mva fritaket er borte, som igjen ødelegger prisen. Er sikkert andre grunner enn bare batteri/motor/elbiljomfru og at det kun er viktig i en liten del av markedet, men det er mine antagelser.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Sitat fra: chargedup på tirsdag 07. juli 2020, klokken 16:15
Må være Cybertruck eller Rivian eller noe annet amerikansk pickup som innfrir hengerkravet ditt. Prismessig tvilsomt, evt model X brukt.
Mitt tips som går way off topic: kjøp en elbil som dekker dine andre behov og lei bil (feks nabobil hvis du bor i nærheten av byer eller varebilutleie) de få gangene du skal trekke biler/båter (eller planker) i 2,2 tonns klassen :P
Tror de færreste bilprodusenter bryr seg veldig mye om hengerfeste på 2,2 tonn når de skal lansere sin jomfruelbil (gitt at det ikke er pickup), da er det nok mange andre ting de heller vil legge tid og penger i utviklingen av. Hengerfeste er litt særnorsk og ikke noe produsentene kan skryte av på presentasjonen av bilen til resten av verden.
Skjønner med diskusjonen at det ikke er det du vil fram til, men det siste innlegget ditt bekrefter jo hvorfor elbiler ikke selger like bra i andre europeiske land (der fossilbiler ikke har engangsavgift (eks Tyskland, Sverige osv) og mva er lik på el/fossil) som i Norge.
Ting tar tid, batteriteknologien blir bedre, men hvis man leser nyhetsartikler (typiske klikk artikler myntet på oss som er interessert i elbiler) om at forskere i Norge har gjort gjennombrudd i batteriteknologi og at Fisker straks er klare med solid state batterier blir man bra skuffet over tempoet  ;D

Henter opp denne igjen jeg siden chargedup nevnte solid state batterier her...i forbindelse med høy hengervekt...

Nå er det altså noe på gang og det vil jo gi biler med høy hengervekt...

Les denne fra dene uken i forbindelse med Porsche sin rapport. Der er Quantumscape i fokus!

https://electrek.co/2022/03/28/porsche-is-reportedly-working-with-quantumscape-to-develop-an-electric-911-powered-by-solid-state-batteries/?fbclid=IwAR01zk2M0f-d44bR2vQrJFiwOAo-j-AFnW7lw3cu_7aMU6CD_efjF8ix3EM


Kopi under med google engelsk:

En elektrisk Porsche 911 med solid state-batterier? Ja takk!

I en fersk artikkel fra Manager Magazin ut av Tyskland, utvikler Porsche angivelig en elektrisk versjon av 911 som vil bli drevet av minst et visst nivå av solid-state-batterier . I følge rapporten har Porsche jobbet med den amerikanske solid-state batteriprodusenten Quantumscape om å integrere denne banebrytende teknologien i kjøretøy.

Ifølge Porsches morselskap Volkswagen Group planlegges den nye elektrifiserte 911 en gang dette tiåret. Når vi snakker om Volkswagen, er det tyske bilkonglomeratet tilfeldigvis den største aksjonæren i Quantumscape, og investerte 100 millioner dollar i 2018, etterfulgt av ytterligere 200 millioner dollar i 2020.



Etter en SPAC-fusjon i 2020 som ga inn nesten 1 milliard dollar i finansiering, har Quantumscape nærmet seg å skalere sine lenge etterlengtede solid-state-batterier – teknologi som har potensial til å fullstendig endre rekkevidden, ladehastigheten og sikkerheten til fremtidige elbiler .

En av disse kjøretøyene kan meget vel være en elektrisk 911 dette tiåret, selv om Porsche-sjefen opprinnelig sa noe annet. Tilbake i 2018 sa Blume at en 100 % elektrisk 911 aldri ville bli laget. Det kan fortsatt være tilfelle inntil vi får offisielle beskjed fra Porsche, men gitt dens nylige suksess innen elbiler og Blumes forpliktelse til BEV-er innen 2030, føles en elektrisk 911 mye mer sannsynlig enn den gjorde for fire år siden.

Legg til levedyktig solid-state-teknologi og Porsche kan se et enormt salg av elbiler dette tiåret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA