Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

32A 1-fase, men halv ladefart...

Startet av Spjutis P85D, mandag 06. juli 2020, klokken 23:26

« forrige - neste »

ThomasEL

Det enkleste for å sjekke er vel egentlig å åpneførerdøra mens bilen står og lader. Da vises ladefart oppgitt i kW i displayet/cokpit.
Der bør det, som Daktari nevnte tidligere, vise ca 7 kW.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Erik Ola Ulvestad

Vil berre minne om at 32A 1-fase uansett gir akkurat det same med IT og TN nett. :-)  eTron 50 tek iallefall 24A på vår 25A kurs i garasja med IT nett.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Hårek

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 09. juli 2020, klokken 18:36
Vil berre minne om at 32A 1-fase uansett gir akkurat det same med IT og TN nett.
Det er jo ganske innlysende. Enfase er alltid 230V.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Hårek på torsdag 09. juli 2020, klokken 18:52
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 09. juli 2020, klokken 18:36
Vil berre minne om at 32A 1-fase uansett gir akkurat det same med IT og TN nett.
Det er jo ganske innlysende. Enfase er alltid 230V.
Eg fekk inntrykk av det var ei viss forvirring i tidlegare postar til om trådstarter sitt problem skulle ha med IT vs TN å gjere.  ETron har ikkje same ulempa som Zoe som vil ha null potensiale mellom jord og N. Men kanskje ladekladd har slik problematikk? Kva er greia med utkobling av jordfeilsjekk? Har aldri prøvd kladden....

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Hårek

Ja, ladekladden må bli fortalt om den skal tilkobles IT eller TN. Hvis den forventer TN (med jordfeilsjekk) så vil det på IT lyse røde lamper og den nekter å lade.
Når jordfeilsjekken er utkoblet så lyser det gult for å vise den statusen. Men det påvirker ikke ladefarten.

Det jeg tenkte på som innlysende er at f.eks en 1000W varmeovn vil trekke 1000W uansett om det er IT eller TN. Men ser nå at du tenkte litt lenger enn det. En ladekladd er som du sier noe mer komplisert enn en varmeovn.

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Spjutis P85D

Tok litt tid før det ble lading igjen, men nå står bilen koblet til en CEE 32A 1-fase på hytta. Mulig jeg kan trykke på noe for å få det opp i bilen, men jeg ser ikke hvor mange amp den lader med. App har jeg ikke kontakt med. Bilen står nå med 28% på batteriet. Når jeg satte lademål 100% beregnet den å bruke 20 timer og 22 minutter. Det er et stykke mer enn Audi skriver og derfor jeg mistetenkte at noe var «feil» i forbindelse med de gule lysene (altså dette med it-nett).

Teslaen ladet med 31-32 amp på samme kontakt for 14 dager siden så kursen funker. Kan leve med treg lading på hytta, men til huset er det ladeboks fra Kirkebø på vei.

Orbit

#21
Dersom du nå åpner førerdøren mens bilen ennå lader, kommer antall kW den lader med frem på skjermen, nederst til høyre. Hva står det der?

Gitt du har e55 (?), tilsier ladetiden din ca 3 kW, mens forventet er drøyt 6 kW. Med 3 kW er noe feil i oppsettet, mest sannsynlig noe med ladekabelen. Du har allerede sjekket den står på 100%? Er den utskiftbare enden som går til industrikontakt plugget skikkelig i? (Det er en deteksjon her av kabeltype, som påvirker hva 100% ladeeffekt skal være). Mindre sannsynlig, men du kan ha fått en 3-fas ladekladd (som takler 11 kW, men bare 16 A/3.7 kW på 1-fas).

Så lader du på 3 kW, hjelper det med noen bilder av forside/bakside av ladekladd mens den lader, samt oppkobling, for å komme videre her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Sitat fra: Orbit på lørdag 11. juli 2020, klokken 07:44
Dersom du nå åpner førerdøren mens bilen ennå lader, kommer antall kW den lader med frem på skjermen, nederst til høyre.
Må også trykke "View"-knappen på rattet for å ha små viserinstrumenter, effekten vises ikke med store visere.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Individual

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 09. juli 2020, klokken 18:36
Vil berre minne om at 32A 1-fase uansett gir akkurat det same med IT og TN nett. :-)  eTron 50 tek iallefall 24A på vår 25A kurs i garasja med IT nett.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Får du mange kW da?

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Individual på lørdag 11. juli 2020, klokken 21:46
Får du mange kW da?

Får det som er, feks 5.4 kW.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Individual

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 15. juli 2020, klokken 14:04


Sitat fra: Individual på lørdag 11. juli 2020, klokken 21:46
Får du mange kW da?

Får det som er, feks 5.4 kW.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Perfekt, takk👍🏼
Blir noe i den duren på hytta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA