Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

32A 1-fase, men halv ladefart...

Startet av Spjutis P85D, mandag 06. juli 2020, klokken 23:26

« forrige - neste »

Spjutis P85D

Jeg har 32A 1-fase CEE kontakt På egen dedikert kurs både hjemme og på hytta. Her har jeg i alle år ladet en Tesla med 31/32km per time ladehastighet.

Hadde troa på at jeg ville få ca samme hastighet nå som jeg har «oppgradert» til E-tron, men kladden har to gule lys og gir meg bare halv fart begge steder. Kan det være at jeg må få aktivert jordovervåkning?

Alle emner om dette ser ut til å handle om å deaktivere jordovervåkning for å få ladet i det hele tatt. Jeg får ikke aktivert overvåkning på kladden uansett hvor lenge jeg holder inne diverse knapper.

Hjelp!

Pitil

#1
Hadde det vært jordfeilovervåkningen hadde det lyst rødt i ladekladden. Sikker på at du ikke har stilt den inn på 50%?? Øverst på ladekladden er det en knapp der du kan veksle mellom 50% og 100%. Det lyser grønt i den du har valgt.

Et tips er jo å lese instruksjonsboka, der alt dette er beskrevet. Den har du tilgang på både fra app, og forhåpentligvis den som ligger i bilen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Spjutis P85D

Takk for svar! Jeg har lest alt om dette i boka, men finner ingen løsning/svar. Kladden er innstillt på 100%, men det lyser altså gult i både hus og bilikonet.

Er bare så frustrerende når man ikke forstår problemet og ikke ser noen løsning...

Pitil

Som du selv var inne på, kan det se ut som om at du må aktivere jordfeilovervåkningen ja. Det gjøres som beskrevet i vedlagte bilder. Det er ikke bare å trykke for å aktivere den, men man må holde 2 av knappene inne i 6 sekunder, for så å slippe dem, og deretter å holde dem inne i 6 nye sekunder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

elektro

Kan se ut som overvåkingen av jordledningen er deaktivert ja, men påvirker det ladehastigheten? Du kan prøve å aktivere den, prosedyren står i manualen og er postet her på forumet før. Litt knotete å få til, men det går til slutt. Jeg måtte bruke stoppeklokke. :)

NB! Husk at km/time ikke nødvendigvis er det samme på e-tron og Tesla selv om de skulle vise seg å lade med samme effekt, av mange årsaker. Kort fortalt er alle Tesla litt mer optimistisk- og når det gjelder Model S og Model 3 bruker de også av naturlige årsaker en god del mindre per km.

Hvor mange kW står det i e-tron at den lader med? Du blr få ca. 7,2 kW, som med et sommerforbruk på 24,0 kWh/100 km. faktisk tilsvarer nær 30 km/t.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hårek

Lite vits i å aktivere overvåkingen igjen. Du har IT nett, og da får du bare røde lys og ingen lading.
Ladehastighet påvirkes ikke av dette.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Spjutis P85D

Der ser det ut som svaret kanskje kom. Er ingen elektriker så kunnskapen om strømnettet utover spenning i kontakten har jeg ikke. I den videoen fra Møller sies det at noen eldre boliger har It-nett og da tenkte jeg ikke at huset fra 2009 og hytta fra 2020 hadde slikt nett, men det ser ut som om det gjelder mange av oss:

I Norge har IT-nett en spenning på 230 V, og det fremføres ingen nøytralpunktsleder som i et TN-nett. Det er her det vanligste nettet, unntatt på Sørvestlandet hvor TT-nett er vanlig. TN-nett benyttes nå også i Norge i nær alle nye utbygginger i nye områder, og en del installasjoner bygges om til TN-nett. I Europa ellers er TN-nett med en spenning på 400 V enerådende.

Orbit

Det er transformatorstasjonen du er tilkoblet som avgjør om du har TN eller IT. I nye felt bygges det normalt ut med TN, men nytt hus/hytte i eksisterende byggefelt får hva som er der fra før. Dersom en gammel IT trafo skal byttes, vil den normalt erstattes med en ny IT da bytte til TN vil kreve omkobling av alle som er tilkoblet.

Er ladekabelen nå innstilt på 100% (full lysende sirkel rundt knappen)? Hvor mange kW vises i bil/app under lading?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Spjutis P85D på tirsdag 07. juli 2020, klokken 09:04
Der ser det ut som svaret kanskje kom. Er ingen elektriker så kunnskapen om strømnettet utover spenning i kontakten har jeg ikke. I den videoen fra Møller sies det at noen eldre boliger har It-nett og da tenkte jeg ikke at huset fra 2009 og hytta fra 2020 hadde slikt nett, men det ser ut som om det gjelder mange av oss:

Anslagsvis 75-80% av norske eneboliger har IT-nett. For hyttene er nok andelen TN noe høyere da hyttefelt stort sett har fått innlagt strøm i senere tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat fra: Spjutis P85D på mandag 06. juli 2020, klokken 23:26
Jeg har 32A 1-fase CEE kontakt På egen dedikert kurs både hjemme og på hytta. Her har jeg i alle år ladet en Tesla med 31/32km per time ladehastighet.

Hadde troa på at jeg ville få ca samme hastighet nå som jeg har «oppgradert» til E-tron, men kladden har to gule lys og gir meg bare halv fart begge steder. Kan det være at jeg må få aktivert jordovervåkning?
Hva mener du egentlig med "halv fart"? E-tron viser 6,9 kW ladeeffekt på 32A 1-fas. Kladden har en 50% innstilling som faktisk gir halv fart av dette.

6,9 kWh kan holde til bare 20 km med e-tron i regn, motvind og skiboks/sykkel e.l. men kan også holde til litt over 33 km...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Spjutis P85D

Klønete ordvalg av meg med halv fart. Jeg leste meg fram til redusert lading med de gule lampene tent på kladden. Jeg reagerte på tidsbruken i forhold tll hva som Audi skriver det skulle ta å lade opp bilen med 32A 1-fase.

Problemet er utvilsomt IT-nettet, men det løser jeg nå ved å kjøpe en ladeboks til hjemmebruk. Er jo uansett en bedre løsning så kanskje like greit å gå videre fra daglig lading rett fra CEE.

33 km/h lading kommer fra Tesla og måten det vises der. Dårlig referanse ser heg!

daktari

Sitat fra: Spjutis P85D på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:51
Klønete ordvalg av meg med halv fart. Jeg leste meg fram til redusert lading med de gule lampene tent på kladden. Jeg reagerte på tidsbruken i forhold tll hva som Audi skriver det skulle ta å lade opp bilen med 32A 1-fase.

Problemet er utvilsomt IT-nettet, men det løser jeg nå ved å kjøpe en ladeboks til hjemmebruk. Er jo uansett en bedre løsning så kanskje like greit å gå videre fra daglig lading rett fra CEE.

33 km/h lading kommer fra Tesla og måten det vises der. Dårlig referanse ser heg!
Er bare nysgjerrig på hva du får oppgitt av bil/app når du lader?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Spjutis P85D

Må nesten komme tilbake med den. Fikk ikke den lange koden som fulgte nøkkelen fra bilforhandler så da har jeg ikke fått satt opp app. Dersom det fremkommer i bilen skal jeg sjekke neste gang jeg lader.

daktari

Ja, sjekk i IC. Kan hende du må ta power on i tillegg til å åpne døra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Du skal lade 0-100% på 12-13 timer. Altså ca. 8% per time.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA