Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

lys - blir blinket på

Startet av xerxes, mandag 06. juli 2020, klokken 21:00

« forrige - neste »

xerxes

Hei! Når lysene er på auto (mener ikke langlysene) så blir jeg blinket på når det er kveld, den tenner to typer lys som jeg ser på skjermen.

Noen som har erfaring med det? Litt plagsomt, for den går jo alltid på auto av seg selv.

Kan det være at lysene må justeres litt kanskje, eller at de er så kraftige selv uten langlyset på, at andre biler reagerer?

krister461

Still bilen i vater og juster lysene fra menyen.

RJK

Helt sikkert en justering som må til. Lysene klarer ikke balansere seg på riktig nivå. Finnes flere tråder på det med riktig justert lys, og mange treff om du googler på hvordan du selv kan sjekke om de lyser i riktig høyde.

Om du har nivåklosser eller ramper som du kjører på for å heve bilen, kan du utvide testingen til å kjøre på med forhjulene eller bakhjulene på disse, og se om de fremdeles lyser i samme høyde.

Det kan gi en pekepinne på om det er problemer med høyde på lyset i utgangspunktet, eller om det kun er når bilen heves eller senkes pga terrenget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oddaa

Etter mine observasjoner er feiljusterte lys en gjenganger på Model 3.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 21:13
Helt sikkert en justering som må til. Lysene klarer ikke balansere seg på riktig nivå. Finnes flere tråder på det med riktig justert lys, og mange treff om du googler på hvordan du selv kan sjekke om de lyser i riktig høyde.

Om du har nivåklosser eller ramper som du kjører på for å heve bilen, kan du utvide testingen til å kjøre på med forhjulene eller bakhjulene på disse, og se om de fremdeles lyser i samme høyde.

Det kan gi en pekepinne på om det er problemer med høyde på lyset i utgangspunktet, eller om det kun er når bilen heves eller senkes pga terrenget.
Det er ingen automatisk regulering av lysene på TM3. Det må gjøres manuelt i menyen på skjermen. En veldig enkel sak. Hvis du stadig blir blinket på når du kjører med nærlys må de justeres ned. For et år siden ble omtrent alle TM3 levert ut med helt feiljusterte lys.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på mandag 06. juli 2020, klokken 23:52
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 21:13
Helt sikkert en justering som må til. Lysene klarer ikke balansere seg på riktig nivå. Finnes flere tråder på det med riktig justert lys, og mange treff om du googler på hvordan du selv kan sjekke om de lyser i riktig høyde.

Om du har nivåklosser eller ramper som du kjører på for å heve bilen, kan du utvide testingen til å kjøre på med forhjulene eller bakhjulene på disse, og se om de fremdeles lyser i samme høyde.

Det kan gi en pekepinne på om det er problemer med høyde på lyset i utgangspunktet, eller om det kun er når bilen heves eller senkes pga terrenget.
Det er ingen automatisk regulering av lysene på TM3. Det må gjøres manuelt i menyen på skjermen. En veldig enkel sak. Hvis du stadig blir blinket på når du kjører med nærlys må de justeres ned. For et år siden ble omtrent alle TM3 levert ut med helt feiljusterte lys.

OK, trodde det var auto/gyrojustering av lysene. Broren min har dette på sim BMW 3-serie, men også hn hadde fått problemermed atfolk blinket på han. Lete derfor litt om hvordan dette kunne justeres med justeringsskruer ved lysene, og hva problemene kunne komme av.

Så når dette problemet dukke opp hos trådstarter, tenkte jeg det kunne skyldes en av de årsakene som gjaldt på den. Lys/lyktehus er tross alt en ganske standard greie i utgangspunktet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DeepFu

Vi opplever at lysene "kryper opp" over tid. Så ca hver 2-3 måned begynner folk å blinke til oss. Erfarer at det holder å ta den automatiske justeringa. Trenger ikke å finjustere manuelt. Vet ikke om lysene da går til et forhåndsdefinert punkt, eller om bilen må stå i vater.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

DeepFu

Er det noen andre som opplever det jeg har nevnt over her? Var inne for bytte av hw i slutten av oktober og på vei til Tromsø blinket motgående trafikk på oss i eningen. Fikk  verkstedet til å ta en lysjustering, som jeg betalte for, og alt var i orden på vei hjem. Ingen blinket på oss. Men nå har lysene krøpet opp igjen. Man merker det ikke før folk blinker til deg, og da ser man jo at lysene står "rett til værs". Autojusterte med bilen i vater, og lyskjeglene flyttet seg ganske mye ned. Begge to.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

thebadger

Basert på input fra mange andre, både i Norge og ellers i verden, er det ganske ofte feiljusterte lys på TM3
Så her er det bare å finne frem kjøreskoleboka, målebånd og en mørk vegg :D

Wisd0m

Min bil er fra høst 2019. Den ble utlevert uten justerte lys, så når høstmørket kom ble det lys imot første kilometeren før jeg justerte de.

Det holder å stille bilen mot en vegg og at den står  ca. i vater og trykk på stilling av lys. Da stiller den de ca. automatisk , som etter min erfaring er ganske nært perfekt. Blinker de fortsatt til deg får du ta en ny runde med noen knepp ned.

Oddaa

Det er dessverre svært mange TM3 med feiljusterte lys langs veiene, så dette burde det egentlig vært funnet en bedre løsning på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

thebadger

Sitat fra: Oddaa på søndag 20. desember 2020, klokken 14:13
Det er dessverre svært mange TM3 med feiljusterte lys langs veiene, så dette burde det egentlig vært funnet en bedre løsning på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Det er som en smarttelefon på hjul" sier folk, og i likhet med en smarttelefon er ikke folk interessert i å lære seg hvordan den fungerer, så lenge de får inn TikTok og kan se YT på do.

Vegard_br

Jeg blir bare blinket på med langlysene på Auto, den slår av alt for sent, spesielt på lange strekker.

RJK

#13
Sitat fra: Vegard_br på søndag 20. desember 2020, klokken 14:26
Jeg blir bare blinket på med langlysene på Auto, den slår av alt for sent, spesielt på lange strekker.


Nå skal du ikke blende ned straks du ser en bil, for du trenger ofte sikt en del før. Det er først når bil er så nært at man kommer inn i lyskjeglen at blending er et problem. Så folk blinker alt for tidlig. Først når man er 100-150 meter unna, er det på tide å blende ned. Og så kan man slå på lys når dere er "front mot front", for lysene tennes ikke før man er på siden av hverandre...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thebadger

Sitat fra: RJK på søndag 20. desember 2020, klokken 14:49
Sitat fra: Vegard_br på søndag 20. desember 2020, klokken 14:26
Jeg blir bare blinket på med langlysene på Auto, den slår av alt for sent, spesielt på lange strekker.


Nå skal du ikke blende ned straks du ser en il, for du trenger ofte sikt en del før. Det er først når bil er så nært at man kommer inn i lyskjeglen at blending er et problem. Så folk blinker alt for tidlig. Først når man er 100-150 meter unna, er det på tide å blende ned. Og så kan man slå på lys når dere er "front mot front", for lysene tennes ikke før man er på siden av hverandre...
For å understøtte påstanden https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/se-godt-nar-du-kjorer-i-morket---ikke-skru-av-fjernlyset-for-tidlig?publisherId=2126680&releaseId=17875198

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA