Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vindusviskere som bråker

Startet av spiralvimpel, lørdag 18. januar 2020, klokken 07:41

« forrige - neste »

spiralvimpel

Hei.


Jeg byttet nylig en vindusvisker på Kia'en min, fra den orginale som fulgete med bilen, til en billig vindusvisker kjøpt på Biltema.
Vindusviskeren gjør en godt jobb med å holde ruten ren, men bråker og god del.

Mener å huske at jeg kjøpte den billigste vindusviskeren jeg fant på Biltema, og at den neste billigste kostet 10-15 kroner mer.

Orker ikke kjøre rundt med en vindusvisker som bråker såpass, så jeg må få kjøpt inn en ny. Hva slags erfaring har andre bileiere med vindusviskere - er det verdt å prøve seg på de nest billigste på Biltema, eller bør jeg først som sist ta en tur innom merkeforhandleren for å få kjøpt noen gode vindusviskere?

1000kwh

Du får skikkelige viskere på alle bilrekvisita butikker. Trenger ikke dra til forhandleren.

Trekkoppbil

Jeg har inntrykk av at bilister har ulike oppfatninger om hvilke viskere man bør kjøpe, så man bør vel bare prøve seg fram.
Det er ulike påvirkninger til ulike tider på året.  Noe setter bilen i solsteiken, og da er det mange elbiler som råttner fort, mens andre parkerer svalt.

Det finnes kjemikalier å få kjøpt, til å spraye på ruta, som man kan prøve ut.

Går man litt opp i pris fra den billigste Biltema, kan man få identiske viskere, som bare er satt inn med kjemikalier, og jeg lurer på om man kan få samme effekten om man kjøper kjemikalier som man sprayer på sjølv.

Silikon skal bråke mindre enn gummi, men jeg snakka med en som var misfornøyd med Silikon.


Radial

#3
De billigste Biltema viskerene er for harde i gummien for norske vintere.

De som er hakket dyrere er helt greie og har antifriksjons-middel på seg (som varer noen uker, hehe).
Viskerene varer ikke evig, så bytt hver 6mnd...eller før og etter vinteren (da de brukes mest).

Ellers kan man bruke mange hundre av kroner ekstra på Bosch, som like vel må byttes 2 ganger i året de og.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jejl

Ved en feiltagelse kjøpte jeg billigste type på Biltema for en stund tilbake. De jeg hadde på bilen fra før var Biltema sine nest billigste som da var ca 2 år gamle. Monterte i regnvær utenfor butikken, og satte i gang viskerne. Disse var helt ubrukelige og mye dårligere enn de 2 år gamle som var på bilen fra før.
Fikk byttet i samme type som jeg hadde før, uten diskusjon.

RJK

Sitat fra: Radial på onsdag 12. august 2020, klokken 14:17
De billigste Biltema viskerene er for harde i gummien for norske vintere.

De som er hakket dyrere er helt greie og har antifriksjons-middel på seg (som varer noen uker, hehe).
Viskerene varer ikke evig, så bytt hver 6mnd...eller før og etter vinteren (da de brukes mest).

Ellers kan man bruke mange hundre av kroner ekstra på Bosch, som like vel må byttes 2 ganger i året de og.

Har kjørt endel med de billigste Biltema-viskerne på ice-bilene jeg har hatt, og de fungerer stort sett greit i inntil ett år. Sjeldent jeg har slitt med bråkete viskere før de har gått det året, og da er det jo uansett på tide å bytte likevel.

Har prøvd noen av de som er dyrere, inkludert de med "innebygget spoiler" som ser litt fancy ut, men de har gått av rimelig fort pga skriking og dårlig resultat, og da gått til de billigste igjen.

På Kona så har jeg fremdeles de som kom med bilen, og de fungerer stort sett greit, bortsett fra at de fra dag en har "skvettet" dråper foran sjåførsiden når de går tilbake. Ikke samme på passasjersiden. Er litt småirriterende, men ikke veldig, så har bare latt det skurre og gå.

Men siden det er ny bil, motsetning til de gamle bruktbilene jeg har hatt før dette, så skal jeg være "råflott" og spandere gode viskere på de ved bytte. Så får jeg se om det blir bedre enn de som sitter på nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA