Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svekkelse av batteriet ved høy kilometerstand

Startet av Coltrane, mandag 06. juli 2020, klokken 14:58

« forrige - neste »

Coltrane

Hei! Jeg lurer på om noen kan skrive litt om erfaringer med Ioniq med høy km-stand. Både med hensyn til svekkelse av batteriet og eventuelle andre problemer som kan oppstå. Jeg vurderer litt å kjøpe en som har gått 95000 km: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=183733379

RJK

#1
Sitat fra: Coltrane på mandag 06. juli 2020, klokken 14:58
Hei! Jeg lurer på om noen kan skrive litt om erfaringer med Ioniq med høy km-stand. Både med hensyn til svekkelse av batteriet og eventuelle andre problemer som kan oppstå. Jeg vurderer litt å kjøpe en som har gått 95000 km: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=183733379

Likte det de har gjort med fronten på denne. Er vel foliert i eller lakkert i samme farge som bilen, slik Hyundai burde levert den originalt.

Generelt har batterier en viss degradering i starten, så flater det ut før det går raskere ned mot slutten igjen. Men batteriet skal uansett tåle disse kjørelengdene veldig greit. Er bilen og spesielt batteriet behandlet godt, bør den lett klare godt over 200 K km til uten problemer.

Opprinnelig garanti for den bilen er 7 år eller 150 K km, alt etter hva som inntreffer først, så du har jo enda 1/3-del igjen, eller over 50 K km igjen. Over resterende 4 år er det altså mulig å kjøre 12 K km i året og det blir alderen som slår inn først.

Men hvordan batteriets helse er, er det stort sett bare en måte å finne ut på, og det er å ta bilen til en ekspert på bilelektro for testing/analyse. Dette bør du prioritere å få gjort før du inngår avtale.

Så er det jo et spørsmål om rabatten for mange kjørte km er stor nok på denne. Tilsvarende biler går vel for 180-200 K med langt lavere km. Men prisen er vel satt slik at de forventer den går ferdig prutet for under 160 K km, som høres mer riktig ut i mone ører.

Her tenker jeg dessuten at tilstand på dekk er et annet punkt å se på, samt tilstand til dekk, bremser og hjuloppheng. Dersom det er behov for nytt dekksett, og da gjerne for både vinter og sommerdekk, bør det eventuelt dra prisen mer ned.

Ser det ut som bremsene har fått vel mye rødfarge på seg, så er det ytterligere grunn for å gå enda mere ned, eller få det fikset før salg/overtagelse.

Uansett, lykke til med valget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Coltrane

Takk for fine tips! Jeg ser at batterigarantien for nye Ioniq er 8 år/200K km, men den var vel lavere i 2017 da? Vet du hvor mange prosent kapasitet som garanteres?

RJK

Sitat fra: Coltrane på mandag 06. juli 2020, klokken 15:59
Takk for fine tips! Jeg ser at batterigarantien for nye Ioniq er 8 år/200K km, men den var vel lavere i 2017 da? Vet du hvor mange prosent kapasitet som garanteres?

Jamfør linket tråd, er den gått motsatt vei. Fra 70 % til 65 %.

https://elbilforum.no/index.php?topic=49128.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA