Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du endret stoppfilosofi på langtur etter elbil?

Startet av geear, mandag 06. juli 2020, klokken 18:07

« forrige - neste »

geear

Spørsmålet er ikke om det er bra eller dårlig, rett eller galt, om man får tid til å spise eller gjøre ærend man uansett skulle gjort, eller at man uansett må tømme blæra, spørsmålet er om man stopper lenger nå enn før.

Rosstopher

Mitt tilfelle er sikkert ikke representativt, men vi har små barn og lang rekkevidde, så barna trenger mye mer pause enn bilen. Kjører jeg uten barn så blir det kanskje bittelitt mer pauser med elbil enn med fossil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Siden Kona ikke lader raskere, så blir pausene fort på en time ish når jeg først stopper, mot rundt 30 til 45 minutter med ice-bil når jeg tar matpause. Dog, noen ganger hender det at maten tar litt tid på å bli ferdig, og da er det kanskje ikke noen praktisk forskjell ute å går.

Med ice-bil så hadde jeg kanskje stoppet sjeldnere om jeg kjører alene, da jeg personlig ikke har problemer med å kjøre 8 timer i strekk om jeg starter uthvilt. Men med passasjerer, så stoppet jeg sikkert minst like ofte med ice-bil som jeg gjør nå med elbil. Forskjellen er altså at jeg av og til må/velger å stå noe lengre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 19:48
Med ice-bil så hadde jeg kanskje stoppet sjeldnere om jeg kjører alene, da jeg personlig ikke har problemer med å kjøre 8 timer i strekk om jeg starter uthvilt.
Da har du nok en betydelig større blære enn folk flest :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

Sitat fra: Rollep på mandag 06. juli 2020, klokken 21:36
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 19:48
Med ice-bil så hadde jeg kanskje stoppet sjeldnere om jeg kjører alene, da jeg personlig ikke har problemer med å kjøre 8 timer i strekk om jeg starter uthvilt.
Da har du nok en betydelig større blære enn folk flest :D

Hjelper på å tømme blæra rett før man kjører, og ikke fyller på unødvendig underveis. Ikke drikker jeg kaffe, og annen drikke kan man være sparsommelig med, og da spesielt slikt som er vanndrivende. Spiser man i tillegg mat som trekker til seg væske fremfor å slippe væske fra seg, så reduserer det behovet for slike stopp.

Men klart, et kjapt stopp kun for å late vannet og så sette seg rett i bilen igjen, kan jeg tillate meg. Men å kun stoppe for å strekke seg eller for å gjøre annet, eller kombinere dette, har jeg ikke behov for normalt sett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Ble litt misnøye på bilferie i fjor med et par ladestopp "midt i gokk" som bilen krevde (Tesla), og lite å ta seg til mens bilen ladet i 30-45min. Og det var et par ladestopp med kø i Sverige, men alt i alt ikke så mye "verre" enn med fossilbil egentlig. Sambo og barn var stort sett fornøyd likevel og det var ikke mange gangene vi ventet på bilen. Det veier opp meget mye at bilen er fantastisk langs veien og en skikkelig milsluker.

Er uansett bedre rustet i år med adapter som tar CCS, så da blir det litt mer alsidig. Dog, bilferien uteblir pga covid-19.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Roy Aasen

Vi må stoppe mye lengre med elbil enn med dieselvogna, våre pauser er normalt maks ti minutter når vi er på tur fra a til B.  Av den grunn kjører vi kun diesel på langtur. Turer på <40 mil på sommeren går med elbilen.
For vår del vil det nok forbli slik.

Burger

Stopper mye mer, men prøver alltid å ha med mat og drikke, slik at ladestopp blir brukt på å bevege kroppen. Mye fint å se bare man begynner å gå raskt enn retning i ett kvarter før man snur og går tilbake.

Utilsiktet bonus er at jeg er veldig mye mer opplagt når jeg er fremme enn før på langtur.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Øyvind.h

#8
Jeg svarte først at vi har pauser omtrent som før. Akkurat som fossiltiden kjører vi rundt 2,5-3,5 timer mellom hver lengre pause. Vi har fortsatt barn så det er ikke noe alternativ å dure på i evigheter uten stans. Rundt 3 timer (25-35 mil) har fungert fint på langtur. Gjerne supplert med kjapp tissepause i tillegg.

Men ved nærmere ettertanke er jeg jaggu ikke sikker på om vi totalt sett bruker mer eller mindre tid på pauser. Vi kjører en god del langturer under 30 mil hvor jeg tidligere måtte fylle dieselbilen nå og da. Nå kjører jeg bare rett til destinasjonen og trenger ikke de 25-30 stasjonsbesøkene jeg var tvunget til med fossilbilen.
Alt i alt tror jeg at tid brukt på å vente på bil/fylling med elbilen er mindre enn fossilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Før vi kjøpte elbil som hovedbil hadde vi den "faste" turen til østlandet, i X5. For en gangs skyld tok jeg tiden på stoppene samlet, og da mener jeg vi hadde 76 minutter stopp, fordelt på tre stopp (45 mil). Madammen kjørte samme tur med e-Golf 190 rett før eller etterpå, og brukte 83 minutter på lading. Dette brukte jeg som argument for meg selv, og med Model X-en er det ingen problemer å klare seg med mindre stopptid enn det der, men det har gått mer og mer opp for meg at det er ganske drittkjedelig å stoppe på de samme stedene hver gang, og like jævla kjedelig å finne et sted å pisse i Lyngdal hver eneste gang (alle som har vært der etter stengetid skjønner denne). Med X5en var det fint vær, så vi fant en benk ute og spiste medbragt mat i sola, og stoppet akkurat der det passet oss. Og vi slapp usikkerheten om det var ledige ladere og hvilken fart dritten ladet med. Og Shell tok mastercardet mitt uten diskusjon. Og hvis jeg ville kjøre til og fra hytta med kun 45 sekunders sprintpissing i veikanten, så kunne jeg det. Selvfølgelig kostet det mer i penger, og økonomien i elbilismen vår har vært kanon, men det er helt umulig å ikke innrømme at det har endret stoppfilosofien vår...

Vollis47

Vår stoppfilosifi har endret seg mer på grunn av at vi nå er pensjonister enn på grunn av elbil. Flesteparten av våre turer gjennom snart 50 år, har vært mellom Kristiansand og Stavanger, de senere år gjerne via Egersund. På denne strekningen trenger vi ikke lade med den elbilen vi har nå. Men når været er bra stopper vi kanskje for å ta en kopp kaffe og nyte tilværelse generelt. På årlig lengre ferietur må vi dog stoppe litt for å lade. Men vi har sjelden lenger dagsetapper enn at det holder med en lading i løpet av dagen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Svein_H

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. juli 2020, klokken 18:28
(...)Vi kjører en god del langturer under 30 mil hvor jeg tidligere måtte fylle dieselbilen nå og da. Nå kjører jeg bare rett til destinasjonen og trenger ikke de 25-30 stasjonsbesøkene jeg var tvunget til med fossilbilen.
Alt i alt tror jeg at tid brukt på å vente på bil/fylling med elbilen enn fossilen.
Ehh... vet ikke helt hva du prøver å si her...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Øyvind.h

Ja ble ikke helt bra den siste setningen der :D Redigert nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ryback

Sitat fra: geear på tirsdag 07. juli 2020, klokken 19:23
Før vi kjøpte elbil som hovedbil hadde vi den "faste" turen til østlandet, i X5[...]men det har gått mer og mer opp for meg at det er ganske drittkjedelig å stoppe på de samme stedene hver gang[...]Med X5en var det fint vær, så vi fant en benk ute og spiste medbragt mat i sola, og stoppet akkurat der det passet oss[...]men det er helt umulig å ikke innrømme at det har endret stoppfilosofien vår...

Jeg har gjort meg de samme tankene. Vår hyttetur er Oslo-Ustaoset. Med fossilbil har det typisk vært tissepause på CirkleK Vik, rett etter Sundvollen og spise/niste-pause på Gulsvik. Med elbil stopper vi på de samme stedene.

Vi har en Model3 så rekkevidden har aldri vært et problem, men å stoppe uten å lade føles så bortkastet. Det blir til at vi stopper ved en Supercharger når vi trenger en tissepause, selv om bilen egentlig ikke trenger å lade.

Heldigvis er Gulsvik ganske så idyllisk hvor vi kan spise nisten nede ved vannkanten, andre superchargere not so much.

THE

Håper det dukker opp hurtigladere på en del større rasteplasser etter hvert. Rasteplasser med lading og bra toalettfasiliteter ville i alle fall jeg valgt å stoppe på i stedet for å stoppe på en bensinstasjon.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA